اهداف و چشم انداز سازمان همکاری شانگهای چیست؟

رییس جمهوری ایران به منظور شرکت دراجلاس سازمان همکاری های شانگهای که در تاریخ 19 و 20 خرداد برگزار می شود، به چین سفرکرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در کنار رهبران پاکستان و هند به منظور شرکت در نشست شانگهای که در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد در چین برگزار می‌شود به این شهر سفر کرده‌اند.
قرار است در حاشیه این اجلاس، روحانی با پوتین دیدار و گفت‌وگو کند. امنیت، ثبات منطقه ای، مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی و همچنین توسعه همکاری از جمله محورهای گفتگو در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی "میان‌دولتی" است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌ است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. دو کشور "چین" و "روسیه" نقش اصلی و تعیین کننده را این سازمان بازی می‌کنند.

این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به ۳۵ میلیون و ۹۷۲ هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای 5» است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر کرد. علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

دهم ژوئیه 2015 این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان نیز موافقت کرد و این دو کشور در زمانی کوتاه‌تر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که طی در ژوئیه 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار گردید، به رسمیت شناخته شد. طی نشست پیش رو، در کنار این مسایل مطرح شده، موضوع تجارت چند جانبه در جهان، مقابله با یکجانبه گرایی تجاری جهانی، حراست از برجام به عنوان یک سند بین المللی، حاکمیت قانون در دنیا و همکاری در اجرای طرح های راه ابریشم در دستور کار نشست است.

ایران خواهان عضویت کامل در این سازمان است و به گفته ناظران ممکن است در این نشست عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای برای نشان دادن حمایت از توافق هسته‌ای به ایران پیشنهاد شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، از جمله مقاماتی هستند که در این سفر رسمی حسن روحانی را همراهی می‌کنند.

کد خبر: 954663

وب گردی

وب گردی