در مباحث دانشگاهی به هیچ عنوان سیاسی برخورد نمی‌کنیم

از زیباترین اتفاق دانشگاه آزاد اصفهان در یک سال گذشته تا میزان تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان را از زبان رئیس این دانشگاه بخوانید.

به گزارش ایسکانیوز، مجوز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان روز سوم آبان ماه 1366 به تصویب هیأت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی رسید و از دوم بهمن ماه همان سال با پذیرش 510 دانشجو در 4 رشته تحصیلی آغاز به کار کرد.

این واحد دانشگاهی به عنوان یکی از واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی با 19 هزار نفر دانشجو در مقاطع دکترای تخصصی، دکترای حرفه‌ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی فعالیت علمی پژوهشی خود را با بیش از 386 نفر عضو هیأت‌علمی تمام‌وقت، 30 نفر نیمه‌وقت و 700 نفر عضو حق‌التدریس در 196 رشته و گرایش آموزشی ادامه می‌دهد و تاکنون بیش از 60 هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

احمد آذین نیز که از شهریور ماه سال گذشته از سوی فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان (خوراسگان) منصوب شده بود، پس از زمان اندکی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد این استان مورد تأیید قرار گرفت.

او دارای مدرک دکترای تخصصی علوم سیاسی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوده و دارنده بیش از 29 مقاله علمی و پژوهشی و ISI است؛ پیش از این عهده‌دار شدن مسؤولیت‌هایی همچون ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان از سال 84 تا 93، معاونت آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا از سال 81 تا 83، مدیریت گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا از سال 81 تا 83، عضو کمیته هیأت‌ نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان، مدیر کمیته علمی روش‌شناسی دروس معارف اسلامی، دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان از سال 85 تا کنون و دبیر استانی هم‌اندیشی دانشگاه‌های استان اصفهان از سال 94 تا کنون بوده است.

گفت و گوی خبرگزاری فارس با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان را می‌خوانید:

دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط فعلی چه جایگاهی دارد؟

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از ملموس‌ترین ثمرات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، این دانشگاه هدیه بسیار مبارکی بود که حضرت امام(ره) به مسؤولان و مردم ارزانی داشتند که برکات این هدیه هنوز به جا مانده است؛ دانشگاه آزاد اسلامی به غیر از واحدهای برون‌مرزی دارای بیش از 400 واحد و مرکز آموزشی در کشور است که 28 واحد از این مجموعه 400 واحدی در استان اصفهان مستقر است.

چقدر خود را از بدنه دانشگاه آزاد می‌دانید؟

تمامی مقاطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکترای تخصصی را در دانشگاه آزاد اسلامی گذرانده‌ام، با تمام وجود شرایط دانشگاه آزاد را حس می‌کنم و با جنس مطالبات دانشجویان و انتظارات پرسنل این دانشگاه آشنا هستم؛ در مدیریت گروه‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، در معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی و همچنین ریاست 10 ساله در واحد دهاقان در دانشگاه آزاد اسلامی خدمت‌گذاری کرده‌ام.

اگر بخواهید به کمبودهای اصلی این دانشگاه اشاره کنید، بیشتر به چه موضوعاتی می‌توان اشاره کرد؟

دانشگاه آزاد اسلامی از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی تقریباً بی‌نیاز است؛ به تعبیر رئیس هیأت‌مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی باید خود را در فرآیندی ببینیم که کفران نعمت نکنیم بلکه باید بتوانیم در عرصه‌های مختلف علمی گام‌های جدی برداریم.

تغییر مدیریت در دانشگاه آزاد چه شرایط جدیدی را در این دانشگاه به وجود آورده است؟

امروز با ریاست هیأت‌مؤسس دکتر ولایتی و ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی به مدیریت دکتر رهبر، یک گفتمان ولایی و ولایت‌مدار حاکم بر دانشگاه آزاد اسلامی شده و طبعاً بار مسؤولیت ما را بیشتر کرده است؛ این گفتمان مطالبات و تمنیات خاص خود را دارد که ما هم سعی در قدم برداشتن در همین مسیر خواهیم بود؛ متناسب با گفتمان ولایی و مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اعم از دانشجویان، اساتید و پرسنل اتفاقات خوبی در استان اصفهان رقم خورده است.

