تصویر روشنی از تعاملات بین‌المللی در صنعت برق ارائه نشد/ تولیدکننده و صادرکننده همچنان سردرگم

رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران گفت: به دلیل تعبیه نشدن مکانیزم تعدیل در قراردادها و عدم امکان اجرای آن توسط بخش خصوصی ، تعداد زیادی از قراردادها در صنعت برق متوقف شده است.

پیام باقری، رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که با توجه به خروج آمریکا از برجام احتمال دارد که کلا برجامی در کار نباشد، این موضوع تا چه حدی می تواند صنعت برق را تحت تاثیر قرار دهد؟ اظهار کرد: به صورت کلان باید گفت که آثار خروج امریکا از برجام بر اقتصاد کشور و صنعت برق باید مورد بررسی قرار گیرد.

او تصریح کرد: امروزه شاهد خروج امریکا از برجام هستیم در صورتی که در دوره قبل ما با تحریم های فراگیر و عمومی از طرف جامعه بین المللی دست به گریبان بودیم. به طبع این موضوع آثار و تبعات گسترده‌ای را بر اقتصاد کشور در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت برق خواهد داشت.

باقری تاکید کرد: تفاوتی که امروز با دوره قبل وجود دارد این است که در حال حاضر تنها امریکا از برجام خارج شده و سایر کشورها در این عهد نامه پابرجا مانده اند و نسبت به آن خود را متعهد می دانند.

رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران افزود: مذاکرات اخیری که مسئولان کشور با اتحادیه اروپا در رابطه با برجام داشته‌اند حاکی از پایبندی اروپاییان نسبت به برجام پایبند است و خود را ملزم به حفظ برجام می دانند که این امر مهم کمک موثری را به ایران می کند تا به شرایط قبل باز نگردیم.

او با اشاره به اینکه کشور امریکا از لحاظ اقتصادی به عنوان قدرت اقتصادی دنیا محسوب می شود به طور طبیعی خروج و عدم تعهدش به برجام تاثیر خود را بر اقتصاد کشورها خواهد گذاشت، اظهار کرد: با تدوین راهکارها، رویکردها و استراتژی های جدید می توان نسبت به رویکرد امریکا که خلاف نگاه جامعه جهانی است فایق بیاییم و همچنین با تقویت تبادلات و مراودات بین المللی با کشورهای اروپایی و سایر کشورهای همسایه، منطقه و کشورهایی که به لحاظ اقتصادی از توان بالایی برخوردار هستند می توان نقشه آمریکایی ها را نقش برآب کرد.

رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران تصریح کرد: با توجه به تعاملات موجود با اروپایی‌ها، به طور یقین راهکار و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده می شود به عنوان مثال ارتباط و تعامل مستقیم بانک‌ مرکزی ایران با کشورهای اروپایی و یا تبدیل مراودات اقتصادی از دلار به یورو و دیگر روش ها می تواند کمک قابل توجهی را در روند توسعه اقتصادی کشور کند تا تاثیر این تبعات به حداقل برسد. بنابراین، صنعت برق هم به همین ترتیب است البته بایستی مسئولان کشور به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

او ادامه داد: یکی از راهکارهای فایق آمدن به این مسئله؛ تقویت و حمایت بخش خصوصی است چرا که بخش خصوصی می تواند در اجرایی شدن منویات این موضوع کمک کند. هم‌اکنون شاهد هستیم که بسیاری از نمایندگان کشورها به ایران رفت وآمد دارند و بخش انرژی در صنعت برق اخیرا، مذاکراتی را با بخش انرژی اتحادیه اروپا انجام داده که در نوع خود مذاکرت سازنده ای بوده است.

باقری افزود: اگر بخواهیم این ارتباطات را تقویت و نگاهمان را به بخش خصوصی تغییر دهیم مسلما دولت هم می‌تواند با تکیه به بخش خصوصی موانع را پشت سر بگذارد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت ایران در بخش تولید و صادرات برق به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟ گفت: به طور کلی اقتصاد کشور در بخش مولد تولید و صنعت برق همچنان در شرایط رکود به سرمی برد. با توجه به اینکه صنعت برق از جمله صنایعی محسوب می شود که خریدار اصلی آن دولت و وزارت نیرو است؛ دولت منابع لازم و کافی را در اختیار ندارد به همین دلیل وزارت نیرو امکان انجام پروژه های توسعه ای یا سرمایه گذاری جدید را ندارد، بنابراین همچنان ما گشایشی را در فضای کسب و کار این صنعت مشاهده نمی کنیم و شرایط و عرصه روزبه روز بر فعالان و صنعتگران این صنعت تنگ تر می شود.

رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران با تاکید بر مطالبات انباشته ای که در این حوزه وجود دارد، گفت: وزارت نیرو بدهی های کلانی را به پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی دارد که عدم دریافت مطالبات و عدم جذب آن توسط فعالان بخش خصوصی از یک طرف و رکود حاکم برفضای کسب و کار تصویری مناسبی را از این صنعت ارائه نمی کند، این موضوع باعث شده تا امروزه شاهد وجود مشکلات عدیده در شرکت های کوچک و بزرگ فعال در صنعت برق باشیم. این امر مهم منتج به کاهش سطح فعالیت‌ها یا ضرب آهنگ تولید محصولات و حرکت به سمت بازار پول برای جبران کمبودهای سرمایه در گردش و نقدینگی و یا تعدیل نیروی انسانی و ایجاد بدهی های بانکی می شود که در نهایت متاسفانه شرکت ها با مخاطرات جدی در این حوزه مواجه هستند و گاها منجر به تعطیلی آنها شده است.

باقری با بیان اینکه در بخش کلان صادرات مشکلات عدیده ای وجود دارد، افزود: فضای بین المللی تاثیراتی را برحوزه صادرات این صنعت گذاشته است و از طرف دیگر مشکل جدی که در ماه های اخیر در نوسانات نرخ ارز شاهد آن بودیم. اقتصاد کشور را به یک اقتصاد غیرقابل پیش بینی تبدیل کرده است. یکی از نکات بسیار تاثیر گذار بر فعالیت‌های اقتصادی پیش بینی پذیر بودن شاخص های اقتصادی است، به همین فعالان اقتصادی دلیل در کشور با تصویر مبهم و مه آلودی از آینده شاخص های اقتصادی مواجه هستند و قابلیت پیش بینی آن را ندارند.

رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران تصریح کرد: در ماه‌های اخیر در حوزه ارز شاهد تکرار اتفاقات سال‌های 89 و90 بودیم تا جاییکه نرخ ارز به دفعات و به صورت ناگهانی با نوسانات دامنه دار و وسیع افزایش پیدا کرد و این افزایش به گونه‌ای تاثیر و تبعات منفی خود را بر روند فعالیت‌های اقتصادی می گذارد. کما اینکه الان هم شاهد این موضوع هستیم.

او ادامه داد: متاسفانه این موضوع از یک طرف عجین شده با قراردادهایی که در آنها تعدیل نرخ ارز و نرخ فلزات و مواد اولیه از طرف کارفرما پیش بینی نمی شود و به کرّات و به فور شاهد چنین قراردادهایی از طرف کارفرما هستیم که با بنگاه های اقتصادی منعقد می‌کنند. بنابراین به دلیل تعبیه نشدن مکانیزم تعدیل در قراردادها این امر منجر به توقف قرارداد و عدم امکان اجرای آن توسط بخش خصوصی می شود. به طوری که این توقف کما اینکه در سال‌های گذشته اتفاق افتاد و تعداد زیادی از قراردادهای بخش خصوصی در صنعت برق متوقف شد و الان هم مجداد علیرغم تاکید زیادی که نسبت به این موضوع از طرف فعالان این حوزه وجود دارد بازهم متاسفانه مکانیزم پیش بینی تعدیل‌ها به ویژه در نرخ فلزات و ارز و سایر مواد اولیه در قراردادها لحاظ نمی‌شود و مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند.

رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران افزود: در بخش صادرات وضع به همین منوال است، دولت نسبت به تک نرخی شدن ارز اهتمام ورزیده ولی به دلیل اینکه همچنان شرایط خرید و فروش ارز چندان روشن نیست صادرکننده در تامین ارز دچار سردرگمی است تا جاییکه با وجود صدور آیین نامه بخشنامه‌های متعددی در این حوزه،تصویر روشنی از این بخش وجود ندارد. از طرف دیگر با توجه به مشکلاتی که در حوزه تعاملات بین المللی وجود دارد این موضوع سبب شده است که در مجموع در حوزه تولید و صادرات با چالش‌های زیادی روبه‌رو شویم.

باقری با اشاره به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است،گفت: اگر می‌خواهیم تولید و صادرات در صنعت برق توسعه پیدا کند باید زمینه را برای حمایت از توان داخلی و توسعه تعاملات بین‌المللی فراهم سازیم در غیراین‌صورت این معضلات و موانع آثار و تبعات نامطلوبی بر تولید و صادرات خواهد گذاشت.

گفت‌وگو: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 952964

وب گردی

وب گردی