چشم‌شان را روی مشکلات ما بسته‌اند/قاچاق یونجه به حاشیه خلیج فارس

یک مقام صنفی با انتقاد از تعلل دولت در تعیین تکلیف نرخ شیرخام،گفت: در کنار همه مشکلاتی که طی ماه های گذشته صنعت لبنیات کشور با ان مواجه بوده، اخیرا قاچاق یونجه هم شرایط را سخت تر کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره اینکه اخیرا برخی دامداران به صادرات یونجه از کشور معترض بوده اند، آیا حجم صادرات این محصول از کشور قابل توجه است؟، گفت: یونجه از کشور صادر نمی شود آن طور که ما شنیده ایم این محصول به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند کویت قاچاق می شود.

او به دیگر دلایل اعتراضات و تجمعات دامداران در کشور اشاره و اضافه کرد: در پی افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی نهاده های دامی نرخ تمام شده شیرخام نیز بالا رفته است ضمن اینکه حدود ٨٠ درصد قیمت شیرخام مربوط به خوراک دام است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور اضافه کرد: در همین راستا بالغ بر ٦ ماه است که ما با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار در زمینه افزایش قیمت شیرخام مکاتبه می کنیم اما هنوز مکاتبات مان راه به جایی نبرده است.

مقدسی با بیان اینکه سازمان حمایت این مساله را بررسی و نظر خود را در این زمینه در اردیبهشت ماه اعلام کرده است، تصریح کرد: با وجود اینکه یک ماه و نیم از اعلام نظر سازمان حمایت گذشته، هنوز این موضوع در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار نگرفته است.

او با اشاره به اینکه مگر تولیدکنندگان باید تجمع کنند تا به مشکلاتشان رسیدگی شود؟، گفت: با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت نظر خود را در این زمینه اعلام کرده اند ستاد تنظیم بازار زیر بار نمی رود.

مقدسی درباره اینکه برخی برندهای لبنی قیمت محصولات خود را افزایش داده اند، افزود: این برندها قیمت اقلام لوکس خود را که شامل قیمت گذاری نمی شود افزایش داده اند و برای اقلام پرمصرف منتظر مجوز ستاد تنظیم بازار هستند.

او قیمت تمام شده تولید شیرخام را در حال حاضر ١٦٢٠ تومان اعلام و اضافه کرد: ما از ستاد تنظیم بازار درخواست کرده ایم قیمت شیرخام به همین میزان(١٦٢٠تومان) برسد و به تبع آن نرخ لبنیات نیز متناسب با افزایش قیمت شیرخام رشد کند چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد کارخانجات قادر به خرید شیر دامداران به نرخ تعیین شده نیستند و اتفاقات سال ٩٣ تکرار می شود.

مقدسی با بیان اینکه برخی به دنبال نابودی تولید داخل و واردات بیشتر به کشور هستند، افزود: این مسائل از پیامدهای اجرای ناقص قانون انتزاع است و احیای وزارت بازرگانی و لغو قانون انتزاع به آن دامن خواهد زد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چرا با وجود تخصیص ارز ٣٨٠٠ تومانی بازار نهاده ها ساماندهی نمی شود، گفت: دلیل اصلی این مساله افزایش قیمت های جهانی است، تخصیص ارز ٣٨٠٠ تومانی به کاهش قیمت ها تا حدودی کمک کرده و اگر دولت این یارانه را نمی داد قیمت کنجاله سویا به بیش از ٣٠٠٠ تومان می رسید.

مقدسی درباره اینکه گفته می شود کاهش تعرفه واردات کنجاله سویا به ٥ درصد می تواند به ساماندهی اوضاع کمک کند؟، تصریح کرد: همینطور است، کاهش تعرفه واردات یکی از ابزارهایی است که می تواند در این شرایط به ساماندهی بازار کمک کند.

این فعال بخش خصوصی قیمت کنجاله سویا را در بندر ٢٦٢٠ تومان و نرخ ذرت را ١١٨٠ تومان در بندر اعلام کرد.

مقدسی با بیان اینکه هم اکنون میانگین کشوری قیمت خرید شیرخام ١٣٠٠ تومان است، افزود: دامداران در هرکیلوگرم شیر تولیدی ٣٢٠ تومان زیان می کنند.

او با اشاره به اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی از ابتدای سالجاری خرید توافقی شیرخام را در حجم بالا از سر گرفته است، گفت: این سازمان شیرخام را به نرخ ١٤٤٠ تومان در حدود ١١ استان از دامداران خریداری می کند که کمک زیادی به تنظیم بازار شیر کرده است.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کارخانجات لبنی از سال ٩٣، سالانه قیمت محصولات خود را به خاطر سایر هزینه هایی که دارند، درصدی افزایش داده اند، گفت: بالغ بر ٤ سال است که قیمت شیرخام تغییری نکرده است.

مقدسی با بیان اینکه چشم هایشان را به روی مشکلات ما بسته اند، تصریح کرد: دولت باید اجازه دهد نرخ شیر تابع عرضه و تقاضا باشد چرا که نه مابه التفاوت ضرر و زیان دامداران را می پردازد و نه اجازه افزایش قیمت می دهد.

او گفت: هم اکنون کارخانه ها آمادگی این مساله را دارند که در صورت افزایش قیمت محصولات لبنی متناسب با نرخ شیرخام پول دامداران را بدهند.

مقدسی تصریح کرد: یکی از دلایل نابسامانی بازار گوشت و کمبود در این زمینه نیز همین مساله است، دامداران به دلیل ضرر و زیانی که در زمینه تولید شیر می کنند گاوهای خود را قبل از اینکه آبستن شدن و تولید گوساله پرواری به کشتارگاه می فرستند که همین موضوع سبب کاهش تولید گوشت در کشور شده است.

او تاکید کرد: تا زمانی که مشکل شیر در کشور حل نشود بازار گوشت نیز ساماندهی نخواهد شد.

منبع: مهر

401

کد خبر: 954130

وب گردی

وب گردی