برگزاری دوره های «تابستان باز»  برای علاقمندان به هنر و کشاورزی در خانه

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در تابستان ۹۷ پذیرای عموم علاقمندان به بهره‌گیری از آموزش در حوزه‌های مختلف اعم از مباحث حقوقی، کشاورزی، هنر، محیط زیست و... خواهد بود که بر این اساس تقویم آموزشی تابستانه این واحد دانشگاهی با عنوان دوره‌های «تابستان باز» تدوین شده است.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، برنامه «تابستان باز» با مشارکت اعضای هیات علمی ۱۲ دانشکده واحد علوم و تحقیقات و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی اجرا می‌شود. در بخش قابل توجهی از این برنامه آموزشی، برگزاری دوره‌های فشرده ویژه آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی پیش‌بینی شده است؛ در عین اینکه برخی از دوره‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که قابل استفاده برای عموم شهروندان و یا گروه‌های سنی مختلف باشد.

از سوی اعضای هیات علمی دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات، دوره‌هایی برای عموم شهروندان بخصوص آنها که علاقمند به گل و گلکاری در خانه بوده یا علاقه‌مندند با حیوانات آشنا شوند، در تابستان باز علوم و تحقیقات برگزار می‌شود.

دوره آموزشی هیروپونیک و کشت‌های گلخانه‌ای، تولید گل و گیاهان زینتی، هرس و فرم‌دهی به درختچه‌های زینتی، تولید و فرآوری گیاهان دارویی و... که توسط دکتر علی محمد ترکاشوند، دکتر وحید عبدوسی، دکتر وریا ویسانی و... اجرا می‌شوند از جمله دوره‌های قابل استفاده برای عموم هستند.

علاقمندان به اسب و سوارکاری با شرکت در یک دوره آموزشی فشرده ۱۶ ساعته با حضور دکتر غزاله منتظم می‌توانند با این عرصه به صورت علمی آشنا شوند. آموزش پرورش ملکه زنبور عسل نیز در یک دوره ۸ ساعته با حضور علی اصغر صادقی و مهدی امین افشار ارائه خواهد شد.

اما تابستان باز علوم و تحقیقات در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی جای ویژه‌ای برای کودکان و نونهالان دیده است. «پرماکالچر برای کودکان» یک برنامه ۲۰ ساعته است که از اول مرداد ماه تا ۱۵ شهریور ماه ۹۷ توسط دکتر جواد رزمی برای کودکان اجرا می‌شود. ظرفیت این دوره فقط ۲۰ نفر است.

پرماکالچر یک نظام کشاورزی و اصول طراحی اجتماعی به حساب می‌آید که به موجب آن به صورت مستقیم یا شبیه‌سازی شده از الگو و یا ویژگی‌های مشاهده شده در اکوسیستم طبیعی بهره گرفته می‌شود. در یک مزرعه پرماکالچر، همه موجودات زنده، بخشی از تعادل اکوسیستمی را شامل می‌شوند و حیات تک تک آنها ضروریست لذا باید امکان حضور هر یک از اجزای زیست بوم را فراهم کرد.

منابع جامع در حوزه کشاورزی پایدار (پرماکالچر)، این کشاورزی را به عنوان فرصتی اقتصادی و استراتژیک برای زندگی بهتر معرفی می‌کنند و نشان می‌دهند که چگونه با تقلید از هوش طبیعت و بکارگیری تکنولوژی مناسب نظیر انرژی خورشیدی و طراحی محیط زیستی، پرماکالچر می‌تواند محصولات محلی فراوان، مغذی و سالم تولید کند، از وابستگی به سوخت‌های فسیلی آلاینده و گران بکاهد، کاهش انتشار آلاینده ها و کاهش گرمایش جهانی را سبب شود، از خشک شدن و کاهش رطوبت شهرها و اطراف‌شان بکاهد و پسماندهای آلی را به ثروت تبدیل کند.

واحد علوم و تحقیقات با توجه به ضرورت ترویج این شیوه تولید اقدام به راه‌اندازی سایت پایلوت پرماکالچر در این واحد دانشگاهی کرده است. مزرعه پرماکالچر واحد علوم و تحقیقات از بخش‌های مختلفی نظیر بخش گیاهان خودرو به منظور ایجاد زیستگاه برای موجودات زنده، هتل حشرات، کومپستِ ضایعاتی قارچ، جمع‌آوری آب‌های باران، تولید کومپست، بخش ایجاد کود مناسب، فضای کاشت انواع سبزیجات، برکه طبیعی، گلخانه کاشت گیاهان و... تشکیل شده است.

کد خبر: 954566

وب گردی

وب گردی