ماجرای تجمع اعتراض آمیز هفتم خرداد دانشگاه کاشان چه بود؟

با توجه به وجود مشکلات و کم‌کاری های متعدد در معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان، دانشجویان در سال های اخیر بسیاری از این موارد را از طُرق مختلف به گوش مسئولین دانشگاه رسانده و خواهان پیگیری و برطرف سازی آن ها بوده اند؛ ولی متاسفانه تا کنون اقدام و اهتمامی جدی برای بهبود این نارسایی ها از مسئولین فرهنگی دانشگاه دیده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از دیرباز تا کنون جنبش دانشجویی به عنوان یکی از اقشار فرهیخته‌، نقشی تعیین کننده در مطالبه‌گری، انتقاد و یا اصلاح نارسایی ها‌ی جامعه در زمینه‌های گوناگون داشته است. در همین راستا و با توجه به وجود مشکلات و کم‌کاری های متعدد در معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان، دانشجویان در سال های اخیر بسیاری از این موارد را از طُرق مختلف به گوش مسئولین دانشگاه رسانده و خواهان پیگیری و برطرف سازی آن ها بوده اند؛ ولی متاسفانه تا کنون اقدام و اهتمامی جدی برای بهبود این نارسایی ها از مسئولین فرهنگی دانشگاه دیده نشده است. لذا دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه در تکمیل اقدامات مطالبه گرانه‌ی خود، برخی از موارد و نابسامانی های فرهنگی موجود را طی دوجلسه مورخ 24 و 25 اردیبهشت‌ماه به اطلاع بالاترین مقام دانشگاه یعنی رئیس آن رسانده و خواهان پیگیری جدی برای برطرف سازی آن‌ها گردیدند.


برخی از مشکلاتی که برطرف‌سازی آن‌ها از ریاست دانشگاه مطالبه گردید عبارتند از:
1. عدم حمایت از طرح ها و برنامه های دانشجویی به بهانه‌ی کمبود بودجه و اعتبار در عین حمایت مالی از برنامه‌های پرخرج بیرون دانشگاه
2. مشکلات و نابسامانی های متعدد خوابگاه های دانشجویی
3. بی احترامی و عدم رعایت جایگاه دانشجو توسط کارمندان و اساتید دانشگاه
4. تبعیض در بین کانون‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی
5. عدم توجیه ترکیب معاونت های فرهنگی و دانشجویی با توجه به جایگاه ویژه‌ی هرکدام از آن ها و حجم بالای کارهای اجرایی
6. ضعف مرکز مشاوره‌ی دانشگاه
7. نبود ساز و کار صحیح برای جشن ها و برنامه‌های تالاری دانشگاه
8. کم کاری ها و تخلفات هیات نظارت، شورای فرهنگی و هیات کرسی‌های آزاداندیشی
9. بها ندادن به انجمن های علمی و دانشجویی
10. سوء استفاده از تریبون های دانشگاه برای تبلیغ گروه‌های خاص
11. پایین آمدن کیفیت آموزشی دانشگاه
12. نبود سازوکار صحیح در زمینه‌ی پوشش
13. تهدید و ارعاب دانشجویان به حراست و کمیته‌ی انضباطی
14. عدم وجود شفافیت مالی در معاونت فرهنگی
15. اوضاع نامناسب اردوهای دانشگاه و...



همچنین باتوجه به رویکرد اشتباه معاونت فرهنگی در سال های اخیر که علاوه بر کم کاری در حل معضلات فرهنگی، در موارد متعدد، خود باعث بروز ناهنجاری های فرهنگی در دانشگاه گردیده است؛ مطالبه‌‌ی دانشجویان برای بهبود اوضاع برکناری معاونت فرهنگی بوده است.
بعد از گذشت دو هفته متاسفانه ریاست دانشگاه به قول خود مبنی بر پاسخگویی یک هفته‌ای به دانشجویان عمل نکردند؛ که همین امر سبب ناامیدی آنان از پیگیری مسئولین دانشگاه و تجمع در تاریخ 7 خرداد ماه در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه گردید. در این اعتراض که بیش از چهار ساعت طول کشید؛ دانشجویان مجددا مطالبات خود را مطرح نموده و خواهان پیگیری مسئولین گردیدند.
جای تاسف آنجاست که ارزش دانشجو و نظرات دانشجو برای مسئولین دانشگاه کاشان در حدی است که پس از گذشت زمانی طولانی و قریب به سه ساعت از تجمع و اعتراض دانشجویان در مقابل سازمان مرکزی و دفتر ریاست، رئیس دانشگاه حاضر به پاسخگویی به دانشجوها شدند.


تاسف‌آور‌تر آنکه پس از گذشت دوهفته، ریاست دانشگاه در بسیاری از موارد متعدد مطالبه شده، پاسخ قانع کننده‌ای نداشته و تنها به یکسری توجیهات اکتفا کردند.
در همین راستا و باتوجه به برآورده نشدن مطالبات دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه کاشان، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند که در اعتراض به اوضاع اسفناک فرهنگی دانشگاه کاشان از امروز مورخ 8 خرداد 1397 تا اطلاع ثانوی کلیه‌ی فعالیت های کانون ها و تشکل‌های نامبرده در ذیل تعطیل خواهد شد.


به امید روزی که دیگر شاهد ذبح فرهنگ برای منفعت طلبی های شخصی و گروهی در دانشگاه نباشیم.

بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان
جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان
جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه کاشان
هیات دانشجویی فاطمیون دانشگاه کاشان
کانون عفاف و حجاب دانشگاه کاشان
کانون مهدویت دانشگاه کاشان
کانون قرآن و عترت دانشگاه کاشان

کانون شهداء دانشگاه کاشان

202

کد خبر: 952838

وب گردی

وب گردی