سعید خال:  فروش قبر 500 میلیونی یا تعویض قبر با پورشه دروغ است

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س)، گفت: اخبار فروش قبر ۵۰۰ میلیونی و یا تعویض قبر با پورشه دروغ‌های بزرگی است که طی ماه‌های گذشته چندین‌بار تکذیب شده است.

به گزارش ایسکانیوز سعید خال با اشاره به اینکه آگهی‌هایی که در خصوص معاوضه قبر با خودروهای گران‌قیمت یا رقم‌های ۵۰۰ یا یک میلیارد تومان اعلام می‌شود، بارها از سوی سازمان بهشت‌زهرا رد شده و مشخص نیست چرا دوباره تکرار می‌شود، اظهار کرد: قیمت قبر در بهشت‌زهرا حداقل رایگان و حداکثر طبقه‌ای ۱۵ میلیون تومان است و اصلاً در طول این سال‌ها سابقه فروش قبر بالای ۱۵ میلیون تومان نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: فردی که وارد بهشت‌زهرا می‌شود، یک طبقه قبر رایگان و طبقه دوم و سوم قبرها به قیمت ۷۵۰ تومان خریداری می‌کند و سند دوطبقه خالی را نیز دریافت خواهد کرد؛ یعنی کل خدماتی که در بهشت‌زهرا ارائه می‌شود به اضافه‌ی سه قبر، زیر دو میلیون تومان تمام خواهد شد.

فردی که وارد بهشت‌زهرا می‌شود، یک طبقه قبر رایگان و طبقه دوم و سوم قبرها به قیمت ۷۵۰ تومان خریداری می‌کند و سند دوطبقه خالی را نیز دریافت خواهد کرد؛ یعنی کل خدماتی که در بهشت‌زهرا ارائه می‌شود به اضافه‌ی سه قبر، زیر دو میلیون تومان تمام خواهد شد

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با بیان اینکه بالاترین نرخ قبر طبقه‌ای ۱۵ تومان است، توضیح داد: به زودی لایحه‌ای به شورا ارائه می‌شود که تلاش شده بهترین لایحه در حوزه نرخ‌گذاری خدمات ارائه شده در بهشت‌زهرا باشد. در این لایحه برخی نرخ‌ها کاهش یافته، برخی ثابت مانده و نرخ برخی از خدمات اضافه شده است.

خال در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه برخلاف آنکه گفته می‌شود قبری بالای ۱۵ میلیون وجود ندارد، در یکی از قطعات نسبتاً قدیمی، قبری به قیمت ۲۵ میلیون تومان خریداری شده، گفت: این قبر سه طبقه بوده بنابراین قیمت هر طبقه آن کمتر از ۱۵ میلیون تومان شده است. تعداد اندکی از قبرهای ما طبقه‌ای ۱۵ میلیون تومان است و بیشتر قبور بین ۲ تا ۷.۵ است؛ به جز موارد خاص که ۱۵ میلیونی است. بنابراین رقمی که آن فرد پرداخته، برای سه طبقه بوده است.

وی در خصوص قبرهای طبقه ۱۵ میلیون نیز تصریح کرد: این قبرها در قسمت‌های قدیمی بهشت‌زهرا است که معمولاً فضای سبز و زیرساخت‌های آن تکمیل شده است و قدمت بالای چهار دهه دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، پنج درصد قبور بهشت‌زهرا قبرهای قدیمی هستند و همچنین اگر شهروندی قبری خریده باشد که سند داشته، نیاز نیست هزینه‌ای جدید بابت خرید قبر بپردازد و تنها هزینه خدمات از او گرفته می‌شود.

تعداد اندکی از قبرهای ما طبقه‌ای ۱۵ میلیون تومان است و بیشتر قبور بین ۲ تا ۷.۵ است؛ به جز موارد خاص که ۱۵ میلیونی است. بنابراین رقمی که آن فرد پرداخته، برای سه طبقه بوده است

خال در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به طور غیرقانونی و با استفاده از راه درروهای معمول، قبرهای قدیمی را خریداری کرد؟ گفت: واگذاری قبر ممنوع است و اینکه گفته می‌شود امکان خرید و فروش قبر وجود دارد، از آن دروغ‌های بزرگی است که شایع می‌شود. کسی که قبر خریده باشد، تنها می‌تواند به پدر، مادر، همسر، فرزند، پدر و مادر همسر می‌تواند امتیازش را واگذار کند و امتیاز قبر به غیر کاملاً ممنوع است.

وی در پاسخ به این پرسش که از سوی شما اعلام شده طی ۴۷ سال گذشته قبری بالای ۱۵ میلیون خرید و فروش نشده اما در شورای سوم به دلیل افزایش نامتعارف قبور و پیش‌خرید قبر، شورا به این موضوع ورود پیدا کرد، پیش‌فروش را ممنوع و نرخ قبر را طبقه‌ای ۲۰ میلیون اعلام کرد، افزود: این مصوبه اجرایی نشد و نرخ‌ها پس از مدتی تعدیل و به ۱۵ میلیون رسید و درواقع ما قبر بالای ۱۵ میلیون واگذار نکردیم. سیاست ما در این هشت ماه به شدت واضح و شفاف است، چیزی را از رسانه‌ها پنهان نمی‌کنیم و دلیل این جوسازی‌ها هم مشخص نیست.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در خصوص ساماندهی قطعه هنرمندان نیز توضیح داد: طی ۶ ماه گذشته با جانمایی که انجام شد، ۲۲۰ قبر سه طبقه برای هنرمندان ایجاد شد که ۱۵ سال این قطعه از لحاظ جا بیمه شد و مشکلی نخواهد داشت. همچنین مشکل مادران دارای دو فرزند یا سه فرزند شهید را هم حل کرده و کمبود فضای بخش نام‌آوران را نیز برطرف کردیم.

واگذاری قبر ممنوع است و اینکه گفته می‌شود امکان خرید و فروش قبر وجود دارد، از آن دروغ‌های بزرگی است که شایع می‌شود

خال به مهر گفت: بهشت‌زهرا تنها سازمانی است که بدون تعطیلی و به طور شبانه‌روز در حال خدمات‌رسانی به مردم است و در تمام حوادث بزرگ کشور مانند کرمانشاه، یاسوج و ... نیروهای خود را برای کمک‌رسانی اعزام می‌کند.

700

کد خبر: 953576

وب گردی

وب گردی