توصیه های امام خمینی به دانشجویان و اساتید دانشگاه

یکی از مهمترین هشدار ها و توصیه های امام به جوانان و به ویژه دانشجویان مراقبت از نفوذ عناصر انحرافی بود . این توصیه به حدی مهم بود که در وصیت نامه سیاسی - الهی شان از دانشگاه ها،دبیرستان ها و دانش سراها خواسته اند که مقابل انحرافات قیام کنند تا استقلال،آزادی خود،ملت و کشورشان مصون بماند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، 28 سال از فوت بنیان گذار انقلاب اسلامی می گذرد.فردی که امروزه سخنانش گره گشای بسیاری از امور جامعه است و به جرات می توان براساس نظرات و رهنمودهای امام خمینی برنامه ریزی کرد و مشکلات جامعه را حل کرد .

گزارش زیر بازتابی از توصیه های امام خمینی به اساتید و دانشجویان است.

توصیه های امام خمینی به دانشجویان

امام خمینی در سخنرانی ها و کتب خود توصیه های بسیاری به دانشجویان داشتند.ایشان از دانشجویان می خواستند که در دانشگاه ها وحدت مذهبی داشته باشند،پرچم اسلام را در دانشگاه ها بالا ببرند، مسجد بسازند و در آن به جماعت نماز بخوانند.ایشان از دانشجویان می خواستند که وحدت مذهبی داشته باشند. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود می فرمایند:«شما دانشگاهی ها، شما دانشجوها، همه تان مساجد را بروید پر کنید. سنگر است اینجا. سنگرها را باید پر کرد.»

بنیان گذار انقلاب اسلامی از دانشجویان می خواستند از حکومت اسلامی استقبال کنند.ایشان در این زمینه اعتقاد داشتند:« دانشجویان با استبداد مخالفند؛ با حکومتهای دست نشانده و استعماری مخالفند؛ با قلدری و غارت اموال عمومی مخالفند؛ با حرامخوری و دروغ پردازی مخالفند. با اسلامی که طرز حکومت اجتماعی و تعالیم دارد، هیچ دانشگاه و دانشجویی مخالفت ندارد.»

امام خمینی(ره) معتقد بودند باید از نفوذ عناصر انحرافی به دانشگاه ها جلوگیری شود. ایشان در وصیت نامه از دانشگاه ها،دبیرستان ها و دانش سراها خواسته اند که مقابل انحرافات قیام کنند تا استقلال،آزادی خود،ملت و کشورشان مصون بماند.ایشان در این زمینه می فرمایند: «اکنون بحمداللّه تعالی دانشگاه از چنگال جنایتکاران خارج شده. و بر ملت و دولت جمهوری اسلامی است در همۀ اعصار، که نگذارند عناصر فاسد دارای مکتبهای انحرافی یا گرایش به غرب و شرق در دانش سراها و دانشگاهه ا و سایر مراکز تعلیم و تربیت نفوذ کنند و از قدم اول جلوگیری نمایند تا مشکلی پیش نیاید و اختیار از دست نرود.»

ایشان از دانشجویان می خواستند خودشان را پیدا کنند و خودباوری داشته بو در صدد آن باشند که از غرب زدگی خارج شوند.ایشان در این باره می فرمایند:« این گمشدۀ خودتان را پیدا کنید. گمشدۀ شما خودتان هستید. شرق خودش را گم کرده و شرق باید خودش را پیدا بکند. آنها در صددند که با هر ترتیب شده است خودشان را به ما تحمیل کنند، و شما باید مقاومت کنید. شمایی که می خواهید مستقل باشید، می خواهید آزاد باشید، می خواهید خودتان سرپای خودتان ایستاده باشید، باید همۀ قشرها در این مملکت، همۀ قشرها بنای بر این بگذارند که خودشانباشند.»

امام خمینی(ره) از جوانان چه روحانی و چه دانشگاهی می خواستند که با کمال جدیت به تحصیل بپردازند، ایشان در این باره می فرمایند: «این زمزمۀ بسیار ناراحت کننده که اخیراً بین بعضی جوانان شایع شده که درس خواندن چه فایده ای دارد، مطلبی است انحرافی و مطمئناً یا از روی جهالت و بیخبری است و یا با سوءنیت و از القائات طاغوتی شیطانی است که می خواهند طلاب علوم دینی را از علوم اسلامی باز دارند که احکام اسلام به طاق نسیان سپرده شود و محو آثار دیانت به دست خودمان تحقق پیدا کند، و جوانان دانشگاهی ما را انگل و متکی به قشرهای استعماری بار بیاورند که همه کس چون همه چیز وارداتی باشد و احتیاج به اجنبی در تمام ابعاد و رشته های علمی هر چه بیشتر روزافزون شود؛ و این خطر بزرگی است که کشور را هر چه بیشتر به عقب می راند.»

