تکذیب جبران کسری بودجه برنامه پزشک خانواده از حقوق پزشکان

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پاسخ به مطالب مطرح شده در فضای مجازی درخصوص کاهش پنجاه درصدی اعتبار پزشک خانواده شهری در سال ٩٧ و جبران کسری آن از سوی وزارت بهداشت از محل قراردادهای پزشکان خانواده روستایی گفت: ردیف اعتباری دو برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی جدا و مستقل از هم هستند.

به گزارش ایسکانیوز ضمن تکذیب شایعه جبران کسری بودجه برنامه پزشک خانواده از حقوق پزشکان، به موارد مطرح شده در فضای مجازی دراین خصوص پاسخ داد.

محمد شریعتی در پزشک خانواده شهری از ردیف اعتباری ١٦٠١٠٠٣٠٠٠ با سرفصل برنامه ارائه خدمات بهداشت شهری، اعتبار ١٠١٩٥٠٠٠ میلیون ریال و معادل اعتبار سال ٩٦ و بدون کاهش بوده است.

وی افزود: اعتبار اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی در قالب تفاهم نامه مشترک با سازمان بیمه سلامت از دو محل صندوق روستایی و اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

وی بیان کرد: درخصوص کسر کارانه به ازای روزهای تعطیل و کسر حقوق نیز باید گفت در نظام پرداخت پزشک خانواده روستایی دریافتی فرد دارای قرارداد شامل حقوق و کارانه می باشد که حقوق معادل حکم کارگزینی فرد و به صورت ماهانه می باشد وکارانه به ازای عملکرد در قبال انجام خدمات و عملکرد است.

وی ادامه داد: ادعای کسر 25 درصد از کارانه پزشکان بابت ایام تعطیل صحیح نبوده و در واقع بدون کاهش کارانه پزشکان ملاک محاسبه آن به عملکرد آنان منتسب گردیده است.

وی افزود: همانطور که قبلاٌ توضیح داده شد اگر این روش کاهشی در دریافتی پزشکان ایجاد کند مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: لیکن ضریب حضور افراد طبق بند ٧ ماده ٦٢ دستور عمل پزشک خانواده عبارت است از نسبت روزهایی که پزشک در محل کار خود حضور دارد تقسیم بر تعداد روزهای ماه، بنابراین در صورت عدم حضور و عملکرد دریافتی به فرد تعلق نمی گیرد و این اعتبار جهت تامین پزشک جانشین هزینه می‌شود.

شریعتی در ادامه اظهار داشت: در صورت عدم بکارگیری پزشک جانشین توسط شبکه بهداشت شهرستان از سوی سازمان بیمه سلامت، پزشک مشمول کسورات عدم حضور می شود و این قانون جدیدی نیست و از سنوات گذشته نیز وجود داشته است.

رییس مرکز مدیریت شبکه گفت: به نظر می رسد هدف از طرح این بحث تحریک افرادی است که با دستورالعمل های اجرایی برنامه آشنایی ندارند چرا که درخصوص پرداخت عملکردی بر اساس سامانه باید گفت این مورد جزو تکالیف قانونی وزارت بهداشت بر اساس بند الف ماده ٧٤ قانون برنامه پنج ساله ششم بوده که وزارت بهداشت را مکلف می کند نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت اقدام کند.

وی در پاسخ به بخش دیگری از این مطالب در خصوص نظام پرداخت عملکردی، خاطر نشان کرد: نظام پرداخت عملکردی جزو بهترین نظام های پرداخت از نظر توجه به سطوح پیشگیری، دسترسی به خدمات، عدالت در سلامت بوده و در این روش به ازای خدمات انجام شده پرداخت صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در این نظام میزان پرداخت تغییر نخواهد کرد بلکه روش محاسبه آن بر اساس عملکرد خواهد بود.

شریعتی اضافه کرد: این نظام پرداخت در ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشک خانواده پس از مدت ها بررسی کارشناسی مصوب شده و مقرر گردید به صورت آزمایشی در دو استان فارس و مازندران بررسی و در صورت وجود بیش از ده درصد اختلاف در دریافتی پزشکان نسبت به قبل، در جلسات ستاد مطرح و اصلاحات لازم انجام شود.

700

کد خبر: 953756

وب گردی

وب گردی