آمریکاG7 را هم بهم ریخت

با شروع اجلاس موسوم به گروه هفت، مسائل مختلفی همچون یک جانبه گرایی آمریکا و به ویژه سیاست های این کشور از جمله شروع جنگ بازرگانی، برجام، طرح بازگشت روسیه به جرگه کشورهای صنعتی و همچنین موضع گیری رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد جبهه مشترک اروپایی، همگی ترسیم چشم اندازی روشن برای مدیریت چندجانبه جهانی را تیره و تارتر کرده اند.

به گزارش ایسکانیوز، با شروع اجلاس موسوم به گروه هفت دامنه تنش های شش کشور صنعتی با ایالات متحده آمریکا افزایش یافت. به رغم پیش بینی ها، این اجلاس نه تنها از ارائه راهکارهای مناسب برای پایان دادن به اختلافات درون کشورهای صنعتی ناتوان بود بلکه موضوعات مختلفی به ویژه یک جانبه گرایی آمریکا از مسائل تجاری و شروع جنگ بازرگانی گرفته تا برجام و بازگشت روسیه به جرگه کشورهای صنعتی و موضع گیری رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد جبهه مشترک اروپایی، همگی ترسیم چشم اندازی روشن برای مدیریت چندجانبه جهانی را تیره و تارتر کردند. چهل و چهارمین اجلاس سران هفت کشور صاحب بزرگترین اقتصادهای جهان موسوم به گروه هفت ، از روز جمعه با حضور نماینده اتحادیه اروپا، در شهر Charlevoix ایالت کبک کانادا شروع شد. در این نشست دو روزه " آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل و همچنین روسای گروه همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، صندوق بین المللی پول (IMF) و نماینده بانک جهانی و نیز رهبران و یا مقاماتی از کشورهای آرژانتین، نروژ، ایسلند، بنگلادش، سنگال، سیشل، جامائیکا، ویتنام، آفریقای جنوبی ، هائیتی، کنیا و رواندا حضور داشتند. اختلافها و احتمال انشقاق در گروه هفت، امسال نسبت به سال های گذشته به مراتب بیشتر شده و سیر صعودی رویکردهای یکجانبه گرایانه ترامپ، باعث شده تا بخش عمده این اختلاف ها، به تنش ها میان اعضای اروپایی گروه هفت با واشنگتن مربوط شود تا جایی که شش عضو این گروه، خود را برای تصمیم احتمالی و ناگهانی ترامپ برای خارج کردن آمریکا از گروه هفت آماده کرده بودند. تحمیل تعرفه های گمرکی سنگین بر واردات فولاد و آلومینیم از اروپا، کانادا و مکزیک، خروج یکجانبه از توافقنامه بین المللی آب و هوایی پاریس، خروج از پیمان همکاری ترانس-پاسیفیک(TPP)، خروج قریب الوقوع از قرارداد نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA) و اخیرا هم خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران که از آشکارترین موارد بی اعتنایی ترامپ به متحدان اروپایی و نقض تعهدات بین المللی است، تنها بخشی از دلایل گسترش دامنه اختلاف ها میان واشنگتن و متحدان اروپایی و حتی بروز اختلاف میان آمریکا و کانادا است.

احتمال ظهور جبهه مشترک اروپایی

فهرست اختلافات بین اعضای گروه هفت از جمله توافقنامه آب و هوایی، توافق هسته ای ایران، نقش ناتو و روابط با آن و اختلاف بر سر عوارض گمرکی، بسیار پیچیده شده است به ویژه که عوارض گمرکی خطر ایجاد جنگ فراگیر تجاری را ایجاد کرده است. عواملی که باعث شده است بقیه اعضای گروه هفت، گزینه رویارویی با دونالد ترامپ را انتخاب کنند. در همین ارتباط امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که همراه با دیگر سران اروپایی از مخالفان سیاست های یکجانبه گرایانه دونالد ترامپ و از طرفداران حفظ برجام به شمار می رود، روز گذشته و در آستانه آغاز نشست برای نخستین بار ایده «جبهه مشترک اروپایی» در برابر آمریکا را مطرح کرد و گفت: با توجه به مواضع آمریکا، قاعدتا باید سایر کشورهای گروه، جبهه مشترک اروپایی تشکیل دهند. ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز پیش از آغاز نشست سران گروه هفت تاکید کرد که اتحادیه اروپا حتما پاسخ قاطع، مناسب وقانونی به محدودیت‌ های تجاری وضع شده از سوی آمریکا خواهد داد. می همچنین اعلام کرد که قصد هیچ دیدار دوجانبه‌ای را با ترامپ ندارد. موضوعی که نشانگر عمق اختلافات و دوری هرچه بیشتر محور واشنگتن-لندن است.

برجام و روسیه دو ضلع دیگر اختلافات

این در حالی است که تنها سیاست های تجاری ترامپ عامل تنش و اختلاف در میان هفت کشور صنعتی نبوده است، بلکه سیاست های یکجانبه این کشور در قبال برجام و همچنین اظهارنظر دونالد ترامپ مبنی بر بازگشت روسیه به جرگه کشورهای صنعتی موج جدیدی از تقابل شش کشور صنعتی دیگر با آمریکا را رقم زد. ترامپ در حین عزیمت به کانادا برای شرکت در این اجلاس طی سخنانی گفت: در اجلاس سران گروه کشورهای جی ـ 7 روسیه نیز باید حضور داشته باشد. گروه کشورهای جی ـ 7 قبلا با شرکت روسیه به گروه کشورهای جی ـ 8 موسوم بود ولی به علت بروز بحران ـ اوکراین ـ شبه جزیره کریمه در سال 2014 عضویت روسیه در گروه به تعلیق درآمده بود. این اظهارنظر ترامپ باعث ایجاد موجی از واکنش ها در داخل آمریکا و اجلاس گروه هفت شد. "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا از پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ، انتقاد کرد. بایدن در یک توئیت گفته بود که این اظهارنظر ترامپ اصلا عاقلانه نیست و او را متهم به پاداش دادن به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در عین بیگانه دانستن هم‌پیمانان دموکراتیک مهم آمریکا کرد. این موضعگیری ترامپ با واکنش سرد کشورهای دیگر گروه هفت نیز روبرو شد.

کد خبر: 954657

وب گردی

وب گردی