پراید؛ نحیف 40 میلیونی که زورش به همه می‌رسد

امروز پراید، خودرویی که به‌عنوان ارزان‌ترین محصول بازار ایران شناخته می‌شد به رقم 40 میلیون تومان رسید. کابوسی که رنگ واقعیت به خود گرفت. اکنون بحث درباره ماندن یا نماندن این خودرو روی خط تولید با توجه به حواشی مربوط به استاندارد بار دیگر مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امسال می‌تواند تولد 25 سالگی‌اش را جشن بگیرد. از 72 تا 97. یک‌سره و بدون‌وقفه. از همان روز اولش هم رکورددار شد. رکورددار پرفروش‌ترین خودروی ایران. مقامی که تا پیش از او در اختیار پیکان بود. با خروج پیکان، ایران‌خودرو ضربه سنگینی خورد. حالا شاید خیلی‌ها مایل نباشند که پراید به حافظه تاریخ سپرده شود. خودرویی که بیش از 2 دهه کمترین تغییرات را از نظر ایمنی و تجهیزات تجربه کرد حالا خود را در لبه پرتگاه مرگ می‌بیند. سایه سنگین سازمان استاندارد را روی خود احساس می‌کند.

آن‌طور که سازمان ملی استاندارد پای دستورالعمل استانداردهای 85گانه خود ایستاده است، می‌توان انتظار داشت که بسیاری از خودروهای کهنه‌کار بازار ایران از ابتدای دی‌ماه سال جاری دیگر تولید نخواهند شد. پرچم‌دار این خداحافظی بزرگ صنعتی، پراید سایپا است. خودرویی که قصد ندارد تجربه تلخ پیکان و ایران‌خودرو را تکرار کند. ‌البته از گوشه و کنار خبر می‌رسد که شاید عمر این خودرو هم‌چنان به این بازار باشد.

اما نجواهای پیدا و پنهانی هنوز هم نمی‌گذارند که فاتحه این خودرو خوانده شود. آنچه مسلم است، پراید هرگز نمی‌تواند از پس استانداردهای جدید بربیاید. شاید دستی از غیب آن‌هم از جنس بالادستی‌ها بازهم به یاری‌اش بیرون بیاید. پراید به‌مثابه اعدامی که خود می‌داند دیر یا زود قرار است زیر گیوتین قرار بگیرد، در این وانفسا آخرین تلاش‌های خود را برای بقا می‌کند. البته این سناریوی دراماتیک، زاییده ذهن مردم و رسانه‌ها هستند. چراکه مدیرعامل این شرکت همین چند روز پیش قاطعانه گفت که پراید قرار نیست جایی برود. والسلام!

پراید از کجا آمد؟

سال 1986 میلادی فورد موتورز آمریکا اقدام به تولید یک خودروی شهری سایز کوچک با قیمتی مقرون‌به‌صرفه کرد. این خودرو Festiva نام گرفت. طراحی ابتدایی آن به عهده مزدای ژاپن بود اما در حقیقت همکاری خودروساز بزرگ آمریکایی با طرف آسیایی، بیشتر به دلیل گسترش بازار خودروهای ارزان‌قیمتش بود. فورد قصد داشت از طریق مزدا به جایگاه خودروسازی ارزان‌فروش در مناطقی به غیر از اروپا و آمریکا بدل شود؛ تعاملی دوطرفه و با سود مشترک. ابتدای دهه 90 میلادی فورد نتوانسته بود مثل رقیب هم‌وطنش جنرال موتورز به بازار بکر آسیا-اقیانوسیه دسترسی پیدا کند. فورد بی‌توجه به مکانیزم طراحی فستیوا، اقدام به عرضه انبوه آن کرد. سال 1994 فورد خط تولید این خودرو در کارخانه استرالیایی خود را جمع کرد. روند تولیدات این خودرو با برند Ford تا سال 2002 ادامه یافت و بعد از آن به‌کلی متوقف شد.

پروژه مشترکی که با فورد آغاز شده بود، یک سال به تأخیر افتاد و ژاپنی‌ها آن را در سال 1987 به اسم Mazda 121 راهی بازار کردند. بازار سخت‌گیرانه ژاپن از همان ابتدا برای عرضه این خودرو مشکل‌سازی کرد. تا حدی که این مدل اصلاً در بازار این کشور عرضه نشد. به‌مجرداینکه فورد تولید فستیوا را متوقف کرد،‌ مزدا نیز به پیروی از شریک خود، سال 2002 ساخت 121 را از خط تولید پایین کشید.

