مناقصه‌های عمومی سبب شتاب در اجرای پروژه‌های گازی می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز اعلام کرد: برگزاری مناقصه‌های عمومی به جای پیمان‌ها و مناقصه‌های محدود، افزون بر حضور بیشتر پیمانکاران سبب اجرای سریع طرح‌ها با قیمت مناسب‌تر می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسن منتظر تربتی درباره جذب سرمایه‌های خارجی برای اجرای پروژه‌های صنعت گاز کشور ، گفت: ما در پی ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به پروژه‌های صنعت گاز ایران هستیم. طرح‌هایی مانند توسعه میدان‌های ذخیره‌سازی گاز و نیز برنامه توسعه ذخیره‌سازی شوریجه که به روش ساخت، بهره‌ برداری و واگذاری (BOT) انجام خواهد شد، زمینه‌ساز همراهی و همکاری طولانی‌مدت سرمایه‌گذاران خارجی و پیمانکاران داخلی است.

او با بیان این‌که پیمانکاران اجرای طرح‌های گاز، ایرانی هستند و تنها در بخش جذب سرمایه‌ از حضور سرمایه‌گذاران خارجی استفاده خواهد شد، اظهار کرد: اکنون فضای همکاری مطلوبی میان شرکت ملی گاز و پیمانکاران ایجاد شده است. شرکت ملی گاز نیز با هدف ایجاد اعتماد متقابل تلاش کرده است از پیمان‌ها و مناقصه‌های محدود به سوی مناقصه‌های عمومی حرکت کند تا تعداد بیشتری از پیمانکاران امکان حضور در مناقصه را داشته باشند. این اقدام فضا را برای ورود پیمانکاران توانمند مختلف باز می‌کند و طرح‌ها نیز با سرعت و قیمت مناسب‌تری اجرا می‌شوند.

اجرای موفق خط ششم سراسری نتیجه اعتماد به پیمانکاران داخلی است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، از حضور موفقیت‌آمیز پیمانکاران داخلی در اجرای خط لوله ششم سراسری انتقال گاز خبر داد و تصریح کرد: راه‌اندازی خط ششم سبب تامین پایدار کریدور غرب کشور و ضامن صادرات گاز به عراق شد. این خط با روش BOT به سرمایه‌گذاران و پیمانکاران داخلی سپرده شد که برای طرف‌های قرارداد سودمند بود.

او در این باره توضیح داد: حضور بانک‌ها و سرمایه‌گذاران در اجرای خط لوله ششم سراسری انتقال گاز ایران سبب شد سرمایه بخش داخلی به جای حضور در چرخه‌های غیرمولد وارد بخش تولید و صنعت شود. افزون بر این، اعتماد بخش خصوصی نسبت به شرکت ملی گاز افزایش یافت تا جایی که پارسال حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در طرح‌های گاز سرمایه‌گذاری شد.

جذب سرمایه و استفاده از بند «ق»، روش‌های تامین منابع مالی هستند

تربتی، استفاده از بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ را در کنار قراردادهای ساخت، بهره‌ برداری و واگذاری (BOT) از جمله روش‌های تامین منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه صنعت گاز عنوان کرد و گفت: این بودجه از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع حاصل شده که از لحاظ قانونی مسیری مداوم و پیوسته است، به این معنا که هر زمان پروژه‌ای احداث یا راه‌اندازی شود که صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع را به دنبال داشته باشد می‌توان از محل صرفه‌جویی استفاده کرد.

او اظهار امیدواری کرد که بهره‌مندی شرکت ملی گاز از محل بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳، ادامه داشته باشد، زیرا منبع مالی خوبی برای پیشرفت پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع نیروگاه‌هایی که گازرسانی شده‌اند، یادآور شد: شرکت ملی گاز از برخی نیروگاه‌هایی که گازرسانی شده‌اند طلبکار است که با وصول آن می‌توانیم بودجه لازم برای تکمیل گازرسانی به نیروگاه‌های کشور را تامین کنیم.

402

کد خبر: 953741

وب گردی

وب گردی