امام حسن (ع) از چه روی کریم اهل بیت شد؟

در تاریخ اسلام وقایع بسیاری از کرامت و بخشندگی ائمه اطهار (ع) روایت شده است اما صفت کریم اهل بیت برای امام حسن مجتبی (ع) ظهور بیشتری در مقایسه با سایر ائمه اطهار داشته است.

حجت الاسلام محمد تقی انصاری پور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره ویژگی صفت کریم اهل بیت ، ویژه امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: همه اهل بیت (ع) دارای خصوصیت کرامت و بخشندگی بالایی هستند اما در دوره امام حسن مجتبی (ع) به دلیل شرایط بخصوص اجتماعی مردمی، برخی از مردم به دلیل فشار اقتصادی آن زمان، پناهگاه دیگری بجز حضرت نداشتند، از این جهت امام حسن (ع) به آنان رسیدگی می کرد.

وی افزود: در تاریخ اسلام وقایع بسیاری از کرامت و بخشندگی امام سجاد (ع) و حضرت علی (ع) و... در رسیدگی و اطعام به فقرا ذکر شده است اما در شرایط اجتماعی دوران امامت حسن مجتبی (ع) شرایط به گونه ای بود که صفت کرامت ایشان برجسته تر از سایر بزرگان بروز و ظهور بیشتری داشته است.

این کارشناس دینی درباره دلایل ازدواج حضرت با جعده گفت: در آن زمان ازدواج ها زمینه همگرایی میان دو قوم بود و با از میان بردن کینه و دشمنی میان دو خاندان، زمینه ساز ایجاد یک جریان آرام اجتماعی می شد زیرا پدر جعده از افراد تاثیر گذار آن زمان و همسو با خوارج بود لذا پیوند خاندان امام علی (ع) با این گروه باعث شد تا گرایشات ضدیت با اهل بیت را کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه این پیوند به قیمت جان امام حسن (ع) تمام شد، ادامه داد: حکومت بنی امیه که جزو دشمنان قسم خورده اهل بیت به شمار می رود، بسیار اهل تررو بود و حتی وابستگان خود را به دلیل قدرت به قتل می رساند و در تحلیل شرایط ازدواج امام حسن (ع) جَعده دختر اَشعَث بن قِیس را با وعده های دروغین، ترغیب به قتل امام (ع) کرد.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: به سبب این ازدواج، بسیاری از خوارج و کسانی که به نوعی از هواداران اشعث ابن قیس بودند، در برابر اهل بیت گرایششان عوض شود و جزو علاقمندان به اهل بیت شدند اما بنی امیه با توجه به طمع جعده برای به دست آوردن قدرت و ثروت او را با وعده دروغین ازدواج با یزید، به قتل امام ترغیب کردند و این ازدواج به قیمت جان امام حسن (ع) تمام شد.

502

کد خبر: 952696

وب گردی

وب گردی