بدهی ۷۰۰ میلیاردی دولت به کارخانجات تولید آرد

مرتضوی گفت: دولت به دلیل ثابت نگه داشتن قیمت آرد در سه سال گذشته ،مکلف به پرداخت زیان ۷۰۰ میلیارد تومانیِ کارخانجات تولید آرد است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد رضا مرتضوی رئیس انجمن آردسازان ایران در گفت وگویی با بیان اینکه ظرفیت سالانه تولید آرددر کشور حدود ۲۱ میلیون تن است ،اظهار کرد:هم اکنون با توجه به نیاز بازار حدود ۱۲.۵ میلیون تن در سال آرد تولید می‌شود.

رئیس انجمن آردسازان ایران تصریح کرد: سهم واحد‌های نانوایی سهمیه دار حدود ۸ میلیون تن ، مصارف صنفی و صنعتی حدود ۲.۵ میلیون تن و ۶۰۰ هزار تن آرد نیز به کشور‌های افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

به گفته وی؛ به دلیل خودکفایی در تولید آرد و ارائه سوبسید به گندم، وارداتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

مرتضوی با اشاره به ارائه یارانه به واحد‌های نانوایی سهمیه دار بیان کرد:به نانوایی هایی که سهمیه آرد دولتی دارند حدود ۸۰۰ تومان یارانه تعلق می‌گیرد و واحد‌های صنفی و صنعتی آرد را با یارانه ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

رئیس انجمن آردسازان ایران با اشاره به پرداخت یارانه به نان ،خاطر نشان کرد: در مجموع دولت با پرداخت ۴ هزار تومان به هر نفر در بحث هدفمندی یارانه که مربوط به خرید نان است و پرداخت سوبسید به خرید گندم؛ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سوبسید به خرید نان مردم اختصاص داده است.

وی با اشاره به زیان کارخانه‌های تولید آرد به دلیل ثابت ماندن قیمت آن اذعان کرد: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان اقدام به قیمت گذاری آرد کرده است و ظرف سه سال گذشته با وجود افزایش هزینه‌ها، قیمت آرد افزایشی نداشته است. دولت مکلف است زیان ۷۰۰ میلیاردی به کارخانه‌های تولیدی را پرداخت کند.

مرتضوی با اشاره به زیان ده بودن واحد‌های نانوایی اظهار کرد: با وجود افزایش دستمزد نیروی کار و بالارفتن قیمت عوامل تولید، قیمت نان در سه سال گذشته ثابت مانده است و بسیاری از واحد‌های نانوایی متضرر شده اند و سودهی مناسبی ندارند.

رئیس انجمن آردسازان ایران ادامه داد: برای محاسبه قیمت واقعی نان نیاز است افزایش عوامل تولید را بررسی و قیمت واقعی نان محاسبه شود.

وی با اشاره به طرح بخش بازرگانی دولت مبنی بر افزایش قیمت گندم ،بیان کرد: بخش بازرگانی دولت خواهان افزایش قیمت آرد واحد‌های صنفی و صنعتی کشور شده بود که با مخالفت کمیته آرد و گندم این موضوع منتفی شد.

مرتضوی در پایان با اشاره به اینکه افزایش قیمت آرد در ماه رمضان صورت نمی‌گیرد، گفت: کارخانجات تولید آرد و نانوا‌ها در تلاشند نان را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند و افزایش قیمت نداشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

400

کد خبر: 954426

وب گردی

وب گردی