فضای سیاسی در اوپک جایی ندارد/ درخواست آمریکا غیرمنطقی است

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: ممکن است عربستان افزایش تولید نفت را پیگیری کند اما مابقی اعضا به طور قطع با این موضوع مخالفت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اختلافات نفتی ایران و عربستان موضوع تازه‌ای نیست بلکه به دهه‌های گذشته برمی‌گرد به طوری که این کشور برای کاهش قدرت نفتی ایران و جلوگیری از افزایش قیمت نفت تهدید کرده بود که چنانچه ایران روی افزایش قیمت نفت مانور بیشتری دهد اوپک را ترک خواهد کرد.

همچنین پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این کشور را از توافق اتمی با جمهوری اسلامی - برجام - خارج کرد، چشم‌انداز بازگشت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران باعث نگرانی درباره کاهش عرضه نفت ایران و در نتیجه، کمبود عرضه در بازارهای جهانی شد.

در همین راستا خبرگزاری رویترز از درخواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت با هدف جبران افت تولید ایران، خبر داد و این موضوع واکنش‌هایی را در کشور از سوی مسئولان در پی داشت.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک هم خواسته آمریکا از عربستان را غیرمنطقی خواند و درخواست آمریکا از اوپک را هم احمقانه عنوان کرد.

نماینده ایران در اوپک با یادآوری اینکه اعضای اوپک همواره وحدت خود را حفظ کرده‌اند، گفته است که "اوپک هرگز با دست زدن به اقدام تحقیر آمیز افزایش تولید برای آسیب زدن به یکی از اعضای این سازمان موافقت نخواهد کرد." او در مورد درخواست آمریکا از عربستان گفته است: "شخص تا چه اندازه باید مغرور و نادان باشد که شصت سال همکاری در میان گروهی از کشورهای رقیب را نادیده بگیرد."

سید محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: ممکن است عربستان این موضوع را پیگیری کند ولی بقیه اعضا به طور قطع با این موضوع مخالفت خواهند کرد؛ چراکه این امر یک درخواست غیرکارشناسی و سیاسی بوده و اوپک یک سازمان اقتصادی است، بنابراین، درخواست سیاسی شانسی زیادی برای مصوب شدن ندارد.

او تصریح کرد: به طور معمول در ابتدا وضعیت بازار از نظر عرضه و تقاضا را بررسی می‌کنند و بعد بر روی تولید نفت تصمیم‌گیری خواهند کرد، اگر یک سازمانی بخواهد بدون کار کارشناسی تصمیم بگیرد یک سازمان اقتصادی نخواهد بود بلکه سیاسی تلقی می‌شود.

خطیبی تاکید کرد: بعید می دانم چنین درخواست‌هایی شانس تصویب شدن را داشته باشد؛ چون بحث سیاسی است و بعید به نظر می رسد که اوپک موافقت کند.

او در پاسخ به این سوال که اکثر کشورهای خارجی مدام در مسیر پیشرفت ایران سنگ‌اندازی می‌کنند و ایران برای خنثی کردن این موانع چه مسیری را در پیش بگیرد؟ گفت: به طور یقین هر کشوری به دنبال منافع خودش است و طبیعتا ماهم باید به دنبال منافع خودمان باشیم و سعی کنیم منافع خود را تامین کنیم. در عین هر حال دنیا؛ دنیای رقابت است و ما با یکسری کشورها در کنار همکار بودن، رقیب هم هستیم. باید سعی کنیم از عهده رقابت ها برآییم.

نماینده اسبق ایران در اوپک، خاطرنشان کرد: برای برون رفت از این موضوع باید وابستگی به درآمدهای نفتی در کشور کاهش پیدا کند تا نگران و دغدغه فروش نفت نباشیم.

گفتنی است کشورهای عضو اوپک غالبا کوشیده‌اند از کشانده شدن این سازمان به منازعات سیاسی بین خود جلوگیری کنند و در مجموع، تصمیمات جمعی اوپک کمتر تحت تاثیر نظرات سیاسی کشورهای عضو قرار گرفته و بیشتر تابع شرایط بازار بوده است. در عین حال، طی چند سال اخیر، بین حکومت‌های جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اختلافات شدیدی روی داده و در دوره کاهش بهای نفت، مقامات ارشد و رسانه‌های حکومتی در ایران بارها عربستان سعودی را متهم کردند که به خاطر ضربه زدن به جمهوری اسلامی، عمدا باعث کاهش بهای نفت شده است.

402

کد خبر: 954659

وب گردی

وب گردی