تکلیف مناقصه‌هایی که توتال برگزار کرده چه می‌شود؟

ادامه فعالیت توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی با خروج ترامپ از برجام در هاله ای از ابهام قرار گرفته و چنانچه این شرکت موفق نشود از آمریکا معافیت بگیرد از این قرارداد خارج می شود و طبق آنچه از پیش تعیین شده شرکت چینی CNPCI جایگزین توتال خواهد شد. حال سوال مهم اینجاست که با توجه به اینکه توتال مناقصه های فاز ۱۱ را برگزار کرده بود، اگر از قرارداد خارج شود، تکلیف مناقصه ها چه خواهد شد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شرکت فرانسوی توتال که از تیرماه سال گذشته بعد از امضای قرارداد با ایران و تشکیل کنسرسیومی متشکل از یک شرکت چینی و یک شرکت ایرانی کار خود را در فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز کرده بود در پی خروج ترامپ از برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد به علت تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، قادر به ادامه دادن پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست و تمام فعالیت‌های مرتبط خود را قبل از ۱۸ نوامبر لغو خواهد کرد، مگر این‌که تحت حمایت مقامات فرانسوی و اروپایی، به طور ویژه برای این پروژه، به توتال معافیت از تحریم‌ها اعطا شود.

توتال همچنین اعلام کرد فعلا هیچ تعهد و التزام دیگری در ارتباط با پروژه پارس جنوبی اضافه نخواهد کرد و با مقامات آمریکایی و فرانسوی، بر سر اعطای معافیت به این پروژه درحال مذاکره است.

از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت کشور دهه نخست خردادماه ضرب‌الاجل ۶۰ روزه برای توتال تعیین کرده و گفت: توتال ۶۰ روز فرصت دارد با دولت آمریکا مذاکره کند. دولت فرانسه نیز در این ۶۰ روز می‌تواند با دولت آمریکا برای ماندن توتال در ایران مذاکراتی انجام دهد.

وزیر نفت با بیان این‌که در صورت موافقت دولت آمریکا و مستثنا کردن توتال، این شرکت در ایران می‌ماند، اظهار کرد: در غیر این صورت، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) جایگزین توتال در این پروژه می‌شود.

همچنین پاتریک پویانه مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال روز جمعه گفت: احتمال اینکه بتوانیم از معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بهره‌مند شویم و اجرای پروژه بزرگ گازی در ایران را ادامه دهیم بسیار کم است. از پروژه پارس جنوبی ۱۱ در ایران که در ژوئیه ۲۰۱۷ آغاز شد خارج می‌شود مگر اینکه واشنگتن توتال را از تحریم‌های خود علیه تهران مستثنی کند.

این اتفاق درحالی رخ داده است که توتال حدود ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه و مناقصه های مربوطه را برگزار کرده است و مشخص نیست بعد از خروج ترامپ از این قرارداد چه بر سر این مناقصه ها خواهد آمد.

رضا خیامیان، رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در این مورد به ایسنا توضیح داد: اگر توتال از قرارداد خارج شود و سهم خود را به شرکت چینی واگذار کند، این که تکلیف مناقصه ها چه می شود به سیاست شرکت چینی بستگی دارد اما از آنجایی که مسائل پیش رفته و توتال برخی اقدامات را انجام داده است احتمال دارد طبق همان روال پیش برود. اما باید گفت هنوز نمی توان قطعی سخن داد زیرا سیاست شرکت چینی و وضعیت توتال مشخص نشده است.

منبع: ایسنا

400

کد خبر: 954406

وب گردی

وب گردی