اندک زمانی پس از رونمایی فستیوا، شریک کره‌ای فورد یعنی کیا موتورز نیز اقدام به مونتاژ و عرضه آن کرد. آغاز فروش نسخه کره‌ای این هاچ‌بک سال 1988 بود. کره‌ای‌ها آن را با نام آشنای Pride معرفی کردند. مدل‌های اولیه پراید با همان پیشرانه 1.3 لیتری بودند. جعبه‌دنده نیز بدون تغییر 5 سرعته انتخاب شد. به‌واسطه حضور فورد در پشت پروژه، مصر، چین و تایوان نیز مونتاژ آن را شروع کردند. درحالی‌که خودروساز آمریکایی به مشکل برمی‌خورد،‌ طرف کره‌ای تیراژ تولیدی آن را به مرز 350 هزار دستگاه در سال رسانده بود. به نظر می‌رسد استراتژی آینده‌نگرانه کیا موتورز از همین ایام شروع شد. وقتی تولیدکنندگان ژاپنی و آمریکایی از دایره خارج شدند، کیا ماند و پرایدش؛ اما حتی این خودروساز نوظهور و نوپا نیز پی برد که برای رشد و توسعه نیاز به پیشرفت دارد. بنابراین سال 2000 تولید پلت‌فرم پراید متوقف شد و از آن ایام مدل معروف Rio جایگزین آن شد. درحالی‌که تولیدکنندگان اصلی پراید سال‌هاست عرضه آن را متوقف کرده‌اند، ایرانی‌ها بدون حق انتخاب، آن را به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی مقابل خود می‌بینند.

فراز و فرود پراید

از پاییز سال 95 موج جدیدی علیه خروج پراید از خط تولید سایپا شکل گرفت. این‌بار نه‌تنها مردم و رسانه‌ها پشت آن بودند بلکه از گوشه‌ و کنار، مسئولین امر نیز مخالفت شدید خود با ادامه حیات این خودرو را اعلام می‌کردند. همه منتظر یک چراغ‌سبز بودند که سرانجام سازمان ملی استاندارد خبر از ابلاغ استانداردهای جدید برای صنعت خودرو کرد. همان لحظه بود که موافقان و مخالفان پراید دو دسته کاملاً جدی را تشکیل دادند.

خروج پراید الزام قانونی ندارد

17 آبان 95

امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو وزارت سمت چراغ اول را روشن کرد. او در گروه مخالفان حذف پراید. بود. البته باید این‌ روزها نظر قناتی را درباره حضور یا عدم حضور پراید پرسید. به گفته او هیچ تکلیف و الزام قانونی برای توقف تولید پراید، پژو ۴۰۵ یا وانت نیسان با استناد به عمر بیش از ۱۰ سال خودروهای مذکور وجود ندارد. ادامه تولید این خودروها با پشت سر گذاشتن استانداردهای جدید بلامانع است. هیچ ممنوعیتی برای توقف تولید در چارچوب قانون ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط یا آیین‌نامه اجرایی مرتبط با این قانون که در شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده باشد، وجود ندارد.

دیگر بس است

13 بهمن 95

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید باید توجه داشته باشیم که در صنعت خودروسازی در دنیا، یک خودرو معمولاً بیش از 10 سال دیگر تولید نمی‌شود و در خصوص خودروی پراید باید دقت کرد که این خودرو زمانی متعلق به شرکت فورد آمریکا بوده، بعدازآن به شرکت کیا در کره رسیده و پس از سال‌ها به ایران آمده و سال‌ها است که تولید می‌شود. به نظر می‌رسد زمان تولید پراید در ایران نیز کافی باشد. تنها برای عدم اخلال در بازار باید در مدت مشخص و معقولی شرکت‌های خودروسازی خودروی جایگزین را با کمک شریک تجاری خود معرفی کنند تا این خودرو جایگزین پراید شود؛ چراکه تولید پراید دیگر بس است و مردم به‌اندازه کافی از پراید استفاده کرده‌اند.

زمان توقف تولید پراید مشخص شد

10 اسفند 95

رضا رضایی رئیس انجمن قطعه سازان اعلام کرده بود که احتمال توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید تا سال ۱۳۹۷ وجود دارد. از سویی دیگر این فعال صنعتی اعلام کرده بود که از سال ۱۳۹۷ خودروسازان باید 85 استاندارد در تولید خودروهایشان را به کار ببندند که این امر باعث می‌شود بعضی از خودروها نتوانند استانداردهای لازم را بگیرند و احتمال از رده خارج شدنشان وجود خواهد داشت که این امر می‌تواند برای خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ درست باشد.

