سامانه مدیریت اسناد توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان طراحی شد

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی اقدام به طراحی و توسعه سامانه مدیریت اسناد کرده است و گستره عملیاتی این سامانه همه اسناد کاغذی و الکترونیک سازمان، از صفحات وب، گزارش‌ها، نامه‌ها تا کاتالوگ‌ها و مجله‌ها را دربرمی گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهره‌گیری از روش‌های مدیریت دانش سازمانی از مهم‌ترین عوامل رشد پایدار سازمان‌ها است، ازاین‌رو در تمام دنیا ابزارهای مدیریت دانش، اسناد و محتوا توسعه پیدا کرده‌اند.

ایجاد درکی صحیح از دانش سازمان در حوزه مدیریت محتوای سازمانی از اهداف سامانه مدیریت اسناد است که با تحلیل محتوای اطلاعات از طریق سیستم جستجوگر و دیگر ماژول‌های موجود در آن می‌توان درک بهتری از این جریان دانش و به دنبال آن درک درست‌تری از سازمان خود به دست آورد.

مهندس آب نیکی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه اسناد به‌عنوان ورودی، بستر و نتیجه فرآیندها اهمیت بالایی در سازمان‌ها دارند، گفت: سامانه مدیریت اسناد و محتوای طراحی شده توسط ما به‌روزترین روش‌های طبقه‌بندی و دسترسی به دانش سازمانی را باهدف ایجاد بهترین ساختار برای کارکنان سازمان‌ها در خود جای داده است.

آب نیکی در رابطه با نحوه عملکرد این سامانه، عنوان کرد: گستره عملیاتی این سامانه همه اسناد کاغذی و الکترونیک سازمان، از صفحات وب، گزارش‌ها، نامه‌ها تا کاتالوگ‌ها و مجله‌ها است. علاوه‌بر این، امکان جستجوی پیشرفته با استفاده از جستجوگر هوشمند ویرا امکانات جامعی باهدف دسترسی، جستجو و طبقه‌بندی اطلاعات را نیز فراهم کرده است.

وی با بیان این که با کمک تسهیلات حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) موفق به این مهم شده‌ایم، ادامه داد: این سامانه نیازمندی‌های مشتریان ازجمله سازمان‌های اداری-اجرایی و سازمان‌های علمی-پژوهشی را نیز پوشش می‌دهد. ضمن اینکه سامانه هوشمند مدیریت اسناد و محتوا، ابزار کامل و جامعی است که می‌تواند محدودیت عدم‌دسترسی به یک سند یا دانش سازمانی را رفع کرده و با طبقه‌بندی مناسب اسناد و محتوا به شکل فایل و یا ایجاد فرم‌های اطلاعاتی مناسب این مشکل را در سازمان برطرف کند.

وی در ادامه در رابطه با ویژگی‌های این سامانه تصریح کرد: این سامانه به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که امکان بازیابی تمام سرویس‌های خود را در صورت بروز مشکل در سریع‌ترین زمان دارد. همچنین تمام داده‌های انتقال داده‌شده به سامانه حداکثر ظرف مدت ۱۲ ساعت بعد از انتقال کامل داده در سامانه اندیس‌گذاری شده و قابل‌دسترسی و گزارش‌گیری است.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، وی با اشاره به اینکه این محصول پس از تولید، امکان ارائه و فروش به‌صورت مستقل را دارد، گفت: تنها محدودیت موجود برای توسعه بازار و فروش این محصول، توسعه زیرساخت‌های پشتیبانی و نیروی انسانی موردنیاز برای پشتیبانی طرح است.

گفتن است،سامانه مدیریت اسناد (به انگلیسی: Document_management_system) که به نام سیستم مکاتبات یا نرم‌افزار مکاتبات نیز شناخته می‌شود، امکان مدیریت بر گردش مکاتبات را در یکسازمان فراهم می‌نماید. این مکتوبات علاوه بر نامه و مستندات مرسوم سازمانی، شامل موارد جدیدی از جمله فرم‌های پویا، مستندات در گردش سایر نرم‌افزارهای مرتبط، فکس و نامه‌های پست الکترونیکی می‌باشد. معمولاً در سیستم مکاتبات، گستره‌ای از گردش مکتوبات، از مراحل آغازین تولید تا امضا و ارسال الکترونیکی پوشش داده می‌شود.

از خصوصیات مهم سیستم مکاتبات، تسهیل ارتباطات مکتوب سازمان‌هایی با گستردگی جغرافیایی، ارتباط با مخاطبین سازمان از طریق پورتال‌های سازمان و همچنین ارتباط با سایر سازمان‌ها می‌باشد.

با یک تعریف کلی، روند مکانیزاسیون سازمان مستلزم زیرساختی برای پوشش گردش یکپارچه مستندات با ماهیت‌های متفاوت می‌باشد. سیستم مکاتبات، با توجه به بهره‌گیری از امکانات گسترده و زیرمجموعه‌های متعدد از یک سو و ارتباط یکپارچه با سایر نرم‌افزارهای مجموعه از سوی دیگر، به‌عنوان زیرساخت اتوماسیون اداری و در نگاهی گسترده‌تر، زیرساخت مکانیزاسیون سازمان مطرح می‌باشد.معمولاً استفاده از سیستم مکاتبات در سازمان باعث کاهش جابجایی فیزیکی نامه‌ها و مستنداست سازمان در واحدهای مختلف آن می‌باشد.

204

کد خبر: 953216

وب گردی

وب گردی