وضعیت مالی برخی از واحدها وضعیت خوبی نیست، شما هم این موضوع را تأیید می‌کنید؟

ممکن است برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان، به لحاظ مالی و نقدینگی واحدهایی باشند که به مرز زیان‌دهی رسیده باشند ولی با مدیریت مناسب و اجرای طرح‌های جدید این معضل جبران خواهد شد.

طرح تعاون دانشگاه آزاد اسلامی که استان اصفهان در آن پیش‌قراول بود، طرحی است که تعداد ساعات و واحدهای موظف هیأت‌علمی 28 مرکز در کل استان توزیع شد تا کسر موظف در واحدهای مقصد تأمین ‌شود.

دغدغه اصلی این روزها در دانشگاه آزاد چیست؟

مباحث دانش‌بنیان از دغدغه‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی و از جمله اصفهان است؛ این که بتوانیم توانایی های خود را در راستای تبدیل علم به ثروت به منصه ظهور برسانیم جزو رسالت‌های اصلی ما و مطالبات مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است، کاستن اتکا از درآمدهای ناشی از شهریه های دانشجویی و رفتن به سمت درآمدهای غیر شهریه‌ای در حال حاضر بسیار پررنگ شده است.

بسیاری از مراکز رشد و دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در حال فعالیت هستند که بروندادهای خوبی در پی خواهد داشت؛ رسیدن به دانش تولید بذر در واحد خوراسگان یکی از دستاوردهای علمی این دانشگاه است که نمونه تبدیل دانایی و اطلاعات به ثروت و درآمد است که در تولید بذر خیار به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌ایم.

نسل سوم دانشگاه‌های جهان کارآفرینی و تجاری‌سازی را در دستور کار خود قرار دادند؛ به فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر دانشگاه مبدأ همه تحولات است، امروزه دانشگاه‌های جهان به عنوان محور توسعه و تحولات هر جامعه محسوب می‌شوند.

دانشگاه‌ها به غیر از روند عادی آموزشی چه رسالت‌های دیگری بر دوش دارند؟

امروز استان اصفهان نیازمند بررسی علمی برای حل بحران آب است که دانشگاه‌ها در این امر پتانسیل زیادی دارد و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در رابطه با ارتباط صنعت با دانشگاه، رهنمودهای حکیمانه ایشان می‌تواند مسیر خوبی برای همه بخش‌های جامعه باشد که عمل به موقع به این رهنمودها منجر به موفقیت‌های زیادی خواهد شد، باید به منظومه فکری مقام معظم انقلاب توجه بیشتری داشته باشیم چراکه بسیاری کاربردی است.

آیا پس از حضورتان، دانشگاه آزاد استان اصفهان با طوفان تغییرات مواجه شد؟

تغییر و تحولات در دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان مبنی بر ادامه مسیر دانشگاه آزاد اسلامی و شعار این دانشگاه بوده و به هیچ عنوان اتوبوسی نبوده است چراکه پس از تغییر مدیریت در این دانشگاه باید 28 واحد تغییر می‌کرد اما فقط 8 واحد تغییر کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مقوله کارآفرینی تاکنون چقدر گام برداشته است؟

تجاری‌سازی و کارآفرینی از 30 سال گذشته در دانشگاه‌های جهان محقق شده و ما نیز باید زودتر از این‌ها به فکر می‌بودیم؛ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اجرای طرح تعاون و طرح ناحیه‌بندی درصدد رفع مشکل نقدینگی و زیان‌دهی واحدهای خود را دارد.

نوع پاسخگویی مسؤولان به دانشجویان باید چگونه باشد؟ در این مقطع دانشجویان پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای از زبان مسئولان می‌شنوند؟

برخی مسؤولان نسبت به پاسخگویی به دانشجویان طفره می‌روند، واژه پاسخ که دارای منطق و عقلانیت است با واژه جواب متفاوت است و جواب لزوماً دانشجویان را قانع نمی‌کند، خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان را باید یک جا ببینیم نباید مثل گذشته جزیره‌ای عمل کرد، به خرد جمعی و هم‌افزایی احترام می‌گذاریم و درصدد تحقق تشریک‌مساعی هستیم.

