بدهکاران "طلبکار"

پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه بسیاری از سلبریتی ها ادعای کمک به مردم زلزله زده را داشته اند؛ 7 ماه از وقوع این حادثه مهیب گذشت و مشخص شده است که بسیاری از این کمک ها به مردم عزیزمان در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه نرسیده است!

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه 96 زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند. کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود که در این شهر این زلزله خسارات بسیاری از لحاظ جانی و مالی به مردم وارد کرده است.

پس از وقوع این حادثه مهیب کمک به زلزله زدگان از سوی مردم، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و ورزشی پیش گرفته شد، که حتی می توان با توجه مطالب مطرح شده در فضای مجازی در آن زمان اشاره کرد که هرکدام از این افراد با یک دوربین برای کمک به زلزله زدگان رفته و در محل حادثه حضور پیدا کرده و عکس ها و سلفی های رنگارنگی گرفتند و به این ادعاها دامن می زدند که تمام مردم راضی از این افراد بوده اند. حتی بر روی برخی از وسایلی که کمک های مردم جمع آوری می شد اسم آن سلبریتی نوشته می شد؛ اما واقعا این کمک ها به مردم زلزله زده رسید؟

در روز‌های ابتدایی وقوع زلزله ما شاهد اعلام حساب و دریافت کمک از سوی این سلبریتی‌ها بودیم که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و بهره‌گیری از حس مسئولیت و علاقه مردم توانستند بخش بسیار زیادی که بیش از ۳۰ میلیارد تومان می‌شود را به حساب‌های خود واریز کنند. این موضوع واقعا جای تعجب داشت که چرا افراد مشهور و به نامی که دم از کمک به مردم عزیز زلزله زده می زنند و می خواهند بگویند همیشه به فکر مردم و خواهان طلب حق مردم بوده اند، این گونه با حق آنها بازی کرده اند و کمک هایی که از سوی ملت دریافت کرده اند را به زلزله زدگان نداده اند. البته خالی از لطف هم نیست که بگوییم برخی از همین سلبرییتی ها واقعا به مردم زلزله زده با جان و دل کمک کرده اند اما با حرکت برخی دیگر از این افراد صدای تمام مردم و مسوولین کشور درآمده و انتقاد کرده اند.

این در حالی است که برخی از همین عزیزان و تعدادی از چهره های سینما در اقدامی اعتراض آمیز، دعوت افطاری رییس جمهور را رد کرده اند و دلایلی که آنها ‏برای رد این دعوت ارائه کرده اند با رفتارهای پیشین خود این هنرمندان سازگاری ندارد.‏ این هنرمندان دلیل این کار را وضعیت اقتصادی بد و فقر این روزهای مردم ایران عنوان کردند!

خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) برای جویا شدن از این موضوع که اموال جمع شده به اسم زلزله زدگان به چه سرنوشتی دچار شده است به سراغ عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه و فرماندار منطقه زلزله زده سرپل ذهاب رفته و گفت وگویی با آنها داشته که در ادامه مشروح این گفت وگو آورده می شود؛

کمک ها باید به هلال احمر و بهزیستی می رسید

سیدجواد حسینی‌کیا عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: جلسه ای با استاندار و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه برگزار و دو موضوع در این جلسه مطرح شد.

وی با اشاره به موضوع اول گفت: باید افسوس و حسرت خورد به آن دلیل که مردم به جای اعتماد به حاکمیت کمک هایشان را به سلبریتی ها و یا حتی سیاسیون اهدا کردند در صورتی که باید این کمک ها به هلال احمر و بهزیستی اهدا می کردند تا آنها این کمک ها را به مردم زلزله زده می رساندند.

مردم باید به حاکمیت اعتماد کنند

عضو مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: برخی از این افراد هنوز کمک های مردم در حسابی بانکی شان باقی و از این کمک ها حتی یک ریال هم به زلزله زدگان نرسیده است.

حسینی‌کیا با اشاره به این که حساب های این افراد از سوی دادگاه متوقف شده است، گفت: امیدواریم یک نظمی به این موضوع داده شود.

نماینده مردم سنقر در خانه ملت با تاکید بر این که مردم باید به حاکمیت اعتماد کنند، افزود: با اعتماد مردم به حاکمیت، این کمک ها می توانست به زلزله زدگان برسد.

برخی به دنبال تاسیس مجتمع های سیاسی هستند

وی گفت: برخی از این افراد تحت عنوان کمک به زنان بی سرپرست، خانم های باردار این پول ها را جمع کرده اند اما در حقیقت به دنبال تاسیس مجتمع های سیاسی هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان ادامه داد: مردم زلزله زده سرپل ذهاب در گرمای 50-60 درجه زندگی می کنند.

حسینی‌کیا با اشاره به موضوع دوم بحث مجمع نمایندگان استان گفت: عمده افرادی که کمک ها را در این حادثه جمع می کردند تحت عنوان دایه دار زلزله زدگان سینه سپر و به جلو آمدند اما متاسفانه نمره قبولی در این رابطه ندارند البته لازم به ذکر است که افراد نادری هم زحماتی در این راستا کشیدند که آنها را نادیده نمی گیریم.