بعید می‌دانم

28 فروردین 96

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت گفته بالاخره زمانی پراید از زده خارج خواهد شد اما معلوم نیست این کار در چه زمانی صورت گیرد اما با توجه به تدوین استانداردهای جدید بعید می‌دانم امسال پراید از رده خارج شود.

تا تقاضا هست، پراید هم هست

28 فروردین 96

مهدی جمالی مدیرعامل سایپا اظهار کرده بود که 90 درصد محصولات سایپا در سال 89 پراید بوده است که در سال 95 به 34 درصد محصولات سایپا رسیده است. جمالی با بیان اینکه مقرر شده که در سال 96 حدود 22 درصد تولیدات سایپا پراید باشد، یادآور شد برنامه‌ریزی صحیحی طراحی شده که با توجه به تقاضای بازار و وضعیت استاندارد تولید محصولات مدیریت شود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تصریح کرد: بحث از رده خارج شدن پراید وجود ندارد و تا زمانی که تقاضا وجود دارد و می‌توان تأییدیه استاندارد را گرفت، پراید تولید می‌شود و نمی‌توان به تقاضای بازار پاسخ نداد.

پراید تا پایان سال ۹۶ بازنشسته می‌شود

22 خرداد 96

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس دهم، با بیان اینکه سازمان استاندارد متولی اعلام کیفیت خودروها است، افزود: سازمان استاندارد اعلام کرده که خودروی پراید تا پایان سال 96 باید از خطوط تولید خارج و تولید آن متوقف شود و کمیسیون صنایع و معادن به خودروسازان نیز اعلام کرده و آن‌ها تا پایان سال جاری پراید را بازنشسته می‌کنند. رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان استاندارد باید نظرات خود را درباره کیفیت سایر خودروها اعلام کند تا کمیسیون صنایع و معادن مطابق با آن عکس‌العمل داشته باشد.

تیبا گزینه مناسبی برای جایگزینی پراید نیست

27 تیر 96

علی اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است که خودروی تیبا به دلیل شباهت فنی بسیاری که با پراید دارد، جایگزین مناسبی برای این خودرو محسوب نمی‌شود.

آقای وزیر تغییر موضع داد

31 تیر 96

نعمت‌زاده در آخرین روزهای وزارت خود گفته بود که تیراژ خودرو تیبا رو به افزایش است و از دو سال گذشته به‌تدریج تولید پراید کاهش یافته اما تولید این خودرو تا پایان سال آینده ادامه خواهد داشت. البته استانداردهایی در اوایل سال تدوین شده که به‌تدریج در تولید خودرو اعمال می‌شوند بنابراین جایی برای تولید خودروهای قدیمی نیست.

ما هم مایلیم پراید برود

10 مرداد 96

مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا در اظهارنظری بی‌سابقه گفت پراید قطعاً جای خود را به محصولات جدید خواهد داد. ما نیز در سایپا، مایل به خروج پراید از چرخه تولید هستیم، اما باید بپذیریم که درآمد بسیاری از اقشار کم‌بضاعت جامعه به این خودرو وابسته است. تلاش می‌کنیم در مسیر فرآیند توقف تولید پراید، اقشار کم‌درآمد آسیب نبینند. جمالی با اعلام این مطلب که در حال حاضر، پراید بخش قابل‌توجهی از اشتغال کشور را رقم زده است، خاطرنشان کرد: پراید خودروی مطلوب اقشار کم‌درآمد جامعه است. با توجه به استفاده گسترده این قشر از مردم عزیزمان از پراید برای امرارمعاش و گذران زندگی خود، این دغدغه در گروه سایپا وجود دارد که با خروج پراید از چرخه تولید، این بخش قابل‌توجه از هم‌وطنانمان دچار مشکل شوند.

پراید زودتر از موعد بیرون می‌رود

18 مرداد 96

مدیرعامل وقت سایپا حالا دیگر از آن‌سوی بام افتاده است. به گفته جمالی با رونمایی از برلیانس C3 و قطعی کردن قیمت ۵۷ میلیون تومانی و عرضه خودروهایی مانند سایپا کوییک و خانواده برلیانس، دیگر جایی برای پراید باقی نخواهد ماند. با این اوصاف به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری یا حداکثر نیمه اول سال ۱۳۹۷ پراید در گروه خودروسازی سایپا تولید خواهد شد و بعدازاین تاریخ، خودروی دوست داشتی مردم ایران به موزه خودروهای کشور خواهد پیوست.

