لایروبی کارون جزو اولویت های وزارت نیرو نیست

استاندار خوزستان درباره موضوع لایروبی کارون گفت: اگر چه لایروبی کارون جزو اولویت‌های وزارت نیرو نیست ولی اقداماتی در این زمینه شده است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا شریعتی در نشست خبری تحت عنوان تبیین عملکرد دولت در سال 96 و برنامه‌های دولت در سال 97 ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش چندبرابری قبوض آب اظهار داشت: گرانی آب و برق تعرفه‌ای است که توسط دولت، مجلس و شورای اقتصاد تصویب می‌کند و طبق آن باید اعمال شود و هیچکس حق ندارد غیر از آن تعرفه اعمالی داشته باشد. چناچنه هر کسی مدرکی دال بر افزایش خلاف مقررات باشد به عالمی نیسی معاون استاندار اعلام کند تا پیگیری شود.

وی درباره موضوع لایروبی کارون افزود: اگر چه لایروبی کارون جزو اولویت‌های وزارت نیرو نیست ولی اقداماتی در این زمینه شده است البته دستگاه فعلی قدیمی و با تکنولوژی پایین است از این رو در دستور کار است که این اقدام با دستگاه‌هایی با تکنولوژی روز انجام شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: کارشناسان اولویت لایروبی کارون را در مسیر اهواز تا خرمشهر و آبادان با هدف حمل بار و کالا دانستند بنابراین با یک تیم هلندی برای لایروبی این مسیر صحبت شده است.

وی با بیان اینکه 2روز گذشته در شورای اقتصاد 5.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه با هدف جبران افت تولید و افزایش 270 تا 360 هزار بشکه تولید نفت توسعه مخازن نفتی کشور مصوب شد. این اقدام 8 ماه پیگیری شده تا محقق شود چرا که منافع استانی دارد.

شریعتی عنوان کرد: از این 5.5 میلیارد دلار 4.6 میلیارد دلار مربوط به حوزه مناطق نفت خیز جنوب است . حدود 4.2 میلیارد دلار نیز مربوط به خوزستان است. در این راستا 284 حلقه چاه با80 دکل در طول دو سال باید ایجاد شود هر دکل نفتی به طور متوسط 250 تا 300 نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم در این جهت 20 هزار تا 24 هزار نفر در سطح کشور مشغول به کار می‌شوند که عمده این تعداد در استان خوزستان خواهد بود، ادامه داد: توانستیم دولت را برای اولین بار متقاعد کنیم که 4 درصد این حجم سرمایه‌گذاری به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی، کارهای عام المنفعه انجام شود. این 4 درصد از محل منابع دولت انجام می شود و نه از محل منابع نفت از این رو از احتمال ممانعت وزارت نفت برای پرداخت در سال‌های آینده جلوگیری می‌کند. این 4 درصد برای کل استان‌ها است ولی عمده این میزان برای خوزستان است.

استاندار خوزستان به مصوبه دولت در زمینه 5 بخش زیربنایی خوزستان و در حال اجرا بودن این مصوبه اشاره کرد و یادآور شد: EC آب شرب آبادان و خرمشهر خصوصا آبادان نگران کننده و بالا است و امیدواریم تا یک ماه آینده فاز دوم آبرسانی طرح غدیر تکمیل و شرایط بهبود بخشیده شود و اگر مصوبه دولت نبود اینکار انجام شدنی نبود.

وی درباره ریزگردها تصریح کرد: 24 هزار هکتار کشت شده و در نقاطی نیز آب‌اندازی و مرطوب‌سازی انجام شده امسال نیز 100 میلیون دلار برای بحث ریزگردها تامین شده است. همچنین 50 میلیون دلار نیز برای پایداری شبکه برق خوزستان در نظر گرفته شده است.

شریعتی با اشاره به بحث فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خاطرنشان کرد: مصوبه دولت در فروردین ماه بر این قرار بود که وزارت نیرو در مدت یک ماه اعلام کند که آب فاز دوم طرح را تامین می‌کند ولی وزارت نیرو این موضوع را به طول انجامید تا بهمن ماه که بلاخره وزارت نیرو در بهمن ماه سال گذشته پذیرفت و رسما به رئیس جمهور اعلام کرد که ما آب این طرح را تامین می‌کنیم.

وی با یادآوری این موضوع که تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز که از سال 93 رها شده بود بار دیگر از 10 ماه پیش به جد پیگیری شد و تمام کارهایش انجام شده و فقط در انتظار فاینانس این طرح هستیم همچنین درباره موضوع تامین برق در تابستان توضیح داد: غفلتی در استان شده مبنی بر اینکه عمده تولید برق در خوزستان توسط منابع برق آبی(سدهای استان) صورت می‌گیرد و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کم داریم از این رو اکنون که با توجه به کمبود بارش‌ها میزان منابع آبی نیز کم شده لذا تولید برق هم با مشکل مواجه می‌شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در طول 11 سال گذشته فقط فاز گازی نیروگاه‍‌های بهبهان و ماهشهر انجام شده و ما بقی نیروگاه‌ها انجام نشد، افزود: کمیته ای با وزارت نیرو تشکیل دادیم تا افرادی که مجوز احداث نیروگاه را در دست دارند ولی اقدام نمی‌کنند تعیین و تکلیف شوند.

