پژوهشکده های متصل به دستگاه اجرایی جهت مأموریت سازمان ها نقش حیاتی دارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:متولی تحصیلات دانشگاهی در کشور وزارت علوم است و زمانی که مسئولیت با وزارت علوم است باید کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وابسته به نهادهای دولتی منحل شده و تنها تداوم پژوهشکده ها برای این مراکز قابل قبول است .

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو باخبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره انحلال رشته های دانشگاه های متصل به دستگاه های اجرایی خاص گفت: متولی تحصیلات دانشگاهی در کشور وزارت علوم است وقتی مسئولیت پژوهش و تحقیق دانشگاهی را به یک مجموعه دهیم اینطور نیست که هر کس طبل جداگانه ای زند و برای خودش یک دانشگاه بازکند مگر با مجوز خود وزارت علوم .

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: هر دستگاه باید کار خودش را انجام دهد، دانشگاه داری را واگذار کنیم به خود وزارت علوم اما در بحث پژوهش و پژوهشکده های اختصاصی که باید برای هر سازمان وجود داشته باشد بحث متفاوتی است و وجود این پژوهشکده های متصل به سازمان ها که نقش حیاتی را برای انجام ماموریت هر سازمان دارند لازم و ضروری است.

سلیمی تاکید کرد:دستگاه ها و نهادهای اجرایی باید پژوهشکده های اختصاصی را حفظ کنند و به تعداد کافی محقق پرورش دهند و اهداف ماموریتی هر وزارتخانه و ارگانی باید به طور جد تامین شود که دستگاه ها از کار اصلی خود باز نمانند اما واگذاری دانشگاه های مربوط به دستگاه ها و نهادهای خاص امری است جداگانه که بهتر است در حوزه وزارت علوم که مرجع تحصیلات دانشگاهی کشور است قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد:در بین تمام دانشگاه های مرتبط با نهاد های خاص و دستگاه های اجرایی دانشگاه فرهنگیان جز این موارد نمی شود و مجوز خاص برای فعالیت و ادامه بقا دارد.

گفتنی است ،بر اساس مصوبه شورای عالی اداری در 2 دی ماه سال 96 مبنی بر ممنوعیت پذیرش دانشجو در ۱۵۰ مرکز علمی کاربردی و موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه های اجرایی، هزاران دانشجو، استاد، مدیر و کارمند این مراکز ناگهان بلاتکلیف و در حالت تعلیق قرار گرفتند که آسیب های حاصل از این تصمیم جای تامل دارد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 953665

وب گردی

وب گردی