همکاری هسته ای اسرائیل و عربستان برای مقابله با تهدید ایران

یک کارشناس اسرائیلی با استناد به برخی گزارشات امنیتی غربی از کمک اسرائیل به توسعه پروژه هسته ای عربستان خبر داده و هدف از آن را مقابله با تهدید منطقه ای ایران و توازن قوا در خاورمیانه دانست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "عامی دور اون" نویسنده اسرائیلی در پایگاه خبری نیوز وان نوشت: گزارش های امنیتی غربی بیانگر آن است که اسرائیل اطلاعات هسته ای را به عربستان می فروشد تا قدرت لازم برای توسعه سلاح هسته ای را برای این کشور فراهم کند تا ایران تنها کشوری دارای این سلاح در منطقه نباشد که امنیت عربستان را تهدید کند. این اطلاعات روزی ما از خواب غفلت بیدار خواهد کرد و جهان خواهد دید که در سایه رقابت برای دستیابی به سلاح هسته ای در خاورمیانه در وضعیتی بحرانی به سر می برد.

وی در مقاله خود افزود: در سایه آرزوهای عربستان برای تبدیل شدن به بازیگری جدید در عرصه سلاح هسته ای و دستیابی به بمب اتمی، نشانه های جدیدی دال بر این وجود دارد که ریاض برای تحقق این هدف استراتژیک تلاش می‌کند و دستگاه های امنیتی غربی در این زمینه به اطلاعاتی دست یافته اند.

وی توضیح داد: پاکستان که یکی از کشورهای قدیمی در باشگاه هسته ای جهان است آمادگی خود برای انتقال کارشناسان و توانایی هسته ای خود در یک ماه به سعودی را اعلام کرده است. در حالی که رقابت برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در خاورمیانه افزایش یافته است ژنرال عاموس یادلین رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل اعلام کرد سعودی ‌ها یک ماه برای دستیابی به این توانایی صبر منتظر نمی مانند و خود به پاکستان رفته و هر آنچه را لازم داشته باشند دریافت خواهند کرد.

این کارشناس صهیونیست افزود: آمریکا درصورتی که غرب نتواند تکمیل پروژه هسته ای ایران را متوقف کند نگرانی هایی در خصوص اجرای توافق سعودی - پاکستانی دارد. پیش از این دنیس راس فرستاده سابق آمریکا به خاورمیانه از ملک عبدالله پادشاه سابق سعودی نقل کرد که وی در سال ۲۰۱۲ به باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته بود ریاض پروژه هسته ای خود را در صورتی که ایران به فعالیت‌های خود ادامه دهد خواهد گشود.

این نویسنده اسرائیلی تاکید کرد: می توان فرض کرد که اسرائیل خود پیشنهاد کمک به سعودی برای دستیابی به سلاح هسته ای را داده است تا تکیه آنها تنها بر پاکستان نباشد زیرا روابط عربستان و اسرائیل اخیرا با فراهم کردن کمک های اسرائیل برای توسعه توانایی های هسته ای عربستان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شاید مقصود ارسال بمب اتم اسرائیل به ریاض نباشد چنانچه در مورد اسلام آباد نیز چنین است، بلکه اسرائیل اطلاعات و کارشناسان هسته ای خود را برای توسعه توانایی‌ های پیشرفته در این عرصه به عربستان اعزام کند و شاید سخن ژنرال یادلین مسئول بلند پایه امنیتی پیشین اسرائیل به اطلاعات درز یافته از دستگاه های اطلاعاتی غربی اعتبار بخشد.

در این مقاله آمده است: ارزیابی های سعودی اشاره به آن دارد که دولت آمریکا به ریاست دولت ترامپ به احتمال زیاد با کمک اسرائیل به عربستان در این خصوص برای افزایش فشار بیشتر بر تهران مخالفت نخواهد کرد چرا که مسئولان بلند پایه سعودی از جمله عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به صورت علنی اعلام کردند عربستان در صورت دستیابی ایران به بمب اتم هرگز برای رسیدن به این سلاح تردید نمی‌کند.

کد خبر: 953283

وب گردی

وب گردی