ضروری است عقب‌افتادگی‌های دانشگاه باید جبران شود، نباید جلوتر از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب حرکت کرد، سعه صدر و گشاده‌رویی رهبر معظم انقلاب در انتقادپذیری در جلسه اخیر با دانشجویان باید الگوی مدیران کشور باشد؛ سعی کردیم این مهم را در زمینه اعطای مجوزات مختلف اعم از تشکل، نشریه و اجرای برنامه به دانشجویان و همراهی برای حل مشکلاتشان به منصه‌ظهور برسانیم.

تا چه حد توانسته‌اید نسبت به مطالبات دانشجویان پاسخگو باشید و پاسخ قانع‌کننده به دانشجویان خود دهید؟

تا آن‌جایی که فرصت باشد همواره سعی در پاسخگویی و شنیدن صدای دانشجویان را دارم، طرحی با عنوان به وقت دانشجو از ساعت 14 تا 16:30 یکشنبه‌های هر هفته با هدف شنیدن صدای دانشجویان در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اجرا می‌شود؛ در این طرح رئیس و کلیه معاونان و مسؤولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان پاسخگوی مطالبات و نیازهای دانشجویان هستند.

شخصیت حقیقی دکتر آذین چقدر سیاسی است؟ آیا عقاید سیاسی خود را وارد مسائل کاری هم کرده‌اید؟

سیاسی بودن و داشتن یک بینش سیاسی جدای از سیاسی‌کاری است؛ در تصمیم‌گیری و رویارویی با مباحث دانشگاهی به هیچ عنوان سیاسی برخورد نمی‌کنیم، آگاهی از مسائل روز، تحولات، مقتضیات زمان و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری لازمه کار مسؤولان است، مرز نقد و تخریب مشخص است و در حوزه نقدپذیری علاقه‌مند شنیدن صدای دانشجویان و منتقدان هستیم، سعی کرده‌ایم تمرین نقدپذیری داشته باشیم و این در راستای همان بینش سیاسی است.

به عنوان سؤال پایانی از زمان حضور خود در مدیریت دانشگاه آزاد استان اصفهان تاکنون، زیباترین اتفاقی که برای شما و این دانشگاه رقم خورد چه بود؟

اکران فیلم به وقت شام با حضور 10 خانواده شهید مدافع حرم از جمله خانواده شهید حججی و اجتماع بالغ بر هزار و 100 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد که در این مراسم دانشجویان 5 دقیقه به احترام خانواده شهدا ایستادند و آن‌ها را تکریم کردند؛ تماشای این فیلم که به جهت ارزش آن برایش بلیت‌فروشی هم صورت گرفت، فضایی عجیبی را در دانشگاه رقم زد.

برنامه‌ای که با محوریت دانشجویان بسیجی در دانشگاه آزاد اصفهان رقم خورد و بعد از برنامه خانواده شهدای مدافع حرم ضمن اظهار تعجب از اولین دعوت دانشگاه‌های آزاد از آن‌ها از فضای پرشور و اجتماع ارزشمند دانشجویان در این برنامه قدردانی کردند و گفتند برای اولین بار است که در دانشگاه‌های آزاد در چنین برنامه‌ای دعوت شده‌اند؛ باید بپذیریم اگر جان‌فشانی‌های شهدای مدافع حرم نبود به جای به وقت شام این فیلم به وقت اصفهان می‌شد.

برگزاری اردوهای بزرگ راهیان نور که با استقبال بالای دانشجویان همراه شد و فعالیت خوب بسیج دانشجویی در حوزه اردوهای جهادی که به صورت تخصصی در برخی حوزه‌های سخت نظیر دندان‌پزشکی و ارائه خدمات به مردم مناطق محروم تلاش زیادی کردند نیز از دیگر اتفاقات خوب دانشگاه در سال گذشته بوده است.

کد خبر: 954167

وب گردی

وب گردی