وی بیان کرد: بانک صنعت و معدن کشور برای احداث 5 هزار مگا وات نیروگاه درحال انعقاد قرارداد با چین در قالب فاینانس است و از این میزان هزار مگا وات برای خوزستان در نظر گرفته شد ولی با صحبت‌های زیادی که داشتیم مقرر شد 2 هزار و 500 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی برای خوزستان زده شود.

شریعتی با اشاره به اینکه ستاد اجرای فرمان امام در حال احداث نیروگاه هزار واحدی در آبادان هستند، گفت: امیدواریم با اجرای پروژه‌ها وابستگی استان را در زمینه نیروگاه‌های برق آبی بتوانیم به حداقل برسانیم. برنامه ما مبنی بر این است که امسال قطعی برق نداشته باشیم.

وی درباره احداث رستوران‌ها در رودخانه کارون عنوان کرد: این اقدام در زمان استاندار قبل شروع شد و ما تکمیل کردیم و به اتمام رساندیم چرا که نمی‌شود سرمایه‌ای را نیمه کاره رها کرد اگر چه خارج از بحث قانونی این طرح‌ها در حوزه گردشگری برای اهواز تاثیرگذار است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تمام مراحل پل طبیعت گذرانده شده و کل طرح نیز تایید شده است، ادامه داد: یکسری مشاور و دستیار قرار داده‌ایم که پروژه‌هایی که قول می‌دهم را دنبال می‌کنند و از همین رو سامانه‌ای برای ثبت طرح‌ها و پروه‌هایی که قول می‌دهیم تشکیل شده است.

وی یادآور شد: خوزستان در حوزه ارائه تسهیلات برای طرح‌های اشتغال فراگیر رتبه دوم کشور را دارد اما همچنان از این موضوع راضی نیستیم ولی تلاش و تاکید ما بر این است که امور مرتبط با اشتغال را به جد دنبال کنیم.

شریعتی در جهت حمایت از کالای ایرانی با بیان اینکه در این زمینه به جد اصرار داریم و در زمینه کالای ایرانی نیز باید اقدام کنیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 60 هزار میلیارد تومان خرید شده و 39 هزار میلیارد تومان از این میزان از استان خریداری شده همچنین به دستگاه‌ها و شرکت‌هایی که میزان خرید از داخل استان نیز کمتر بوده تذکر داده می‌شود به عنوان مثال میزان خرید پتروشیمی‌ها از همه کمتر بوده که به آن‌ها تذکر داده شده است.

وی درباره فیلم منتشر شده از ذولنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که گفته بود کشت‌زر نماینده بهبهان با استاندار خوزستان بر سر تغییر فرماندار بهبهان در ازای پس گرفتن سوال از رئیس جمهور به توافق رسیده بود، توضیح داد: من دوست نداشتم وارد این امور شوم ولی از آنجا که سوال شد پاسخ می‌دهم چرا که خوزستان نیازمند کار و تلاش است و نیازی به این مسائل ندارد.

استاندار خوزستان افزود: نماینده بهبهان با من تماس تلفنی داشتند و این موضوع را تکذیب کردند و گفتند که چنین چیزی نبوده است. بحث دوم نیز اینکه زمان و تاریخ انصراف کشت‌زر و تغییر فرماندار بهبهان نیز وجود دارد. مگر نه اینکه ذوالنور گفت که به کشت‌زر گفته شده که امضایت را پس بگیر و فرماندار فردای آن روز عوض شد تاریخ و زمان این موضوع هست و می‌توان به آن توجه کرد.

شریعتی در ادامه بیان کرد: نماینده بهبهان مسئله دیگری را برای من نیز توضیح داد که عکس این مسئله است به این صورت که ذوالنور به کشت‌زر مراجعه کرده و از او خواست که این سوال را امضا کند ولی من نپذیرفتم و ذوالنور اصرار کرد اما من زیر بار این موضوع نرفتم بنابراین رفت و با نماینده دیگری از استان (که اسمش را نمی‌آورم) آمد تا من در رودربایستی قرار بگیرم و امضا کنم و پس از آن بود که من آن را امضا کردم.