نباید زلزله زدگان را قربانی امیال سیاسی خود کرد

وی با بیان این که باید با مردم صادق و شفاف باشیم، افزود: نباید برای رسیدن به اهدافمان از هر موضوعی استفاده کنیم؛ فرد زلزله زده که یک بار پس از جنگ اموال خود را از دست داده و بار دوم هم در زلزله اموال خود را از دست می دهد نباید این افراد را قربانی امیال سیاسی خود کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر افراد قصد ساخت مجتمع سیاسی را دارند با پول خود بسازند، اگر قصد افزایش حساب بانکی شان را دارند از طرفدارانتان در شهر جمع کنید ببینید مردم یک ریال پول هم به شما می دهند؟

عضو مجمع نمایندگان استان با بیان این که نباید با این کارها اعتمادها نسبت به ستارگان و نخبگان از دست برود، گفت: این افراد باید صادقانه پول های دریافتی شان را به حساب نهادهای حاکمیت تحویل داده تا برای مردم زلزله زده هزینه کنند.

وی در رابطه با این موضوع که باید چه برخوردی با این افراد شود گفت: برخورد با این افراد در دست دستگاه های قضایی است باید مهلتی مقرر شود و اگر این افراد نیامده و پول را تحویل ندادند باید با آنها قاطعانه برخورد شود.

حسینی‌کیا با تاکید بر این که مردم اعتمادشان را نسبت به سلبریتی از دست خواهند داد، گفت: این موضوع اصلا خوب نیست زیرا این زلزله از آخرین حوادث غیرمترقبه نیست باز هم از این مشکلات به وجود می آید و نیاز است تا به کمک همدیگر بشتابیم.

طی دو ماه گذشته هیچ کمکی از سوی سلبریتی ها نشده است

"محبت جمالی نیا" فرماندار سرپل ذهاب همچنین در این رابطه به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: برخی از افرادی که کمک های مردم را دریافت کرد اند تا کنون هیچ هزینه ای برای مردم زلزله زده انجام نداده اند.

وی افزود: برای مقابله با این موضوع دستگاه های قضایی باید پیگیری کنند که تاکنون پیگیری هایی صورت گرفته است.

فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: طی دو ماهی که من فرماندار این منطقه بوده ام تاکنون از سوی سلبریتی هایمان هیچ نوع خدمات و ساخت و سازی برای مردم زلزله زده نشده است.

جمالی نیا تاکید کرد: پیگیری این موضوع در سطح ملی در حال انجام است.

در حق مردم زلزله‌زده ظلم شد

همچنین فرهاد تجری نماینده مردم سرپلذهاب طی نشست خبری با رسانه‌ها در خصوص کمک گرفتن و اعلام حساب‌هایی از سوی اشخاص، چهره‌ها و سلبیریتی‌ها در جریان زلزله این منطقه اظهار داشت: در آن ایام متأسفانه برخی با بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و حتی صداوسیما و با مظلوم‌نمایی و یا با احساس مسئولیت، حساب‌های شخصی را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام کردند و این رویه باعث شد بخشی از کمک‌های مردمی جذب حساب‌های شخصی شود. بسیاری از حساب‌هایی که در زمان شرایط حاد و اضطراری سرپل ذهاب نتوانستند به وضعیت مردم منطقه یا زلزله‌زده کمک کنند.

نماینده سرپل ذهاب در مجلس در ادامه ابراز داشت: ناتوانی و نداشتن اطلاعات کافی، عدم مشورت از دستگاه‌های مسئول و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی، سازمانی و ملی باعث شد این کمک‌ها نتوانند موثر بوده و درواقع در حق مردم زلزله‌زده ظلم شد.

تجری با بیان اینکه کسانی که برای کمک به مردم اعلام حساب شخصی کردند باید پاسخگوی موجودی حساب‌هایشان باشند، بیان داشت: این افراد باید پاسخگو باشند که به چه شکل کمک‌های مردمی را هزینه کردند.

مدعی‌العموم باید به این مساله ورود پیدا کند

نماینده سرپل ذهاب در مجلس یادآور شد: باید مدعی‌العموم به این مساله وارد شود و از این اشخاص مطالبه کند تا متوجه شویم این کمک‌ها که برای استفاده مردم زلزله‌زده در نظر گرفته شده بود، به چه سرنوشتی دچار شده است.

وی افزود: عده زیادی از افراد وجود داشتند که با عنوان خیر و با حضور در کنار کانکس‌های بدون نام ارتش و سپاه و عکس گرفتن در کنار آنها توجیهی برای مبالغ جمع‌آوری شده پیدا کردند و به نوعی با نیرنگ بهانه‌ای برای هزینه‌ها پیدا کردند.

تنظیم: فاطمه سرلک

901/900

کد خبر: 953300

وب گردی

وب گردی