ما خارج از برجام انتخاب‌های متعددی داریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما خارج از برجام انتخاب‌های متعددی داریم اما فعلا بر اساس فرمایشات رهبری در چارچوب برجام پیش می‌رویم.

به گزارش ایسکانیوز، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از جمله کارهایی که در حال انجام است، دو نامه‌ای است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده‌ایم و اعلام کردیم ظرفیت‌هایی که در حال تولید هستند، بر اساس کد ۳.۱ هست که با آژانس داریم و هیچ مغایرتی با برجام و تعهدات پادمانی ما ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اینکه نامه‌هایی که به آژانس ارسال کردیم بیانگر این است که ما خیز لازم را در صورت بدعهدی طرف مقابل برداشته‌ایم، ادامه داد: اگر آن‌ها به تعهداتشان پایبند نباشند، ما به سرعت می‌توانیم محدودیت‌هایی را که داوطلبانه پذیرفته‌ایم، جبران کنیم.

وی درباره ساخت مرکز سانتریفیوژ، بیان کرد: این موضوع هم مشابه قبلی است؛ یعنی مادامی که در حال ساخت است و تا زمانی که انجام می‌شود، در چارچوب برجام خواهد بود و بحث تولید آن تا زمانی که ما در برجام باشیم اگر نیاز به ساخت سانتریفیوژ جدید در بحث تحقیقات باشد انجام می‌دهیم وگرنه بحث تولید انبوه نداریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ظرفیت این مرکز بسیار بالا بوده و چند برابر ماشین‌های فعلی است و به سرعت ماشین‌های جدید تولید می‌کنیم که در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری برای تولید 190 هزار حرکت می‌کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه اگر آنها تعهدات خود را انجام می‌دادند، هیچ نیازی نبود ما اکنون به دنبال ظرفیت تولید انبوه باشیم و می‌توانستیم این کار را با فرصت بیشتری انجام دهیم، اظهار کرد: از آنجایی که شائبه این را داشتیم که طرف مقابل بدعهدی های خود را ادامه دهد، ما آمادگی خود را برای هر سناریو و شرایطی حفظ کردیم.

وی تاکید کرد: اگر امروز این کار را با سرعت انجام می‌دهیم، بنا به فرمایش مقام معظم رهبری است که ما آماده باشیم و همان طور که آقای صالحی اشاره کرد، ارتش علمی سازمان انرژی اتمی آماده و گوش به فرمان است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه میزان ذخایر ما در این چند وقت ۲۰۰ کیلو بوده و طبق برجام باید ۳۰۰ کیلو باشد، اظهار کرد: ذخیره اورانیوم ما بر اساس UF۶ به میزان ۳۰۰ کیلو است.

کمالوندی با بیان اینکه همین اکنون ما سوخت هایی داریم که تابش دادیم و این‌ها از آنچه من گفتم مستثنا شده است، ادامه داد: ما خارج از برجام انتخاب های متعددی داریم اما فعلا بر اساس فرمایشات رهبری در چارچوب برجام پیش می‌رویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

۳۰۴

کد خبر: 954071

وب گردی

وب گردی