مقدم فر:‌ باید از صراحت امثال آقای ولایتی در نقد برجام استقبال کنیم

حمیدرضا مقدم فر معتقد است که باید از هرگونه بحث و گفتگوی صریح و شفاف و شجاعانه درباره اشکالاتی که در برجام و مذاکرات هسته‌ای وجود داشت استقبال کنیم تا تجربه ماندگاری در جامعه شکل بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل سیاسی و از حاضرین در این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اظهارات علی اکبر ولایتی در نشست "تجربه ماندگار"، آن را سخنان مهمی در روند کسب تجربه از مذاکرات هسته‌ای و سند برجام توصیف کرده و می‌گوید: از اینکه کارشناسانی مانند آقای ولایتی با صراحت و شجاعت انتقاداتشان به روند مذاکرات را بیان کنند باید استقبال کرد. آقای ولایتی جزو افرادی است که از سال‌های ابتدایی انقلاب تا امروز در بالاترین سطح در جریان مسائل مربوط به سیاست خارجی ایران به انحاء مختلف قرار داشته و از نزدیک این وقایع را درک کرده است. ایشان 16 سال وزیر خارجه کشور بوده، در مذاکرات مهمی مانند 598 مسئولیت داشته و پس از آن نیز در جایگاه مشاورت رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، درگیر مباحث سیاست خارجی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به فرجام برجام و خساراتی که از ناحیه برخی سهل‌انگاری‌ها در این مذاکرات بر کشور وارد شد، اینک مهمترین زمان برای عبرت‌اندوزی و کسب تجربه است، خاطرنشان کرد: آنگونه که مطلعیم آقای ولایتی در دوران مذاکرات، همین نقدها را به انحاء مختلف در جلسات خصوصی به تیم مذاکره‌کننده منتقل کرده بود اما به دلیل عدم متهم شدن به تفرقه‌افکنی و سنگ‌اندازی در پیش پای مذاکره‌کنندگان، از اظهار علنی بسیاری از آنها امتناع می‌کرد؛ اما امروز با ایام ماضی متفاوت است و وقت آن رسیده است که مردم به خوبی از جزئیات آنچه در مذاکرات و میان کارشناسان گذشت و هشدارهایی که داده شد مطلع باشند تا این تجربه برای ملت ایران شکل بگیرد و در آینده کشورمان از یک سوراخ دو بار گزیده نشود.

مقدم‌فر همچنین تاکید کرد: البته نقدهای آقای ولایتی یا انتقاداتی که سایر منتقدان به روند مذاکرات و سند برجام و کاستی‌های موجود در آن دارند به معنای متهم کردن تیم مذاکره کننده به اتهامات ناروا و یا نادیده گرفتن برخی زحمات آنها نیست؛ کما اینکه خود آقای ولایتی هم در همین نشست بویژه از زحمات جناب آقای ظریف تمجید و تشکر کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنانش با اشاره به توئیت انتقادی حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور درباره سخنان ولایتی، آن را کینه‌جویانه خواند و گفت: نمی‌توانم تاسف خود را پنهان کنم از این بابت که رئیس‌جمهور یک ملت بزرگ از چنان مشاورانی برخوردار است که غافلانه سعی می‌کنند بیشتر در جهات منافع دشمنان کشور تصمیم‌سازی کنند تا منفعت ملت.

مقدم‌فر با بیان اینکه هجمه‌ی حسام‌الدین آشنا نقادی کارشناسانه درباره برجام، نوعی تلاش برای اعمال دیکتاتوری و خفقان علیه کارشناسان و صاحب‌نظران است، تاکید کرد: جهت اطلاع آقای آشنا باید عرض کنم که میان اعمال «خفقان» و پدیده‌ی «خیانت» رابطه مستقیمی برقرار است. اولاً خود اعمال خفقان و ساکت کردن منتقدان دلسوز، خیانتی علیه روشنگری و آگاه‌سازی جامعه است و ثانیاً تلاش برای تولید خفقان، فی‌نفسه متکی بر پیش‌فرضی است که اقدام خود و یا دوستانش را خائنانه می‌داند لذا تلاش می‌کند با افکندن سایه‌ی تمسخر و تهدید و توهین علیه اظهارات منتقدان، آن را خفه کند. لذا باید از آقای آشنا بپرسیم آیا خدانکرده شما چنین پیش‌فرضی درباره اقدام دوستانتان در دولت در مذاکرات هسته‌ای دارید؟ اگر اینچنین نیست-و انشاءالله که این چنین نباشد و شما از چنین سوءظنی به دوستانتان، که مصداق گناه بزرگ است، مبرّا باشید- پس اجازه بدهید در یک فضای همدلانه و مشفقانه، این انتقادات مطرح و اگر جوابی هم هست داده شود تا نهایتاً جامعه به یک آگاهی مطلوب برسد.

وی در ادامه تاکید کرد: تاکید بنده بر آن است که باید از هرگونه بحث و گفتگوی صریح و شفاف و شجاعانه درباره اشکالاتی که در برجام و مذاکرات هسته‌ای وجود داشت استقبال کنیم تا تجربه ماندگاری در جامعه شکل بگیرد. در این صورت همه‌ی آنها که به ایران و نظام اسلامی علاقمندند، حتی با سلایق سیاسی مختلف، منتفع خواهند شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه جالب توجه است که سه طیف همدل و همزبان در برابر اظهارات انتقادی اخیر درباره روند مذاکرات برجام به سرعت واکنش نشان دادند، تصریح کرد: از یک سو جریان ضد انقلاب و اپوزیسون خارج از کشور که مدتهاست تبعیت از دشمنان را تئوریزه می‌کنند و اخیراً وقیحانه نه مذاکره با آمریکا بلکه تسلیم در برابر وی و حمایت از غده سرطانی تحت حمایت او در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی را به عنوان راه حل برون رفت از مسئله هسته‌ای مطرح می‌کنند در برابر این روشنگری‌ها شدیداً موضع‌گیری کردند.

مقدم‌فر ادامه داد: در کنار این جریان و همسو با آن متاسفانه جریان حامی دولت را مشاهده می‌کنیم که چون تمام حیثیت دولت را به برجام گره زده‌اند بعضاً دیکتاتورمآبانه با هرگونه انتقادی علیه برجام به مقابله و هتاکی برمی‌خیزند تا انتقاد و اعتراض به رفتار دولت در قضیه برجام را در نطفه خفه کنند و آن را برای منتقدین هزینه‌زا کنند

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این دو جریان شاهد نقش‌آفرینی جریانی هستیم که به دلیل تنگ کردن دایره طرفداران انقلاب علی‌الظاهر باید سخن متفاوتی با این دو جریان داشته باشند اما به دلیل ملاحظات سیاسی و نگاه تنگ‌نظرانه جناحی علیه این اظهارات با دو جریان فوق همصدا شده‌اند و در تخطئه آن موضعگیری کردند. این در حالی است که جامعه در شرایط فعلی به تحلیل صحیح از شرایط برای برون‌رفت شجاعانه و مبتنی بر منافع ملی بیش از پیش نیاز دارد و نباید گذاشت با این رویکردهای خفقان آور و تحلیل‌های ناصحیح، جریان انتقادی که مدافع حرکت و عمل انقلابی است دچار انفعال بایکوت شود و انشاءالله نخواهد شد.

301

کد خبر: 953499

وب گردی

وب گردی