روحانی: اسرائیل "غاصب و ستمگر" است/ آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ نقض کرده است

رئیس جمهور پیش از عزیمت به چین گفت: رژیم صهیونیستی بداند همیشه ستمگر و غاصب سرزمین دیگران است و آزادی فلسطین آرمان همه مسلمانان است.

به گزارش ایسکانیوز ،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد پیش از عزیمت به چین و در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم در این روز قدر، روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان، مردمی که در این 3 شب احیاء با خدا راز و نیاز کردند و برای سعادت خودشان، خانواده خودشان و ملت بزرگ ایران و همه مسلمان‌ها و انسان‌ها دعا کردند، دعایشان مقبول درگاه حق باشد.

رئیس جمهور افزود: خود خداوند از ما خواسته که به درگاه او برویم. اینکه دعاهای ما در پیشگاه خداوند چگونه بوده یک بحث است، اینکه همه ما بعد از این 3 شب یک احساس سبکی می‌کنیم و احساس می‌کنیم به خداوند نزدیک‌تر شده‌ایم و اعتماد به نفسمان برای روزهای آینده و یازده ماه پیش رو بیشتر شده، مسأله دیگری است. امیدوارم برکات شب‌های باقیمانده ماه مبارک رمضان هم شامل حال همه ما باشد.

روحانی در ادامه اظهار داشت: ابتدا می‌خواهم اشاره کنم به روز مهم قدس؛ امروز یادگاری که از امام عزیز باقی مانده، حضور و تظاهرات و راهپیمایی‌ها و شعارهای مردم به معنای نزدیک بودن ملت ایران با ملت فلسطین و همه ملت‌های مسلمان با ملت فلسطین است. امروز ملت‌ها اعلام می‌کنند که آزادی قدس و آزادی کل سرزمین فلسطین، آرمان و آرزوی همه است و این آرمان را هیچگاه فراموش نخواهند کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اسراییل هیچ‌وقت نمی‌تواند احساس کند که در جای امنی قرار گرفته است، تصریح کرد: اسراییل باید بداند که همیشه غاصب سرزمین دیگران است و همیشه ستمگر و ظالم است و بداند یک ملت بزرگ دست از سرزمین آباء و اجدادی خودش برنمی‌دارد. مخصوصاً این روزها و این ایام، ظلم اسراییلی‌ها به فلسطینی‌ها، روزافزون و مضاعف شده و به خواست خداوند، روز قدس امسال، قدس پرشکوه‌تری نسبت به سال‌های گذشته خواهد بود و به امید خدا مردم فلسطین روزی به سرزمین خودشان برخواهند گشت.

روحانی در ادامه درباره اهداف و برنامه‌های این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور محترم چین و برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام می شود. اساس این سازمان بر مبنای هماهنگی و همکاری برای مسأله امنیت منطقه است و امروز در دنیا شاهد معضل تروریسم، افراطی‌گری و بسیاری از مسایلی هستیم که ثبات و امنیت جهان و مخصوصاً منطقه ما، آسیای مرکزی و غرب آسیا را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته هم در مبارزه با افراطی‌گری و هم در مبارزه با تروریسم، در داخل ایران و منطقه تجربیات بسیار ذی‌قیمتی دارد و همواره، قربانی تروریسم بوده، اما در عین حال همواره در برابر توطئه‌های تروریستی پیروز بوده است. در این اجلاس بی‌تردید همفکری‌ها و رایزنی‌هایی بین کشورهای منطقه در این زمینه‌ها انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: موضوع دیگری که در این اجلاس باید مطرح شود، مسأله یکجانبه‌گرایی آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها از گذشته هم تصور می‌کردند و این خیال باطل در ذهن‌شان بود که رهبر دنیا هستند و الان هم فکر می‌کنند می‌توانند برای دنیا تصمیم بگیرند. اینکه آمریکایی‌ها برخلاف همه مقررات بین‌المللی، از یک معاهده چند جانبه و بین‌المللی، به شکل یکجانبه، بی‌دلیل و حتی بدون هیچ بهانه‌ای خارج می‌شوند، این توهین به جامعه بین‌الملل و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و خوشبختانه این کار خلاف، از سوی اکثریت قاطع و قریب به اتفاق کشورهای جهان محکوم شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه دنیا باید احساس کنند، شیوه‌ای که آمریکا انتخاب کرده، شیوه خطرناکی برای روابط بین‌الملل و برای به پا داشتن مقررات بین الملل و تضعیف معاهدات بین المللی است و کشورهای دیگر نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند. در عین حال دو عضو از اعضای 1+5 سابق یعنی روسیه و چین در این اجلاس حضور دارند و به طور طبیعی درباره آن موضوعات هم بحث خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده که مسایل و پیچیدگی‌های منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. امروز در منطقه، تجاوز به برخی از کشورها را داریم، ناامنی در برخی از کشورها داریم، ادعای تجزیه‌طلبی در جاهایی داریم و شاهد دخالت کشورهای بزرگ در منطقه هستیم. معتقدیم راه‌حل همه این مشکلات، سیاسی، گفتگوی چندجانبه و برگزاری اجلاس‌های منطقه‌ است.

وی گفت: در نهایت معتقدیم باید منطقه‌ای قوی‌تر، امن‌تر و توسعه یافته داشته باشیم و تحقق این هدف با همکاری امکان‌پذیر است که تنها از راه دیپلماسی و از راه مذاکره به این نتیجه خواهیم رسیم.

رئیس‌جمهور افزود: در این سفر همچنین ملاقات‌های دوجانبه‌ای با رئیس جمهور محترم چین، روسیه و دیگر کشورها از قبیل پاکستان خواهیم داشت و امیدوارم این سفر هم برای امنیت منطقه و هم برای روابط ایران با کشورهایی که در این اجلاس شرکت می‌کنند، مفید فایده باشد.

روحانی را در این سفر رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزیران خارجه، اقتصاد و نفت و رئیس کل بانک مرکزی همراهی می‌کنند.

301

کد خبر: 954424

وب گردی

وب گردی