سقف و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ابلاغ شد

بانک مرکزی با هدف وحدت رویه در پرداخت تسهیلات، در بخشنامه ای سقف «قابل پرداخت» و «حداکثر مدت بازپرداخت» انواع وام های قرض‌الحسنه را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از بانک مرکزی، بر اساس این بخشنامه، سقف و زمان‌های مندرج در اعطای قرض‌الحسنه و انعقاد قراردادهای مربوطه باید توسط شبکه بانکی مدنظر قرار گیرد.


رشد روزافزون تقاضا برای تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز طیف وسیع زمینه‌های مصرف تسهیلات مذکور در قوانین و مقررات مختلف از جمله قانون عملیات بانکی بدون ربا و ضوابط اجرایی آن، قوانین برنامه پنج‌ساله توسعه و قوانین بودجه سنواتی، موجب شده اکنون برای تسهیلات قرض‌الحسنه، سقف‌ها، مدت‌های بازپرداخت و شرایط مختلفی با توجه به زمینه‌ مصرف آن، در نظام بانکی مبنای عمل باشد.


این مهم در برخی موارد سبب ایجاد ابهام و پرسش‌ و به تبع آن، مکاتبات و استعلام‌های متعدد از بانک مرکزی شده است؛ به همین منظور با هدف ایجاد وحدت رویه در این زمینه و تنقیح و یکپارچگی شرایط مختلف انواع قرض‌الحسنه اعطایی توسط بانک‌ها، موسسه های اعتباری غیربانکی و صندوق‌های قرض‌الحسنه وابسته به بانک‌ها و موسس های اعتباری غیربانکی، در دستور کار این بانک قرار گرفت.


نتیجه بررسی ها در جلسه 26 فروردین ماه 1397 کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح و درباره آن تصمیم گیری شد.


با توجه به قوانین و مقررات مربوط این بخشنامه در 13 بند احصاء شده است به طوری که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه حداکثر مبلغ 150 میلیون ریال و حداکثر مدت بازپرداخت 60 ماه، تامین هزینه های تعمیرات مسکن و سایر نیازهای ضروری مانند کمک به هزینه های تحصیل، درمان و حمام روستایی حداکثر مبلغ 100 میلیون ریال و حداکثر مدت بازپرداخت 36 ماه، تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی (سقف کلی برای 15 نفر) به ازای هر نفر 66.6 میلیون ریال تا سقف یک میلیارد ریال و حداکثر زمان بازپرداخت 60 ماه و ستاد دیه (برای زندانیان معسر) حداکثر 2میلیارد ریال و حداکثر زمان بازپرداخت 215 ماه است.


همچنین براساس این بخشنامه برای شرکت های تعاونی، کارگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی و اشخاص فعال در بخش کشاورزی و کسانی که به علت بروز عوامل نامساعد طبیعی همچون سیل و زلزله و موارد اضطراری خواهان دریافت تسیهلات هستند و نیز تامین هزینه های ایجاد مسکن در روستاها، تسهیلات اشتغالزایی مددجویان کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور (سقف کلی کارفرمایی برای پنج نفر)، تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی (سقف فردی) و تسهیلات مربوط به جانباران حداکثر مبلغ 200 میلیون ریال و حداکثر زمان پرداخت 60 ماه تعیین شده است.


هموطنان می توانند برای اطلاع از جزئیات این بخشنامه به تارنمای بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir مراجعه کنند.

402

کد خبر: 952712

وب گردی

وب گردی