من مخالف 100درصدی هستم

8 شهریور 96

نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با حفظ استاندارهای کیفی و محدود کردن امکانات رفاهی می‌تواند قیمت خودرو را کاهش داد، اضافه کرد: نباید پراید را از خط تولید خارج کرد من مخالف 100درصد خروج پراید از خط تولید هستیم، اگر قرار است پراید از رده خارج شود باید یک جایگزین با قیمت پایین برای آن انتخاب شود، این‌ها بهانه‌ای برای افزایش قیمت پراید است. پراید جایگزین پیکان شده و می‌تواند قطعات آن را در هرجایی به‌دست آورد. البته من به‌عنوان عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با هرگونه افزایش قیمت خودروهای ارزان‌قیمت مخالف هستم و همه ایرانیان باید صاحب خودرو شوند.

پراید ۱۱۱ به آخر خط رسید

9 شهریور 96

در راستای سیاست‌های سایپا و بر اساس تاکید مدیرعامل شرکت مبنی بر مدیریت مناسب خروج خانواده ایکس ۱۰۰ از خطوط تولید گروه، آخرین خودرو پراید ۱۱۱ در روز پنجشنبه مورخ ۹۶/۰۶/۰۹ در سایپا-سیتروئن تولید شد و به‌صورت رسمی تولید پراید در این شرکت به پایان رسید.

پیش‌فروش با وجود اعلام توقف تولید

21 شهریور 96

باوجوداینکه سایپا از توقف تولید سایپا 111 در اوایل شهریورماه خبر داده بود، این خودرو با پیش‌پرداخت 6 میلیون تومانی و موعد تحویل آذر، دی و بهمن 96 به‌صورت اینترنتی و هم‌چنین از طریق نمایندگی‌های سایپا پیش‌فروش شد. هرچند در بخشنامه فروش سایپا نیز مهلت ثبت‌نام برای پیش‌فروش این خودرو 6 شهریور اعلام شده بود، اما بازهم تعیین مدت تحویل 4 تا 6 ماه برای این خودرو قابل‌تأمل است.

علی‌رغم میل‌باطنی تولید پراید متوقف نشد

24 مهر 96

سایپا اعلام کرد با توجه به مخالف نهادهای بالادستی نسبت به توقف زودهنگام پراید و برخلاف میل باطنی، مجبور به ادامه تولید پراید تا سال آینده شده است. به گفته معاون بازاریابی و فروش سایپا، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از گروه سایپا خواسته‌اند پیش از کنار گذاشتن خودروی پراید، ابتدا جانشینی مناسب برای آن در نظر بگیرد. لذا شرکت سایپا طرح ویژه فروش پراید را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

تولید پراید 132 متوقف شد

4 دی 96

با وضع استانداردهای جدید اجباری کیفیت خودرو و آغاز عملیاتی شدن بخشنامه‌های مرتبط با آن از ابتدای دی‌ماه، تولید 25 مدل خودرو توسط شرکت‌های داخلی غیرمجاز شناخته شده است. در میان اسامی این 25 خودرو نام‌های بسیار آشنایی به چشم می‌خورند که در سال‌های اخیر بخش زیادی از فروش خودرو در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. شاید شناخته‌شده‌ترین مدل‌هایی که در فهرست ماشین‌های غیراستاندارد قرار گرفته‌اند و به‌اجبار می‌بایست تولید آن‌ها متوقف شود، سایپا 131، 132 و 141 در هر دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز باشند که در پایین‌ترین رده قیمتی بازار قرار داشته و درواقع تنها انتخاب بخش بسیار زیادی از جامعه هستند.

نمایندگان تذکر دادند

6 دی 96

اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به این شرح قرائت کرد. محمد عزیزی نماینده ابهر به وزیر صنعت: توقف خط تولید پراید که سالانه جان تعداد قابل‌توجهی از هم‌وطنان را می‌گیرد، ضروری است.

هنوز زمان توقف تولید پراید هنوز مشخص نیست

3 بهمن 96

مدیر روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا از نامشخص بودن زمان توقف تولید پراید در کشور خبر داد و گفت: با توجه پیش ثبت‌نام‌هایی که برای خرید پراید انجام‌شده و با روند موجود همچنان پراید در حال تولید شدن است.

جهرودی آب پاکی را ریخت؛ پراید نمی‌رود

11 اردیبهشت 97

محسن جهرودی مدیرعامل جدید سایپا در خصوص توقف تولید برخی محصولات سایپا که استانداردهای اجباری را پاس نمی‌کنند گفت: ما در نظر داریم به‌زودی با فراهم کردن شرایط لازم، خودروی پراید را از رده خارج کنیم اما این به معنای توقف تولید خودروی پراید نیست.

کد خبر: 953890

وب گردی

وب گردی