آمریکا فرانسوى‌ها را هوایى کرد/ پژو از ترس آمریکا به قرارداد پشت پا زد

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام به صورت غیر مستقیم بر بازار ایران تاثیرگذار خواهد بود، گفت: با توجه به اقدامات اخیر پژو مى توان نسبت به تصمیم اکثر خودروسازان خارجى مطلع شد.

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت خودروسازى کشور گفت: این موضوع به دلیل اینکه خودرویى با برند آمریکایى در ایران وجود نداشت و یا خودروهایى با مونتاژ آمریکا به ایران وارد نمى شد، تاثیر مستقیمى را بر صنعت خودروسازى ایران به همراه نخواهد داشت اما این واقعیت را باید پذیرفت که آمریکا به عنوان بازار عمده تمام کشورهای طرف قرارداد ما در حوزه خودرو اعم از تولید و یا واردات محسوب مى شود.

احتشام زاد در ادامه بیان کرد: این نکته را باید مدنظر قرار داد که کشورهاى طرف قرارداد ما، بین بازار ایران با سهم کمتر از دو دهم درصد در تجارت جهانی یا آمریکا با سهم 24 درصد تجارت جهانی کدام را انتخاب خواهند کرد که البته مى توان با توجه به اقدامات اخیر پژو، نسبت به تصمیم اکثر خودروسازان مطلع شد، در نتیجه مى توان گفت که خروج آمریکا از برجام به صورت غیرمستقیم بر بازار ایران تاثیرگذار خواهد بود.

او به لغو قرارداد پژو سیتروئن با صنعت خودروسازى ایران اشاره کرد و گفت: دولت افتخار مى کرد که موفق به بستن قراداد با این شرکت خودروسازى خارجى شده است اما متاسفانه تا به این لحظه کسى موفق به رویت متن قرارداد که مشخص شود دلیل بازگشت مجدد این خودروسازى به ایران چه بوده و چگونه می خواهد خسارت ها را پرداخت کند، نشده است. در انتها علاوه بر اینکه این شرکت خودروسازى خسارت ها را پرداخت نکرد بلکه به راحتی ایران را ترک کرد و صنعت خودروسازی ایران همان طور آبستن فرانسوی ها باقی مانده است.

احتشام زاد با تاکید بر اینکه ما همیشه مواجه با تهدیدات داخلی و یا بین المللی بوده‌ایم، گفت: این موضوع ناشی از تصمیمات غلط دولت در حوزه خودرو به واسطه تصدی گری هاى خود و یا تصمیمات بین المللی است که برآیند این دو منجر به خروج فعالان اقتصادی و در نهایت باعث بروز کمبود و افزایش تقاضا در این حوزه خواهد شد که به طور قطع به نفع مصرف کننده ها نخواهد بود.

401

کد خبر: 954210

وب گردی

وب گردی