وی با بیان اینکه این مطلب را با آن نماینده استان طرح کردم و او نیز تایید کرد که من این کار را کردم، گفت: حالا کاری که خودشان را کردند و به ما نسبت دادند کار صحیحی نیست و چون وحدت و انسجام را صلاح مملکت می‌دانم سکوت کنم و کلمه‌ای جواب ندادم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: سعی من بر این است که از دولت دفاع کنم چرا که دفاع از دولت را وظیفه خودم می‌دانم. من به نمایندگان نیز عرض کرده‌ام که بعضا سوال از رئیس‌جمهور را امضا می‌کنند و می‌گویند ما از عملکرد شریعتی خیلی راضی هستیم ولی من می‌گویم که این تناقض است چرا که رضایت از عملکرد شریعتی یعنی رضایت از عملکرد رئیس جمهور چرا که رئیس جمهور شریعتی را به این سمت منصوب کرد و اگر من تلاش می‌کنم و کاری انجام می‌دهم از طرف از رئیس جمهور این کارها را می‌کنم.

وی ادامه داد: همه کارهایی که من انجام می‌دهم اقدامات و پشتی‌بانی‌های رئیس جمهور است و این‌ها همه توجه ویژه رئیس جمهور به استان خوزستان است و اگر پرداخت 4 درصد مسئولیت اجتماعی از پروژه توسعه مخازن نفتی تصویب می‌شود و سابقه هم تا کنون نداشته این‌ها همه عملکرد رئیس جمهور است. نگاه رئیس جمهور به خوزستان تغییر کرده که این اقدامات صورت می‌گیرد وگرنه شریعتی به خودی خود چطور امکان این کار را دارد. ممکن است پیگیری کند اما آنچه که ساری و جاری می‌شود دستور رئیس جمهور است که در دولت تصویب می‌شود.

شریعتی خاطرنشان کرد: اینکه رئیس جمهور مرتبا حتی در راهپیمایی 22 بهمن هم درباره ریزگردهای خوزستان صحبت می‌کند یعنی ایشان برای خوزستان دغدغه ذهنی دارند. ما باید این‌ها را پاس بداریم. واقعا یک رئیس جمهور با این همه مسئله و مشکل این چنین به خوزستان عنایت و توجه دارد قابل تقدیر است نباید کاری کنیم که دل به درد بیاید. این همه توجه و عنایت به خوزستان و مصوبات مختلف و دنبال کردن مصوبه‌ها برای اجرا در این مضیغه مالی که دولت در آن قرار دارد، چنین انجام رفتارهایی بد است انتظار دارند که ما نگوییم دولت و رئیس جمهور چنین کارهایی کرده است.

وی با بیان اینکه حق سوال کننده است که دنبال کند و حق کسانی که این اقناع را هم انجام دهند که سوال پس گرفته شود نیز هست و این یک امر معمول است، افزود: اینکه همه چیز را برای خودمان حق بدانیم و برای بقیه قدغن، خیلی بد است. همه از یک حقوق مساوی برخورداریم و بنده هم حق دفاع دارم.

استاندار خوزستان این برخوردها را تلاش برای به انفعال کشیدن دولت دانست و بیان کرد: من به انفعال کشیده نمی‌شوم و من هر آنچه که در قبال دولت و رئیس جمهور وظیفه دارم تمام و کمال انجام می‌دهم و وظیفه خودم می‌دانم که از نوع و نگاهشان به خوزستان و رفتارشان دفاع کنم و شهادت می‌دهم که توجه ویژه و استثنایی به خوزستان دارند. این موضوعات و این نگاه ویژه باید گفته شود.

وی با بیان اینکه 6 سرپرست فرمانداری در شهرستان‌ها حکمشان آمده، درباره اتهام تخلف استاندار خوزستان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته گفت: در این زمینه متهم به تخلف شده بودم که الحمدالله در همه موارد در دادگاه جمهوری اسلامی تبرئه شدم.

شریعتی درباره موضوع مترو اهواز عنوان کرد: شهرداری اهواز پول برای مترو نگذاشته بنابراین معلوم است که این امر پیش نمی‌رود. نوبخت این موضوع را پیگیری کرده اوراق مشارکت آماده است و اوراق مشارکت سری بعدی نیز در حال پیگیری است اما شهرداری هم باید پای کار بیاید. البته اکنون آقای کتانباف(شهردار فعلی اهواز) آماده است و تاکید می‌کند که اولویت اول اهواز مترو است و اگر چه ممکن است در مجموعه با آن همراهی وجود نداشته باشد ولی نظر شخص شهردار این است.

وی با بیان اینکه شهرداری باید تامین منابع کند، ادامه داد: دولت که نمی‌تواند همه منابع را تامین کند. تضمین فاینانس مترو با شهرداری است و بانک عامل فاینانس که بانک تجارت است می‌گوید من قانع به این نیستم که شهردای می‌تواند و اگر من این امر را پذیرفتم شهرداری نیز بازپرداخت کند. فاینانس متروی اهواز را دولت تضمین نمی‌کند و شهرداری باید تضمین دهد.

901

کد خبر: 953071

وب گردی

وب گردی