ابلاغ برنامه بازآفرینی/ کاهش ۱درصد دیگر از سود وام نوسازی مسکن

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: آئین‌نامه ۲۱ بندی تحت عنوان آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار که در جلسه هیات‌وزیران به تصویب رسیده بود به همه دستگاه ها ابلاغ شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری در چهل و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بیان کرد: طبق بند (الف) ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، برنامه ملی بازآفرینی شهری برای نوسازی سالانه ۲۷۰ محله هدف توسط وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های درگیر مانند شهرداری‌ها و وزارت کشور تدوین و در ستادهای ملی بازآفرینی شهری پایدار بحث و بررسی شد.

او با اشاره به برگزاری سی و نهمین جلسه ستاد ملی که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد اظهار داشت: برنامه ملی بازآفرینی در این نشست تصویب و توسط رئیس جمهور به تمام دستگاه‌های عضو ستاد ابلاغ شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تأکید کرد: در این جلسه پنج درخواست از سوی وزیر راه و شهرسازی از رئیس جمهور محترم مطرح شده و مقرر شد این درخواست‌ها در کارگروه ویژه پیگیری تحقق طرح امید برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار پیگیری شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تصویب دستورالعمل حمایت از توسعه‌گران، کاهش سود تسهیلات مسکن یکم در بافت‌های فرسوده از ۸ به ۶ درصد، اجرای ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، حذف هزینه‌های غیرساختمانی و سمت دهی منابع مالی دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به محدوده‌ها و محلات هدف برنامه از جمله این ۵ درخواست به شمار می‌روند.

او از تصویب‌ آیین‌نامه ۲۱ بندی تحت عنوان آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در جلسه هیات‌وزیران خبر داد و گفت: متن نهایی تصویب‌نامه تنظیم شده شامل ۲۱ بند بوده و دارای سه بخش کلی است که طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی، طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار با استفاده از اراضی دولتی و سایر مشوق‌ها جهت تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار از جمله آن به شمار می‌روند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تشریح ۲۱ بند مصوبه مذکور یادآور شد: توسعه‌گرانی که در این راستا از انرژی پاک استفاده کرده و توجه زیادی به بحث اتلاف انرژی دارند از کاهش یک درصدی سود تسهیلات در این امر بهره‌مند خواهند شد.

ضرورت توجه به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت مسئله کیفیت ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد شهری در زمان رویارویی با بلایای طبیعی خاطرنشان کرد: بسیاری از بافت‌های ناکارآمد همواره در معرض خطرات طبیعی مانند سیل و یا زلزله هستند که باید در پروژه بازآفرینی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

به گفته او، طبق تحقیقات انجام شده درکلانشهرها در زمان وقوع زلزله بیش از ۷۰ درصد خسارات مربوط به همین نقاط ناکارآمد شهری خواهد بود.

شکرچی زاده بر ضرورت ارزیابی پیوسته برنامه و جلوگیری از بروزتخلفات در امر ساخت و ساز در این برنامه در سطح کشور تأکید کرد.

401

کد خبر: 953364

وب گردی

وب گردی