تدوین آیین‌نامه‌های جدید ایمنی کار تا پایان امسال

مدیر کل بازرسی کار با اشاره به آیین نامه‌های مرتبط با ارتقای سطح ایمنی کار تا پایان امسال، از تدوین آیین نامه ایمنی جرثقیل‌های برجی و همچنین ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی مظفری با بیان اینکه حسب ماده ۸۵ قانون کار تاکنون آیین نامه‌های متعددی در شورای عالی حفاظت فنی به عنوان عالی‌ترین شورای ایمنی کار تصویب شده است، گفت: حسب اعلام نیاز و گزارشات بازرسان کار، ضرورت‌های مورد نیاز ایمنی شغلی هر چند سال یکبار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که در این راستا برای سال ۹۷ تدوین یا بازنگری ۸ آیین نامه در حوزه ایمنی کار هدفگذاری شده است.

او با اشاره به جزئیات تدوین و بازنگری آیین نامه‌های مربوط به ایمنی نیروی کار گفت: آیین نامه «سیستم اتصال به زمین» در خصوص جلوگیری از برق گرفتگی در کارگاه‌ها در حدود یک دهه گذشته تدوین شد اما به دلیل بکارگیری سیستم‌های جدید کنترل و برق گرفتگی و نوآوری صنایع، ضرورت بازنگری در این آیین نامه احساس شد.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر اساس گزارشات سامانه پایش حوادث ناشی از کار، یکی از عوامل وقوع حوادث در کارگاه‌ها، خفگی یا گازگرفتگی ناشی از کمبود اکسیژن در فضاهای محبوس بود بنابراین تدوین آیین نامه «ایمنی کار در فضاهای بسته» در دستور کار امسال شورای عالی حفاظت فنی قرار گرفت.

این مقام مسئول همچنین از تدوین آیین نامه «ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت» خبرداد و افزود: بر اساس مصوبه هیأت دولت، کارگاه‌هایی که قبلا تحت پوشش وزارت نفت و خارج از شمول قانون کار بودند، تحت حمایت قانون کار قرار می گیرند؛ به دلیل اینکه این کارگاه‌ها در گذشته تحت پوشش قانون کار نبودند در حوزه ایمنی این نوع کارگاه‌ها خلاءهایی وجود دارد بنابراین تدوین آیین نامه ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم تا پایان امسال این آیین نامه تدوین شود.

مظفری ادامه داد: آیین نامه ایمنی دیگری که در دستور کار شورای عالی حفاظت فنی قرار دارد، بازنگری در آیین نامه «امور مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی» است که بر تست‌های ادواری و نظارت های بازرسان کار در تجهیزات و ماشین آلات صنایع و کارگاه‌ها تاکید دارد که در زمینه‌های یازده‌گانه از جمله ایمنی برق، دیگ‌های بخار و ظروف تحت فشار، ایمنی معدن، ایمنی ساختمان و ارزیابی الاینده‌های محیط کار فعال می شوند.

مدیر کل بازرسی کار وزارت کار گفت: آیین نامه دیگری که در دستور کار تدوین قرار دارد، مربوط به «جرثقیل های برجی» است چراکه بخش عمده‌ای از حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی در اثر سقوط جرثقیل‌های برجی (تاور کرین‌ها) یا نقص در تجهیزات ایمنی این جرثقیل‌ها بوده که در این زمینه از سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی امر استاندار درخواست کردیم تا نسبت به تدوین استانداردهای فهرست اعلامی اقدام کنند و متعاقبا ما در بازرسی وزارت کار نیز آیین نامه مربوط به ایمنی بهره برداری از جرثقیل‌های برجی را تدوین کنیم.

او افزود: بازنگری در «دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری» در خصوص تعیین صلاحیت پیمانکاران در مناقصات و پروژه ها و تدوین آیین نامه «حافظت عمومی در کارگاه‌ها» از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل بازرسی کار وزارت کار با تاکید بر اینکه اگر این اصول در کارگاه‌ها رعایت شود می تواند تا حد زیادی در کاهش حوادث ناشی از کار موثر باشد گفت: فرایند تدوین یا بازنگری آیین نامه‌های مذکور آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال نهایی شوند.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: در سایت اداره کل بازرسی کار امکانی فراهم شده تا اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند خلاء های آیین نامه ای را در قالب یک فرم پیشنهادی اعلام کنند تا پس از بررسی در صورت ضرورت نسبت به تدوین آن اقدام شود.

منبع: مهر

401

کد خبر: 953471

وب گردی

وب گردی