رشد قارچ‌گونه برندها بعد از برجام/ دولت در پرداخت تسهیلات به کارخانه‌ها نظارت کند

کارشناس اقتصاد با تأکید بر اینکه بعد از برجام برندها و مارک‌های مختلف خارجی در کشور مثل قارچ سبز شدند گفت: دولت در پرداخت تسهیلات بانک‌ها به کارخانه‌ها قضاوت کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا قنبری در خصوص گره خوردن مشکلات اقتصادی کشور به موضوع برجام با اشاره به اینکه در طول 40 سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب تحریم‌های فراوانی شده‌ایم گفت: این تحریم‌ها برای کشور به نوعی برای کشور فرصت بوده است بنابراین توانسته‌ایم در برخی زمینه‌های علمی پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم.

او افزود: اما آنچه که در این مدت و 5 سال گذشته از آن غافل مانده‌ایم این بوده است که بیش از اندازه به خارجی‌ها تکیه کرده‌ایم و از این بابت هم ضربه خورده‌ایم.

این استاد بازنشسته دانشگاه با تاکید بر اینکه بسیاری از این کالاهایی که به اسم برند و مارک وارد کشور شده‌اند مشابه آن در داخل نیز تولید می‌شود اظهار داشت: متاسفانه در طی سال‌های گذشته فرهنگ استفاده از کالاهای خارجی افزایش یافته است و اتفاقا برخی از این کالاهای خارجی مشابه آن در داخل تولید و حتی با این محصولات رقابت می‌کند.

قنبری با اشاره به اینکه بعد از برجام برندها و مارک‌های مختلفی مثل قارچ سبز شدند و در حال حاضر که آمریکا از برجام خارج و اروپایی‌ها نیز به تبعیت از آمریکا از برجام خارج می‌شوند گفت: با خروج اروپایی‌ها از برجام خبرها حاکی از تعطیلی همین برندها و مارک‌ها هستیم.

عدم پرداخت سهم 30 درصدی یارانه تولید در دولت نهم و دهم تولید داخل را تضعیف و کیفیت تولیدات داخلی را کاهش داد

او افزود: متاسفانه عدم پرداخت سهم 30 درصدی یارانه تولید در دولت نهم و دهم باعث شد تا تولید داخل تضعیف و کیفیت تولیدات داخلی کاهش یابد پس حال به شدت نیازمند بازسازی و به روز شدن این واحدهای تولیدی هستیم.

یک کارشناس اقتصاد اضافه کرد: نداشتن راهبردهای اقتصادی و نداشتن تجربه‌های اقتصادی مسئولان باعث شده تا متاسفانه تسهیلات برای ایجاد کارآفرینی و ایجاد فضای کسب و کار به افراد بدون تجربه و به صرف داشتن رابطه‌ها داده شود تا خبری از کسب و کار و فرصت شغلی نباشد.

قنبری اضافه کرد: در وزارت امور اقتصادی و دارایی صرف داشتن مدرک دکتری برای شخص وزیر کافی نیست بلکه شرط کافی این است که وزیر اقتصاد بازار و تولید را به خوبی بشناسد و تصمیماتی اتخاذ کند که کارآفرینی ایجاد و موانع کسب و کار رفع شود.

او بهتر اقتصاد مقاومتی باید موانع ایجاد کسب و کار را برطرف و رفع کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: پس باید تسهیلات برای ایجاد فضای کسب و کار به افرادی که دارای طرح و ایده هستند اعطا شود تا درنهایت این تسهیلات یک تولیدکننده را موفق و آن ایده به تولید انبوه برسد.

قنبری خاطرنشان کرد: برای رسیدن به هدف نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت هستیم پس اگر می‌خواهیم در ایجاد کارآفرینی و ایجاد کسب و کار در طولانی مدت موفق باشیم باید آموزش و پرورش کارآفرینی را به صورت علمی به دانش‌آموزان آموزش دهد و به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کند که مردم ایران به کالای تولید داخل احترام بگذارند.

از کارشناسان و نخبگانی که به صورت عملی کارآفرینی را لمس کرده و آن را تجربه کرده‌اند از تجربیات آنها استفاده کند

این کارشناس اقتصاد با اشاره به اینکه دولت باید از کارشناسان و نخبگانی که به صورت عملی کارآفرینی را لمس کرده و آن را تجربه کرده‌اند از تجربیات آنها استفاده کند ادامه داد: برای برنامه‌های کوتاه مدت نیز باید صنایع و بخش کشاورزی را حمایت کند و همانطور که به خاطر کمبود بارش و کاهش منابع آب زیرزمینی رشد خوبی در کسب تجربه در کشت گلخانه‌ای داشته و حرکت‌های خوب و انقلابی کرد‌ایم، می‌توانیم در بخش صنعت نیز به خوبی خود را از این وضعیت خارج و فرصت‌ شغلی مناسبی ایجاد کنیم.

قنبری اضافه کرد: در بخش صنعت و معدن و خودرو هر روز با یک تهدید مواجه می‌شویم بنابراین با یک برنامه‌ریزی استراتژیک هم برای بخش کشاورزی و هم برای صنعت می‌توانیم حرکت رو به جلویی بدون اتکا به خارج از کشور داشته باشیم.

او تاکید کرد: متاسفانه تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها برای کارآفرینی و کسب و کار پرداخت می‌شود دارای ایراداتی است چرا که سیستم بانکی در ازاء پرداخت تسهیلات به کارفرمایان و کارخانه‌داران درخواست 10 درصد سپرده‌گذاری بلند مدت می‌کند پس باید پرسید این همه پول که باید صرف تولید شود چرا به راحتی دور ریخته می‌شود و به افرادی که به هیچ وجه تجربه کارآفرینی ندارند پرداخت می شود.

کد خبر: 954133

وب گردی

وب گردی