شکست شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با ایران

روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی از شکست سیاست های شورای همکاری خلیج فارس در یکسال گذشته در خصوص محاصره قطر و ناکامی آنها در ایجاد اتحاد میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مقابله با ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی از ناتوانی کشورهای عربی خلیج فارس در مقابله با ایران به ویژه در سایه اختلافاتی که این شورا شاهد آن است خبر داد.

این روزنامه فرانسوی در گزارشی اعلام کرد: بحران قطر به تسریع فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس کمک کرده است، شورایی که توان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را برای برای مقابله با ایران متحد می کند، در حالی که این شورا انتظار داشت قدرتش در اتحاد کشورهای عربی خلیج فارس متبلور شود اختلافات میان اعضای این شورا افزایش یافت.

این روزنامه با اشاره به گذشت یک سال از بحران قطر و صف بندی متحدان سعودی در قبال این کشور و همچنین خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و افزایش تنش با تهران افزود: این اتحاد منطقه ای شاهد اختلافاتی آشکار شده است، امکان دارد مناقشاتی که هم اکنون در شبکه ‌های اجتماعی و رسانه ها در پی بحران قطر که به شکل انتقادات شدید طرفین از یکدیگر آشکار شده است پایان کار شورای همکاری خلیج فارس را در پی داشته باشد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: تهدیدات اخیر در خصوص حمله به قطر در پی امکان خرید سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه بهترین دلیل بر تنشی است که در سواحل عربی در منطقه خلیج فارس وجود دارد و باید به این نکته اشاره کرد که بن سلمان به این تهدیدات عربستان در پیامی خود به قصر الیزه پرداخت که روزنامه لوموند در ابتدای ماه جاری به آن اشاره کرد.

این روزنامه فرانسوی سخن خالد العطیه وزیر دفاع قطر در سوم ژوئن را یادآور شد که از شدت اختلافات میان کشورهای نفتی عربی خلیج فارس حکایت دارد، العطیه در سخنان خود به عدم حمایت و ورود کشورش در هر جنگی علیه ایران تصریح کرد که می توان آن را انتقاد ضمنی به موضع عربستان و امارات به شمار می‌آید.

لوموند به نقل از ماجد الانصاری رئیس بخش تحلیل سیاسی در دانشگاه قطر اعلام کرد: محاصره کشور قطر آرزوی متحد کردن کشورهای عربی خلیج فارس را محقق نکرد، اراده سیاسی برای اجرای این پروژه عملاً ضعیف بود و هم اکنون نیز کاملاً از میان رفته است. قطر، عمان یا کویت هیچ منفعتی برای خود در پیوستن به اتحاد کشورهای عربی خلیج فارس به رهبری عربستان نمی یابند.

لازم به ذکر است شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ در واکنش به انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ تشکیل شد. این شورا همچنین در راستای مقابله عربستان که خود را رهبر جهان سنی در مقابل ایران شیعی می داند تشکیل شده است. شبه جزیره امارات متحده عربی نیز که تحت حمایت انگلیس بود هم ‌اکنون زیر پرچم ریاض به سر می‌برد در واقع یکی دیگر از عوامل اساسی ایجاد شورای همکاری خلیج فارس به رسمیت شناختن برتری عربستان توسط امارات در مقابل دستیابی به تضمین حمایت عربستان از خود بوده است.

لوموند ادامه داد: این شورا پس از ۱۰ سال از تاسیس خود با اولین آزمایش مواجه شد اما نتایج ناامید کننده ای در پی داشت، ریاض بدون انجام هیچ گونه شاهد اشغال کویت از سوی نیروهای عراقی بود که پس از آن توسط ائتلاف نیروهای فرا منطقه ای به رهبری آمریکا از این کشور اخراج شدند، در آن زمان کشورهای خلیج فارس متوجه شدند که باید برای حمایت از امنیت خود به غرب متعهد شوند از همین جهت نزدیکی روابط میان طرفین در دهه ۹۰ آغاز شد.

این روزنامه فرانسوی زبان در زمینه اقتصادی نیز افزود: شورای همکاری خلیج فارس تا کنون موفقیت هایی داشته است، این موفقیت ها در پی اعمال سیاست های آزاد رفت و آمد اشخاص و ورود کالا و سرمایه در سال های ابتدایی قرن جاری انجام شد. بر اساس این سیاست ها به شهروندان کشورهای عضو اجازه اقامت، کار و سرمایه‌ گذاری در هر کشور عضو شورا که تمایل داشتند داده شد در نتیجه کشورهای فقیری مانند عمان و یمن از مساعدت ها و کمک های کشورهای ثروتمند استفاده کرده و توانستند در پروژه ‌های زیربنایی سرمایه گذاری کنند.

این روزنامه ادامه داد: نظام جدیدی در منطقه به دلیل بحران خلیج فارس پدیدار شده است چرا که ریاض و ابوظبی و منامه به عنوان متحدانی که آرزوی تسلط بر منطقه دارند خود نمایی می کنند علاوه بر اینکه از رابطه نزدیکی با اسرائیل نیز برخوردار هستند. دبی از تمام طرح های امارات تبعیت می کند با وجود اینکه بزرگترین متضرر از بحران فعلی خلیج فارس است اما امکان ندارد که دومین امارت مهم این کشور از این سیاست‌ ها سرپیچی کند چرا که ابوظبی بر اتحاد امارت های عربی تأثیر بسزایی دارد.

این روزنامه فرانسوی در گزارش خود ادامه داد: قطر که توانست در مدت کوتاهی به تغییراتی دست زده و به ایران و ترکیه نزدیک شود در سوی دیگر این درگیری قرار دارد و در این میان دو کشور خلیجی بی طرف یعنی کویت و عمان وجود دارند و هر دوی آنها از خشم طرفین این درگیری هراس دارند به ویژه آن که حاکم هر دو کشور دوی سالخورده بوده و امکان دارد در آینده نزدیک شاهد مرحله انتقال قدرت بوده و متحمل فشارهای متعددی شوند.

روزنامه لوموند فرانسه در پایان گزارش خود اعلام کرد: انتظار می رود بحرانی که کشورهای خلیج فارس در آن به سر می‌برند ادامه پیدا کند و در حالی که هیچ یک از کشورهای عضو برای نجات این سازمان تلاشی نمی‌کند هیچ کدام از طرف های درگیر در این بحران نیز پیشنهاد انحلال شورای همکاری خلیج فارس را نیز ارائه نمی نماید، بنابراین درگیری میان اعضا ادامه خواهد یافت و احیای مجدد منطقه مشکل تر خواهد شد چرا که خلیج فارس هم اکنون در حالت کُما به سر می برد.

کد خبر: 954255

وب گردی

وب گردی