در بخش انرژی تجدیدپذیر کند عمل کردیم/ باید عدالت انرژی  مصرف کنندگان رعایت شود

نائب رئیس هیات مدیره سندیکاى صنعت برق ایران گفت: میران تولید برق از محل انرژی تجدیدپذیر نسبت به کل ظرفیت نصب شده قابل توجه نیست. بنابراین انرژی تجدیدپذیر در حال حاضر باری را از دوش صنعت برق برنداشته است ؛ چرا که توسعه این بخش قطعا کمک موثری می تواند داشته باشد.

پیام باقری نائب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه با کمبود برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی مواجه هستیم به نظر شما برای جبران این بخش چه کارهایی باید صورت گیرد تا کشور با کمبود برق مواجه نشود؟ اظهار کرد: در ماه‌های اخیر شاهد بارندگی خوبی در کشور بودیم و این موضوع تا حدودی جبران مافات شد اما به‌هرحال ما همیشه در اوقات پیک با کمبود برق مواجه هستیم.

او با اشاره به اینکه منابع مالی لازم و مکفی در اختیار وزارت نیرو نیست که بتواند سرمایه‌گذاری‌های جدید و پروژه‌های توسعه‌ای را به حداقل برساند گفت: هم‌اکنون عدم پوشش تقاضای 7 درصدی نسبت به انرژی برق وجود دارد که این عدم پوشش چیزی حدود 5 هزار مگاوات در سال است؛ بنابراین، با یک افزایش تقاضای 5 هزار مگاواتی مواجه هستیم که به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کامل در این حوزه را انجام دهیم.

باقری با تاکید براینکه اقتصاد برق با مشکل جدی و با موازنه خودش مواجه است، افزود: علیرغم اینکه در خصوص قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی قوانین جبرانی در نظر گرفته شده است که از جمله آن قانون هدفمندی یارانه‌ها است و به دولت و وزارت نیرو اجازه داده که قیمت برق را به قیمت واقعی برسانند. این درحالی است که برنامه پنجم به اتمام رسیده و در برنامه ششم توسعه هستیم، هنوز اتفاق خاصی در این صنعت نیفتاده است بنابراین وزارت نیرو در حقیقت امکان انجام سرمایه‌گذاری جدید را ندارد و این تکاپوی جبران نیاز و تقاضای موجود را نمی‌کند و باعث ایجاد مشکل جدی در این صنعت شده است.

نائب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: در زمان پیک مصرف برق وزارت نیرو از تمام ظرفیت‌های خود (نیروگاه‌های برق‌آبی، نیروگاه حرارتی و انرژی تجدیدپذیر) استفاده می‌کند تا بتواند این شرایط را مدیریت کند؛ اما همچنان نیاز به پیکسایی در دوران پیک برق وجود دارد برای اینکه مازاد تقاضا را نسبت به تولید بتوانیم پوشش دهیم بایستی در حقیقت میزان مصرف را کاهش دهیم.

او افزود: مهم‌ترین و جدی‌ترین نسخه در این راستا صرفه‌جویی در مصرف است که بخشی به نوع نگاه مصرفی جامعه ما نسبت به نوع انرژی و سایر انرژی‌ها برمی‌گردد. اگر بخواهیم دوران پیک را مدیریت کنیم باید در نوع مصرف خود تجدیدنظر کنیم.

باقری با بیان اینکه یکی از روش‌ها مدیریت مصرف است، گفت: همچنین استفاده از نیروگاه‌های مجازی است؛ بجای ایجاد یک نیروگاه جدید در حقیقت باید صرفه‌جویی‌هایی در حوزه صنعتی و کشاورزی با تغییر ساعات پیک یا با استفاده از روش‌های دیگر انرژی برق داشته باشیم.

او ادامه داد: در سال گذشته 5 هزار مگاوات از طریق پیک سایی به کشور کمک شد.

باقری با اشاره به اینکه بحث تبادل انرژی برق با کشورهای همسایه و منطقه در کشور مغفول مانده است، افزود: اگر بتوانیم با کشورهای منطقه تبادل انرژی داشته باشیم مشکلی در تأمین برق نخواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بایستی سالی هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر اضافه می‌شد گفت: تا پایان برنامه میزان تولید از محل انرژی تجدیدپذیر باید به 5 هزار مگاوات برسد؛ بنابراین، ما طبق برنامه در این راستا خیلی کند عمل کردیم. دلیل این امر نوسانات نرخ ارز و نبود سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش است. از طرفی هم کمبودهایی در حوزه قرارداد احداث انرژی تجدیدپذیر با وزارت نیرو و نیز قرارداد خرید برق تضمینی برق وجود دارد که این‌ها موانع را در مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد می‌کند که سرمایه‌گذار کمتر رغبت پیدا می‌کنند که در این صنعت سرمایه‌گذاری کند.

نائب رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران، افزود: میران تولید برق از محل انرژی تجدیدپذیر نسبت به کل ظرفیت نصب‌شده قابل‌توجهی نیست؛ بنابراین انرژی تجدیدپذیر در حال حاضر بار جدی را از دوش صنعت برق برنداشته است و توسعه این بخش قطعاً کمک موثری می‌تواند داشته باشد.

باقری در پاسخ به این سؤال که طی سال‌های گذشته وزارت نیرو قیمت برق بخش خانگی را افزایش داده و در این مدت تفاوتی بین مشترکان و پرمصرف و کم‌مصرف قائل نشده است؛ آیا به نظر شما این افزایش قیمت خلاف اقتصاد مقاومتی نیست؟ گفت: بحث افزایش قیمت برق خاستگاه قانونی دارد و قانون هدفمندی یارانه‌ها این اجازه را داده که نرخ برق را افزایش دهند؛ بنابراین وقتی قیمت تعرفه‌ها به‌صورت یکسان افزایش پیدا می‌کند؛ افراد پرمصرف بهره بیشتری از این موضوع برده و سهم کمتری در پرداخت هزینه دارند. چرا که افراد پرمصرف بیشتر از یارانه بهره‌مند می‌شود. بایستی قیمت برق به‌صورت پلکانی افزایش پیدا کند تا عدالت انرژی در نزد مصرف‌کنندگان رعایت شود.

402

کد خبر: 954644

وب گردی

وب گردی