سیری درروزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به دیدگاه های نویسندگان شان در موضوعات متفاوت و متنوعی اشاره داشته اند.در زیر برخی از این روزنامه ها را بررسی کرده ایم که چکیده سرمقاله هایشان را می خوانید.

روزنامه " الوطن"بحرین با نگاهی خصومت آمیز و ناراضی از برنده شدن حزب الله در انتخابات مجلس لبنان مقاله ای را با عنوان "بن بست حریری در برابر بحران های حزب الله " به قلم "ولید صبری "به رشته تحریر در آورده است.

وی در این مقاله می نویسد:"سعد حریری نخست وزیر لبنان برای تشکیل دولتش با مجموعه ای از بحران ها و چالش ها مواجه است. اما بزرگترین بحرانی که حریری با آن روبروست چگونگی شرکت دادن اعضای حزب الله لبنان که در انتخابات رای آوردنددر تشکیل دولت جدیدش می باشدکه همزمان با افزایش خشونتها و اعتراضات منطقه ای و بین المللی علیه حزب الله است.

مخصوصا بعد از اینکه عربستان پنج نفر از اعضای شورای مرکزی این حزب را در فهرست افراد تروریستی قرار داد تصمیم گیری برای حریری سخت تر شده است. در همین زمینه،حریری تلاش می کند تا باهمکاری میشل عون و نبیل بری حزب الله را قانع نماید تا برای سقف درخواست های شان در دولت آینده حدوحدود قایل باشند تا به و اسطه آن بتواند از تحریم های بین المللی وآمریکا علیه بانک های لبنانی جلوگیری نماید."

روزنامه" الخلیج " امارات هم در مقاله ای با عنوان " جولان بعد از قدس" به قلم "نبیل سالم" به مساله ای مهم یعنی تصمیم اسراییل برای در اختیار گرفتن بلندی های جولان و تلاش این رژیم برای جلب موافقت آمریکا با آن می پردازد.

وی در همین زمینه می نویسد: " مدت زمان زیادی از شناسایی قدس به عنو ان پایتخت اسراییل از سوی آمریکا نمی گذرد که وزیر اطلاعات اسراییل با اظهار نظری ،تعجب همگان را برانگیخته و بمب سیاسی جدیدی را منفجر نمود.

وی در بیست و سوم ماه می ومدت زمانی بعد از تصمیم تاسف انگیز آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسراییل ،در سخنانی اظهار داشت:"اسراییل بر رییس جمهور آمریکا برای اشغال بلندی های جولان فشار وارد می کند و این انتظاررا از آمریکا دارد تا با آن موافقت نماید. وی در گفت و گو با "رویترز" گفت که تصمیم اسراییل برای سیطره بر جولان از پنجاه ویک سال قبل بوده و در فهرست کارهای این رژیم قرار دارداما این پیشنها هم اکنون در گفت وگوهای دیپلماتیک با آمریکا مطرح می شود.اسراییل این موافقت آمریکا را مانند همه موافقت های دیگرش همانند خروج ار تقاهم نامه هسته ای و شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسراییل می بیند."

روزنامه" الاهرام " مصر هم درمقاله ای با عنوان " پایان بحران لیبی " که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد به نقش و تلاش مصر برای پایان دادن به بحران کشور لیبی اشاره دارد.وی درهمین زمینه می نویسد:" مصر تلاش های زیادی را برای حل بحران لیبی که در آن وجود گروههای تروریستی و مسلح در این کشور پایان یافته و دولت شکل بگیردبه وجود آورد به گونه ای که این دولت بتوانداز موسسات و نهادهای اساسی این کشور و مخصوصا ارتش لیبی حفاظت نمایدوبه گسترش حاکمیت دولت و حمایت از وحدت ارضی و مردم آن به واسطه بر گزاری انتخابات آزادوبدون دخالت های بیگانگان کمک نماید.بدین جهت مصر در "کنفرانس لیبی " که در فرانسه در حال بر گزار شدن است آمادگی اش را برای هرنوع کمک ممکن برای پایان دادن مسالمت آمیز به بحران های موجود در لیبی در هماهنگی دایم با نماینده سازمان ملل متحد اعلام نمود."

روزنامه" الحیات " عربستان هم در مقاله ای به قلم "رنده تقی الدین" با عنوان" عادت آمریکا به سرزنش اوپک " به انتقادها و سرزنش آمریکا نسبت به تصمیم های اوپک در کاهش و یا افزایش صادرات نفت می پردازد. وی در همین زمینه، می نویسد:" نمایندگان آمریکا شروع به سرزنش اعضای سازمان اوپک برای افزایش قیمت نفت کرده اند. در همین زمینه ،"شاک شومر "سناتور دموکرات از ترامپ و وزیر انرژی آمریکا در خواست نمود تا درکنفرانس اوپک که دربیست و دوم ماه ژوئن در وین برگزار می شود برای حل مساله قیمت نفت شرکت نمایند.عادتا هر زمانی که قیمت های نفت با کاهش زیادی مواجه می شود آمریکا به سرزنش اوپک می پردازد.این در حالی است که امروز آمریکا بزرگترین بازارمصرف نفت جهان رادراختیار دارد.با شروع فصل تابستان و زمان گردش و سفر در آمریکا و استفاده از ماشین ها برای سوخت بیشتر آمریکا عادت کرده است تا به سرزنش اعضای اوپک بپر دازد".

کد خبر: 953003

وب گردی

وب گردی