کاهش ۴۰ درصدی مصرف برق در شبکه‌های توزیع

محققان ایرانی موفق به ارائه مدل جدیدی در بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های پمپاژ آب شدند که بر اساس آن کاهش ۴۰ درصدی مصرف برق در شبکه‌های توزیع آب محقق می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رسول رجب‌پور، محقق طرح و دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره این مدل کاربردی بهره‌برداری بهینه شبکه توزیع آب، گفت: عدم توجه بهره‌برداران به تغییرات مصرف انرژی در ایستگاه‌های پمپاژ بر اساس نوع رفتار بهره‌برداران، باعث می‌شود میزان مصرف انرژی برای پمپاژ به صورت بی‌رویه افزایش پیدا کند؛ بنابراین طراحی مدل جدیدی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در شبکه‌های توزیع آب مورد توجه محققان واحد علوم و تحقیقات قرار گرفت.

او افزود: در این تحقیق، علاوه بر اینکه ارائه مدل بهینه‌سازی مصرف برق با یک الگوریتم جدید پیشنهاد داده شد، ارتقایی نیز در الگوریتم‌های بهینه‌سازی موجود انجام دادیم. الگوریتم اساسی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت و ارتقا پیدا کرد، الگوریتم PSO است که در روند پرش این الگوریتم یک سری ابتکارات به خرج داده شد تا همگرایی و مرغوبیت و مدت زمان رسیدن به پاسخ‌های حاصل از آن نسبت به پاسخ‌های حاصل از الگوریتم‌های دیگر بهبود پیدا کند.

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درباره چگونگی عملکرد مدل ارائه شده برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ایستگاه‌های پمپاژ آب و شبکه‌های توزیع، گفت: این مدل، یک برنامه بهره‌برداری در طول دوره ۲۴ ساعت شبانه‌روز به دست می‌دهد که بر اساس آن، وضعیت روشن و خاموش شدن پمپ‌ها به گونه‌ای برای بهره‌بردار تعیین می‌شود که ضمن تأمین نیازهای شبکه و هیدرولیک شبکه (فشار، سرعت، سطح آب مخازن و...) هزینه برق مصرفی در طول دوره مصرفی حداقل شود.

رجب‌پور خاطرنشان کرد: بر اساس این مدل، دیگر بهره‌بردار می‌داند در ساعات مختلف شبانه‌روز چه پمپ‌هایی را وارد مدار کند و یا پمپ را با چه دورهایی راه‌اندازی کند تا شبکه در حالت بهینه کار کند و هزینه برق مصرفی نیز حداقل شود.

به گفته وی، برای اجرای «مدل کاربردی بهره‌برداری بهینه شبکه توزیع آب» هیچ نیازی به نوسازی شبکه و صرف هزینه‌های اضافه از سوی بهره‌برداران وجود ندارد بلکه این مدل با فنونی که برای بهره‌برداری ارائه می‌کند، کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی در شبکه‌های توزیع آب را رقم می‌زند.

رجب‌پور در پایان درباره تجاری‌سازی نتایج تحقیق انجام شده توسط محققان واحد علوم و تحقیقات نیز اظهار کرد: شرکت‌های آب منطقه‌ای، شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری و همچنین جهادکشاورزی می‌توانند از نتایج این تحقیق بهره‌مند شوند.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، مدل کاربردی بهره‌برداری بهینه شبکه توزیع آب در قالب رساله دکتری رسول رجب‌پور دانشجوی دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات با عنوان «ارائه یک مدل کاربردی با توسعه الگوریتم PSO در بهره‌برداری بهینه همزمان سامانه‌های انتقال و توزیع آب» به راهنمایی دکتر طالب بیدختی ارائه شده است.

401

کد خبر: 953393

وب گردی

وب گردی