وی اعتقاد داشت اگر علوم اسلامی مردانی متخصص نداشت، تا کنون آثار دیانت محو شده بود.امام خمینی(ره) در این باره می فرمایند:«اگر پس از این نداشته باشد، این سد عظیم مقابل اجانب منهدم می شود و راه برای استثمارگران هر چه بیشتر باز می شود و اگر دانشگاهها خالی از مردانی دانشمند و متخصص شوند، اجانب منفعت طلب چون سرطان در تمام کشور ریشه دوانده و زمام امور اقتصادی و علمی ما را در دست می گیرند و سرپرستی می کنند. باید جوانان با این فکر غلط استثماری مبارزه کنند؛ و بهترین و مؤثرترین مبارزه با اجنبی، مجهز شدن به سلاح علم دین و دنیاست. و خالی کردن این سنگر و دعوت به خلع این سلاح، خیانت به اسلام و مملکت اسلامی است.»

حضرت امام از دانشجویان می خواستند تا در کسب علم و فنون لارم برای اعتلای کشور خود کوشش کنند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگیری کنند،ایشان اعتقاد داشتند دانشجویان بنیاد اجازه دهند محیط مقدس دانشگاه آلوده به هدف منحرفان و وابستگان و اجنبی ها شود.

اعتقاد بنیان گذار انقلاب اسلامی این بود که دانشجویان و جوانان تداوم دهنده راه انقلاب و امید هستند. ایشان به دانشجویان توصیه می کردند:« باید این راهی را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتی را که در راه او آن همه جانفشانی شده است، ادامه بدهید. و این صراط مستقیمی را که انبیا جلو راه بشر گذاشتند و نبی اکرم آخرین انبیا و اشرف همه، آن راه را جلو مردم گذاشتند، و مردم را دعوت به این صراط مستقیم کردند و هدایت کردند به راه انسانیت و خروج از همۀ انحای کفر و الحاد و خروج از همه ظلمات به نور مطلق، باید شما جوان ها همان راه را ادامه دهید تا اینکه پیرو رسول اکرم و در مکتب حضرت صادق پیروانی شایسته باشید.»

ایشان از دانشجویان می خواستند که ایمانشان را تقویت کنند زیرا این ایمان است که آن ها را در دنیا شرافتمند می کند و هم در آن دنیا در پیشگاه حق آبرومند هستند.

توصیه های بنیان گذار جمهوری اسلامی به اساتید دانشگاه

بنیان گذار انقلاب اسلامی در کتاب دانشگاه و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی توصیه هایی به اساتید دانشگاه ها داشته اند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به ‏‏آگاه کردن جوانان و ‏‏اصلاح فکری‏‎ ‎‏آنان،‏ ‏‏نجات ملت از‏‎ ‎‏وابستگی فکری‏،‏‏دور کردن ناامیدی از‏‎ دانشجویان‏، حفظ و یاری نهضت اشاره کرد.

امام خمینی معتقد بودند باید آگاه سازی جوان ها توسط اساتید صورت گیرد.ایشان از اساتید دانشگاه می خواستند که با جوانان صحبت کنند تا از دسته های خرابکار ابتدای انقلاب پرهیز کنند.امام خمینی معتقد بودند ایران به وجود اساتید دانشگاه احتیاج دارد.ایشان در این زمینه می فرمایند:«ایران امروز محتاج به‏‎ ‎‏وجود شماست؛ محتاج به همه چیز هست. ما همه با هم باید دست به‏‎ ‎‏هم بدهیم و این احتیاج را رفع کنیم. ان شاءالله خداوند همه تان را حفظ‏‎ ‎‏کند.»

ایشان از اساتید،فرهنگیان، دانشجویان، دانشمندان و غیره خواسنه اند که مغزها را از وابستگی های فکری شست و شو دهند و در این باره می فرمایند:«‏‏بزرگترین فاجعه برای ملت ما این وابستگی فکری است که گمان‏‎ ‎‏می کنند همه چیز از غرب‏‏[‏‏است‏‏]‏‏، و ما در همۀ ابعاد فقیر هستیم، و باید‏‎ ‎‏از خارج وارد کنیم. شما استادان و فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه ها و‏‎ ‎‏دانشسراها، و نویسندگان و روشنفکران و دانشمندان معظّم باید کوشش‏‎ ‎‏کنید، و مغزها را از این وابستگی فکری شستشو دهید. و با این خدمتِ‏‎ ‎‏بزرگ و ارزنده، ملت و کشور خود را نجات دهید.»

