طرح "تسهیل واردات خودرو" باید متوقف شود

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: با توجه به اتفاقاتی همچون تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران، طرح تسهیل واردات خودرو که در مجلس مطرح شده باید متوقف شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امیرحسن کاکایی اظهار کرد: چند ماه است که برخی نمایندگان مجلس طرحی تحت عنوان "ساماندهی بازار خودرو" را مطرح کرده‌اند که نکته اصلی و محوری آن کاهش تعرفه واردات خودرو است.

او با بیان اینکه در واقع این طرح نه طرح "ساماندهی بازار خودرو" بلکه طرح "تسهیل واردات خودرو" است، خاطرنشان کرد: ارائه چنین طرح‌هایی از سوی نمایندگان مجلس در چنین شرایطی تعجب‌آور است و ظاهرا برخی نمایندگان توجه به شرایط و اوضاع اقتصادی کشور ندارند.

این کارشناسان صنعت خودرو ادامه داد: در شرایطی که ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، مشخص نیست به چه دلیل برخی نمایندگان مجلس به جای کمک به صنعت خودرو و اقتصاد ملی به دنبال ضربه زدن به آن و تسهیل واردات خودرو هستند.

او افزود: وقتی شرکت‌های خارجی همچون پژو سیتروئن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌پردازند ما باید به فکر راهکارهای تقویت صنعت خودرو در برابر تحریم‌ها باشیم نه آنکه بخواهیم واردات خودرو را تسهیل کنیم.

کاکایی با بیان اینکه باید منابع محدود کشور شامل ارز، سرمایه و امکانات صرف تقویت اقتصاد ملی شود، تصریح کرد: در حوزه صنعت خودرو مهم‌ترین اولویت در برخورد با تحریم‌ها، محدودیت واردات خودرو در کنار تقویت صنعت قطعه‌سازی است.

او ادامه داد: راهکار مقاوم‌سازی صنعت خودرو در برابر تحریم‌ها افزایش داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی است چون وابستگی به خارج از کشور برای تولید خودروها به حداقل می‌رسد. در این زمینه با توجه به محدودیت‌های مالی صنعت قطعه‌سازی، سیاستگذاران کلان اقتصادی کشور باید راهی برای تامین مالی این صنعت ارائه کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در این زمینه مجلس و دولت باید دست در دست هم داده و واکنش سریع و مناسبی داشته باشند؛ زیرا اگر فرصت را از دست داده و از هم اکنون به فکر تقویت صنعت قطعه‌سازی به عنوان زیربنای صنعت خودروسازی نباشیم، ممکن است در آینده دچار مشکل شویم.

اوایل اردیبهشت ماه امسال طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو از سوی برخی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که تنها یک فوریت آن به تصویب رسید. کاهش قابل توجه تعرفه و عوارض واردات خودرو، تاکید بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه جدید در صنعت خودرو و الزام پلیس راهنمایی و رانندگی به تعیین نقش خودرو و خودروسازان در سوانح و تصادفات رانندگی از مهمترین مفاد این طرح است.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 954171

وب گردی

وب گردی