ارزهای دیجیتال در خدمت دلالان ارز/ دلار 4200 تومانی کجا معامله می شود؟

تعیین دستوری نرخ ارز شاید جو روانی و متشنج ماه گذشته را به نسبت آرام کرد ولی آنچه در زیر پوست واقعی بازار در جریان است، حکایت دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بازار ارز از جمله بازارهایی است که این روزها به دلیل تحت تاثیر قرار دادن سایر بازارها با حواشی بسیار زیادی همراه شده است.

از اواخر سال 96 بود که بازار ارز وارد حواشی شد و نرخ دلار تا بالاتر از هشت هزار تومان افزایش یافت، مسئولان در یک تصمیم فوری اعلام کردند که از این پس نرخ دلار تک رقمی و با قیمت چهار هزار و 200 تومان در بازار داد و ستد می شود، این اقدام تا چند روز نخست این تصمیم گیری مناسب بود اما رفته رفته بازار ارز وارد برخی از حواشی ها شد و به دلیل عدم خرید و فروش و نیز کمبود ارز در بازار و صرافی ها، دلالان از فرصت استفاده کردند و اقدام به راه اندازی بازار سیاه کردند که همین امر باعث شد در این بازار دلار با قیمت 7 هزار تومان هم به فروش برسد.

به نوعی می توان گفت که در حال حاضر بازار ارز به جز ضرر و زیان چیزی برای سرمایه گذاران ندارد و معامله آن در حال حاضر در هاله ای از ابهام وجود دارد، کسانی که در بازار به دنبال دلار هستند باید آن را با نرخ های سر و سام آوری خریداری کنند و در زمان فروش باید آن را با تفاوت فاحشی نسبت به نرخ خرید به فروش برسانند، بدین صورت که متقاضیان دلار، این ارز را با قیمت هفت هزار تومان خریداری می کنند اما زمان فروش با ضرر باید آن را با نرخ شش هزار تومان به فروش برسانند که این موضوع باعث ایجاد سردرگمی متقاضیان در بازار شده است.

وضعیت بازار ارز آنقدر وخیم شده که همچنان مشخص نیست کسانی که تمایل به دریافت دلار دارند از کدام بازار و با چه قیمتی باید آن را دریافت کنند، در حال حاضر وارد هر بازاری که می شویم با تورم های شدید قیمتی مواجه هستیم و زمانی که دلیل آن را جویا می شویم تمام مسئولان آن را به نوسان و نابه سامانی بازار ارز ربط می دهند و اعلام می کنند تا زمانی که تصمیمی راجع به ایجاد آرامش در بازار ارز گرفته نشود دیگر بازارها هم به موازی بازار ارز با گرانی همراه می شوند.

چند روزیست که در بازار زمزمه هایی مبنی بر راه اندازی ارز دیچیتال به گوش می رسد که در آن عددهای بزرگ جابجا می شود بدین صورت کسانی که افرادی که خواستار دریافت دلار هستند در ابتدا باید وارد یک سایت شوند و در آن برای خرید و فروش دلار باید اقدام به ایجاد یک حساب کاربری کنند و در قیمت درخواست ها میزان 40 هزار دلار را ثبت می کند، در این زمان سایت به متقاضان دلار اعلام می کند که در ابتدا باید از طریق به پرداخت ملت و یا سامان مبلغ ریال آن که حدود 260 میلیون تومان می شود پرداخت کند و در آن زمان از طریق ایجاد یک کد به شرکت واسط متصل می شود و در حساب کاربری بعد از وارد کردن کد اقدامات نهایی را برای دریافت دلار انجام می دهند و این سایت به هیچ عنوان قابل پیگیری نیست.

یکی از دلایلی که دلار از چهار و 200 تومان به شش هزار تومان افزایش پیدا کرد عدم تناسب میزان عرضه و متوقف نشدن خرید و فروش بوده است.

محمد فیضی زنگیر، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به وضعیت نابه سامان بازار ارز گفت: ارز نیز مانند دیگر کالاها تابع شرایط خاصی است و نمی توان قیمت کالا را با امر و نهی تصویب کرد بلکه قیمت گذاری آن باید روند خاصی صورت پذیرد.

او با تاکید بر اینکه اشتباه اول در بازار ارز از سوی دولت صورت گرفت، افزود: دولت در بودجه اعلام کرد اگر مازاد درآمد نفت داشته باشیم آن را صرف خواهیم کرد، این در حالیست که در ابتدا باید مشخص شود که این مازاد نشات گرفته از کجا است؟ و طبق قانون زمانی که با مازاد درآمد همراه می شویم باید آن را به سمت ذخیره ارزی برد.

فیضی زنگیر اظهار داشت: طی چند وقت گذشته علائمی در بازار وجود داشت مبنی بر احتمال افزایش قیمت ارز در بازار وجود داشت، مجلس برای جلوگیری از این موضوع اقداماتی را در دستور کار قرار داد اما باز هم شاهد تحرکاتی در بازار بودیم، طبق قانون قیمت ارز به تناسب عرضه و تقاضا حرکت می کند تا به یک تعادلی برسد.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: زمان می توان قبول کرد که قیمت دلار 4هزار 200 تومان است که به راحتی در بین مردم مورد معامله قرار گیرد اما اکنون به دلیل عدم دسترسی مردم به دلار با این قیمت، نمی توان چنین وضعیت حاکمی را در بازار پذیرفت

او خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولان اعلام می کنند از این پس قیمت دلار تک نرخی و با قیمت چهار و 200 تومان معامله می شود .پس مردم باید به راحتی به آن دسترسی داشته باشند اما زمانی که دلار در بازار پیدا نمی شود و تنها در بعضی از مکان ها و برای بعضی از افراد با مدارک خاص عرضه می شود، نمی توان ادعا کرد که دلار در دسترس مردم است بلکه مردم باید در حالت آزاد دسترسی به دلار چهار هزار و 200 تومانی داشته باشند.

به گفته فیضی زنگیر، مردم گلایه های بسیاری در زمینه عدم دسترسی به دلار دارند و در حال حاضر مشخص نشده است که دلالان دلار را از کجا به دست می آورند.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به دلیل اینکه در حال حاضر مکان معینی برای فروش دلار وجود ندارد و مردم به راحتی قادر به خرید و فروش آن نیستند بنابراین نظارت کافی بر بازار دلار و حضور دلالان صورت نگرفته که همین امر باعث ایجاد چنین نا به سامانی هایی در بازار شده است.

او در پایان گفت: مجلس بعد از پایان رسیدن تعطیلات باید در زمینه بازار ارز تذکرات لازم را به دولت بدهد که دلار 4200 تومانی که گفتی کجاست و کجا مبادله می شود؟

401

کد خبر: 953254

وب گردی

وب گردی