به اعتقاد امام خمینی(ره)، باید اصلاح فکری جوانان توسط اساتید دانشگاه صورت گیرد.ایشان معتقد بودند مردم ایران پس از انقلاب اسلامی از حبس بیرون آمده امد اما گرفتاری های بسیاری وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها گرفتاری های فکری است. حضرت امام از اساتید دانشگاه، آموزگاران خواسته اند که دانشجویان و دانش آموزان را از گرفتاری های فکری بیرون بیاورند.‏‎

ایشان معتقد بودند اساتید دانشگاهی که وظیفه تربیت جوان ها بر عهده آن هاست وظیفه دارند که از ورود فرهنگ و تفکر غربی در میان دانشجویان جلوگیری کنند. ایشان در این زمینه می فرمایند:«این مغزهایی که‏‎ ‎‏پُر شده است از اینکه مغز شرقی را برداشتند، جایش مغز غربی‏‎ ‎‏گذاشتند، شستشو کنید. به آنها حالی کنید که شما خودتان مفاخر‏‎ ‎‏داشتید، خودتان فرهنگ دارید.»

از سخن فوق بنیان گذار انقلاب اسلامی می توان استنباط کرد دانشجویان ما باید به فرهنگ خود پایبند باشند، اساتید دانشگاه نیز باید به گونه ای عمل کنند تا دانشجویان از زندگی و فرهنگ غربی الگو برداری نکنند و فرهنگ و تمدن شرقی و اسلامی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

همچنین از جمله «خودتان همه چیز دارید. و به آنها حالی‏‎ ‎‏کنید که باید خودتان هر کاری را بکنید.»می توان این گونه نتیجه گرفت که اساتید دانشگاه نباید دانشجویان را دست کم بگیرند و باید به آن ها میدان دهند.یکی از تاکیداتبنیان گذار انقلاب اسلامی به اساتید دانشگاه این بود که به دانشجویان یاد دهند به خود اعتماد داشته باشند تا به دشمنان وابسته نباشیم. امام خمینی معتقد بودند «ما اگر خودمان یک امر ناقص هم‏‎ ‎‏داشته باشیم، بهتر از این است که ‏‏[‏‏پیش‏‏]‏‏ دشمن مان دست دراز کنیم و‏‎ ‎‏یک امر کامل از آنها بگیریم. من متأسفم از اینکه ما پیش دشمن هامان‏‎ ‎‏باید برویم و اظهار احتیاج بکنیم.»

حفظ و یاری نهضت یکی از موارد مورد تاکید بنیان گذار انقلاب اسلامی بوده است، ایشان امیدوار بودند که جوانان، اساتید دانشگاه، نویسندگان، روشنفکرهای ما بیدار شده و‎ ‎‏غفلت ها را ببینند. امام خمینی(ره) معتقد بودند ‎‏باید همه دست به هم بدهیم، نویسندگان، گویندگان و روزنامه نگاران به این نهضت کمک کنند. در بخشی دیگر از سخنان ایشان نیز آمده است:«ما خودمان انسانیم؛ ما خودمان فرهنگ داریم؛ مـا خودمـان‏‎ ‎‏می توانیم تربیت و تعلیـم کنیم؛ و می توانیم کار انجـام بدهیم و مشغول‏‎ ‎‏بشویم. حالا اول وقت است، اولی است که دست این جنایتکارها کوتاه‏‎ ‎‏شده است از مملکت ما. آن ها هم که ما را می چاپیدند آن ها هم حالا‏‎ ‎‏دستشان کوتاه شده. ما به فکر این باشیم که خودمان را درست بکنیم.‏‎ ‎‏اول مطلب این است که این جوانهای ما درست بشوند. این جوان هایی که‏‎ ‎‏در آتیه باید این مملکت را حفظ کنند، این مملکت را اداره بکنند، این ها‏‎ ‎‏باید درست تربیت بشوند و اصلاح بشوند.»

وی متذکر می شوند که دانشگاه ها و اساتید باید در زمینه تربیت جوانان مواظب آن ها باشند،در این زمینه می فرمایند:«اساتید دانشگاه، اگر واقعاً علاقه مندند که این کشور دوباره برنگردد به‏‎ ‎‏اوضاع سابق، باید مواظب باشند، دانشگاهی ها، اساتید مواظب خودشان‏‎ ‎‏باشند در تربیت و مواظب بچه ها و جوان ها باشند در کارهایی که می کنند.‏‎ ‎‏باید نگه دارند دانشگاه را به یک صورتی که، به یک واقعیتی که آن‏‎ ‎‏واقعیت همین تحولی است که در ایران پیدا شده است. دانشگاه باید‏‎ ‎‏متحول باشد و البته شده است، لکن بیشتر مواظبت می خواهد.»

201

کد خبر: 953673

وب گردی

وب گردی