آیا  برنامه ای برای گزینش اخلاقی معلمان وجود دارد؟

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: غفلت از بند 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاد، مانند ورود افراد مختلف به کار تدریس در مدارس بدون گذارندن دوره های مربوط برای تدریس سبب شد تا حیثیت اصیل  تربیت معلم در نظام جمهوری اسلامی ایران دچار اختلال شود.

دکتر حسین خنیفر در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به صدمین سالگرد تاسیس دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان در گذشته با نام های مختلف از جمله دارالمعلمین، دارالمعلمان، دارالفنون، مراکز تربیت دبیر و معلم و دانشسراها فعالیت می کرد.

وی گفت: در دهه 60 زمان شهید رجایی 400 مرکز تربیت معلم فعالیت می کرد.

رییس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سوال که چرا در چند سال اخیر شاهد مشکلات و ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری برخی از معلمان و کارکنان مدارس هستیم و مگر برنامه ای برای گزینش اخلاقی معلمان وجود ندارد گفت: غفلت از بند 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و اتفاقاتی که در این چند سال اخیر افتاد مانند ورود افراد مختلف به کار تدریس در مدارس بدون گذارندن دوره های مربوط برای تدریس سبب شد تا حیثیت اصیل تربیت معلم در نظام جمهوری اسلامی ایران دچار اختلال شود.

وی افزود: با توجه به جمعیت 37 میلیون نفری کشور و وجود چنین مراکزی در دهه 60 ،کمبود معلم احساس نمی شد اما پس از تضعیف و تعطیلی 302 مرکزتربیت معلم در کشور تا سال 91 ؛ تا امروز 98 مرکز و پردیس در 31 استان متولد شد.

دکتر خنیفر در ادامه گفت: این مراکز که تحت عنوان دانشگاه فرهنگیان و مراکز وابسته تعریف شده اند، از سال 91 به بعد با یک چالش و مشکلات جدی مواجه شدند.

وی بیان داشت: 28 نوع دانشگاه در کشور وجود دارد و افرادی زیادی هر سال در رشته تحصیلی خود فارغ التحصیل می شوند و نیازمند کار هستند که این امر سبب شده تا تفکری به وجود بیاید که معلمان مورد نیاز را از فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف انتخاب کنند.

21 نوع مدرسه در کشور وجود دارد و تمامی این مدارس نیاز به نیرو دارند؛ و متاسفانه افراد بدون گذراندن یک دوره یا یک درس آموزش و تربیتی مانند فنون تدریس یا روانشناسی تربیتی وارد این مدارس میشوند ، فارغ التحصیلانی که قصد فعالیت در مدارس دارند باید دوره تربیت معلم ببیند

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: دراساسنامه دانشگاه فرهنگیان بند 28 آمده که بخشی از نیازهای ویژه آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد ، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و حوزه علمیه مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی دردانشگاه انتخاب کنند.

دکتر خنیفر ادامه داد: 21 نوع مدرسه (دولتی، غیر دولتی ، نمونه دولتی، مدارس شاهد، مدارس استعدادهای درخشان، مدارس هیات امنایی، مدارس فرهنگ و ....)در کشور وجود دارد و تمامی این مدارس نیاز به نیرو دارند؛ و متاسفانه افراد بدون گذراندن یک دوره یا یک درس آموزش و تربیتی مانند فنون تدریس یا روانشناسی تربیتی وارد این مدارس میشوند ، فارغ التحصیلانی که قصد فعالیت در مدارس را دارند باید دوره تربیت معلم ببیند.


706

کد خبر: 954633

وب گردی

وب گردی