سوخت ارزان و کمیسیون مازاد ریشه مشکلات کامیون‌داران است

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که رفع مشکل حمل‌ونقل بار کشور و کامیون‌داران با ارائه یک نسخه واحد امکان‌پذیر نیست، گفت: سوخت ارزان، عرضه و کمیسیون مازاد ریشه مشکلات کامیون‌داران در کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ داوود کشاورزیان در گفت‌وگویی در خصوص اعتراض کامیون‌داران و راهکارهای حل مشکلات این بخش، اظهار کرد:‌ از سال 1369 به دلیل ماهیت حمل‌ونقل قیمت‌گذاری حذف شد و کرایه حمل به صورت توافقی تعیین شد.

وی با اشاره به درخواست رانندگان برای محاسبه کرایه حمل بر اساس تن-کیلومتر، تصریح کرد:‌ وقتی کالایی داریم که وزن آن کم اما حجم آن بالاست، چگونه می‌توانیم بر اساس تن-کیلومتر کرایه حمل آن را محاسبه کنیم.

وی با بیان این‌که نوع مسیر، شرایط آب و هوایی، معطلی بارگیری و... از جمله مولفه‌های موثر در بحث کرایه حمل کامیون‌هاست، افزود:‌ به نظر می‌رسد وجود عوامل و فاکتورهای متعدد در حمل بار از طریق جاده باعث شد سال 69 اعلام کنند قیمت‌ها توافقی باشد. اصل قیمت توافقی نیز این است که کسی باری دارد و فرد دیگری می‌خواهد آنرا حمل کند برای یک نرخ به توافق می‌رسند.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با یادآوری این‌که در نهایت بین انجمن رانندگان و انجمن شرکت‌ها (به نمایندگی از صاحبان کالا) توافقی در این رابطه حاصل شد، اظهار کرد:‌ بر این اساس هر سال قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم تعیین می‌شد که طی سه سال اخیر به دلیل رکود اقتصادی و کم‌باری و همچنین عرضه مازاد این کشش در بازار وجود نداشت که کرایه‌های حمل افزایش یابد.

کشاورزیان با اشاره به عدم افزایش کرایه باعث شده بود تا درآمد رانندگان تکافوی هزینه‌ها را نکند، افزود: آنقدر تنوع عوامل در کالا وجود دارد که نمی‌توان برای آن قیمت تعیین کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که راه‌حل رفع مشکلات کامیون‌داران چیست، گفت: ریشه اصلی تمام نارضایتی‌ها عدم تعادل بین عرضه و تقاضاست، مخصوصا این‌که در کشور توزیع زمانی و مکانی یکنواختی نداریم. این‌گونه نیست که در طول سال همیشه بار یلکنواخت باشد. زمانی می‌بینیم محصولات کشاورزی حنوب می‌رسد و همزمان در بندر امام گندم تخلیه می‌شود که برای اینها کامیون کم می‌آوریم. زمانی هم هست که باری وجود ندارد و کامیون‌ها برای برای حمل ندارند.

وی تاکید کرد: در کشورهای دیگر به خصوص اروپایی‌ها یکنواختی در سطح کشورها بیشتر از ماست. همه جا تولید و کشاورزی خودش را دارد و همه جا هم بار است. اما در ایران در مسیر رفت بار وجود دارد اما در برگشت این‌گونه نیست.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این وضعیت به اقتصاد کشور وابسته است، افزود: وقتی اقتصاد پویاتر باشد و رکود وجود نداشته نباشد، رونق اقتصادی داریم، تولید بیشتر شده و بار بیشتری برای حمل خواهیم داشت. در این صورت کمبود بار تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و برای کامیون‌های موجود کار درست می شود.

کشاورزیان با تاکید بر این‌که باید حمل‌ونقل بار در کشور مدیریت شود، اظهار کرد: باید در هر زمان متناسب با شرایط تصمیم‌گیری شود، این‌که نسخه‌ای واحد برای همه شرایط پیچیده شود، راهکار نیست. اگر این‌گونه بود که تا امروز مشکلات برطرف شده بود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که سامانه سپهتن برای ایمنی اجرایی شد که ممکن است عده‌ای از آن ناراحت باشند، تصریح کرد: نمی‌کشود به همه خواسته‌ها توجه کرد. رانندگان بحثی درباره وجود دوربین داشتند. وجود دوربین به این دلیل است کسی که پشت فرمان است همانی باشد که صورت وضعیت به نام او صادر شده است. مواردی را داشته‌ایم که صورت وضعیت به نام یک راننده صادر می‌شد اما راننده‌ای که نمی‌توانست (بیماری، اعتیاد و...) صورت وضعیت بگیرد، پشت فرمان نشسته است.

وی با بیان این‌که مشکلات کامیون‌داران ریشه در کمیسیون مازاد و عرضه مازاد دارد، گفت: به عنوان مثال بارنامه‌ای را با نرخ 1.5 میلیون تومان صادر می‌کنند،‌ شرکت باید حدود 1.3 میلیون تومان به راننده پرداخت کند اما یک میلیون و 50 هزار تومان می‌دهد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه شود که یک نفر کمیسیون مازاد می‌گیرد و یک نفر کمیسیون مازاد می‌دهد. راننده‌ای از مشهد باری را به تهران آورده است، دو گزینه دارد یکی این‌که چند روز صبر کند تا باری را دریافت کند و یکی دیگر آن‌که شرکت می‌گوید بار است با 800 هزار تومان می‌روید. راننده هم با طیب خاطر می‌رود. این راننده ناراضی نیست، راننده‌ای که در انتطار بار است ناراضی است. از سوی دیگر صاحب کالا می‌گوید ماشین از مشهد آمده و می‌خواهد خالی برگردد می‌خواهیم از این مزیت استفاده کرده و بارم را جابجا کنم.

معاون سابق راه و شهرسازی اظهار کرد: معتقدم راهکار حل مشکلات بخش حمل‌ونقل بار کشور واقعی شدن قیمت سوخت و حذف عرضه مازاد است.

منبع: تسنیم

400

کد خبر: 953882

وب گردی

وب گردی