ثبت سفارش یک شخص خاص در زمان بسته بودن سایت/ در تمامی قراردادهای خارجی دچار نقص هستیم

یکی از معضلات حاکم بر کشور ضعف و نقص هایی است که ایران در قراردادهای بین المللی با آن مواجه شد، این قراردادها می تواند در حوزه خودروسازی و یا در حوزه نفت باشد.

حسن حسینی شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به لغو قرارداد پژو با ایران گفت: دنیای غرب دنباله‌رو آمریکا است و به طور قطع منافع خود با آمریکا را فدای منافعش با ایران نخواهد کرد.

او با بیان اینکه بعد از برجام هیچ اتفاق خاصی در کشور رخ نداد، افزود: باید بنا را بر این بگذاریم که از ابتدا هیج توافقی صورت نگرفته بود و سعی کنیم تا مسیر خود را به صورت روشن و شفاف ادامه دهیم.

به گفته دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس، در صورتی که مذاکراتی با دیگر کشورها پیش آید نباید آنها را رد کنیم اما اتکایی هم نباید نسبت به مذاکراتی که صورت می‌گیرد، داشته باشیم.

شاهرودی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات حاکم در کشور، ضعف و نقص‌هایی است که ایران در قراردادهای بین المللی دارد، این قراردادها می‌تواند در حوزه خودروسازی و یا در حوزه نفت باشد.

او گفت: سرمایه‌گذار یا شریک تجاری در مذاکره با ایران در قراردادها ورود می‌کند اما بعد هم به راحتی بدون پرداخت هیچ‌گونه خسارت و جریمه‌ای از قرارداد خارج می‌شود که این موضوع ناشی از سستی ما در حقوق بین الملل است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا وابستگی خود نسبت به دیگر کشورها را کاهش دهیم، اظهار داشت: شاید این موضوع باعث شود که از طریق عدم وابستگی نسبت به محدودیت هایی که برای ما ایجاد شده است رهایی پیدا کنیم.

او افزود: 40 سال فرصت برای ورود به حرفه‌ای شدن حوزه خودرو و استقلال خودروسازان داشتیم که اکنون در برخی از حوزه‌ها شاهد این اتفاق هستیم اما در برخی دیگر از موضع‌ها با مشکلات بسیار جدی همراه شدیم.

شاهرودی با تاکید بر آنکه ایران به دنبال وابسته کردن خود به دیگر خودروسازان بود، گفت: خودروسازان ایرانی تلاش چندانی را برای استقلال اقتصادی از خود نشان ندادند، این موضوع برای برخی از رانت‌خوارها که به دنبال ارتباط اقتصادی ایران با این کشورها و نیز افزایش واردات بودند، منافعی را به همراه داشت، تنها راه حل این مشکل تولید و حمایت از تولید داخلی است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس به تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار خودرو اشاره کرد و گفت: این موضوع به طور حتم در زمینه کالاهایی که به کشور وارد می شود تاثیر به سزایی خواهد داشت، بنابراین باید سعی کنیم تا واردات خود را به حداقل برسانیم.

در ادامه ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: آمریکا ارباب دیگر کشورهای اروپایی است، زمانی که ارباب آنها از برجام خارج شده، مشخص است که منافع خود را در حفظ مراوداتشان با آمریکا می بینند، آنها به دلیل اینکه از خزانه داری آمریکا حساب می برند غلام حلقه به گوش و تحت فرمان آمریکا قرار گرفته اند.

او تاثیر لغو قرارداد پژو بر صنعت خودروسازی ایران را اینگونه بیان کرد: قبلا هم تجربه این اتفاقات را از سوی خودروسازان خارجی داشتیم و برای نخستین بار نیست که شاهد چنین اتفاقاتی هستیم، به طور حتم برای جبران بازار به سمت خودروسازان چینی خواهیم رفت و با آنها وارد معامله و قرارداد می شویم.

به گفته ملکی، ایران هر زمانی که با این مسائل روبرو شده به سمت بازار کالاهای چینی رفته و از این طریق بازار را به ثبات رسانده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده از سوی رئیس انجمن واردکنندگان خودرو مبنی بر ثبت سفارش بالغ بر 35 هزار خودرو در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو گفت: آمار 35 هزار خودرو در خصوص ثبت سفارش خودرو اشتباه است زیرا براساس آمارهای ارائه شده تنها شش هزار و 400 خودرو در آن زمان، ثبت سفارش شده است.

او با بیان اینکه تا کنون قادر به پیدا کردن دلیل این تخلف نبودیم و تنها می دانیم که یک نفر به سایت دسترسی پیدا کرده است، افزود: عده ای معتقدند که این اتفاق ناشی از کوتاهی شخص نعمت زاده وزیر سابق وزیر صنعت بوده است، در حالی که وزیر آنچنان که باید نسبت به سایت اشراف نداشت تا بتواند سایت را کنترل و مانع چنین تخلفی شود.

401

کد خبر: 954462

وب گردی

وب گردی