نوسانات بازار ارز حاشیه ساز شد/ دولت در مدیریت بازار موفق نبود

از ماه های گذشته در بازار ارز شاهد وجود نوساناتی هستیم که دولت تمهیداتی را در زمینه رام کردن قیمت ها در بازار ارز در دستور کار خود قرار داد؛ اما متاسفانه تاکنون این اقدامات در بازار نه تنها تاثیرگذار نبود بلکه اخیرا در کشور زمینه ایجاد معاملات ارز در فضای مجازی را فراهم کرده است.

سید فرید موسوی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به وضعیت نابه سامان بازار ارز اشاره کرد و گفت: لزومی برای تامین نیازهای دلال گونه ارز در بازار وجود ندارد بلکه باید اقدامی صورت گیرد تا تنها نیازهای اساسی کشور مانند ارز دانشجویی و سفرهای کاری برخی از افراد تامین شود.

موسوی خاطرنشان کرد: عده ای دنبال این هستند تا دلار را خریداری و اقدام به احتکار کنند که طبیعی است دلار لازم برای این افراد وجود ندارد، در حال حاضر حدود 100 هزار نفر در کشور هستند که نسبت به دلار نیاز اساسی دارند اما در زمینه تامین آن با مشکلات اساسی مواجه شده اند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، لازم بود تا دولت در زمینه برخی از مشکلات ارزی ورود کند و منابع 70 میلیون ایرانی را در کنترل بازار ارز که اخیرا در بازار با محدودیت همراه شده است را در اولویت کار خود قرار دهد.

او افزود: متاسفانه در اقتصاد کشور با تورم و نیز محدودیت بین المللی مواجه هستیم که تمام این ها دست به دست یکدیگر دادند و باعث ایجاد چنین فضایی در بازار ارز و افزایش قیمت آن شدند.

موسوی با بیان اینکه در تعطیلات عید شاهد نوسان غیرمعمولی در بازار ارز بودیم، گفت: که ورود جدی دولت باعث کنترل نوسانات شد تا واردات کالاهای اساسی که کشور به آن نیاز دارد دچار آسیب جدی نشود، در حال حاضر نظارت کافی بر بازار وجود دارد و براساس اعلام دولت که مجلس هم از آن حمایت کرده است هر نوع خرید و فروش خارج از بازار رسمی ارز به عنوان قاچاق محسوب می شود این در حالیست که اخیرا شاهد یک سری از فعالیت ها در فضای مجازی هستیم که بسیاری از اقدامات قاچاق در این فضا از طریق معامله ارز غیر رسمی و جعلی صورت می گیرد و این سایت ها اخیرا باعث ایجاد مشکلات وسیعی برای تعدادی از مردم شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار ارز اشاره کرد و گفت: وضعیت بازار ارز در دوران قبل از خروج آمریکا از برجام بهم ریخت و آمریکا محدودیت های جدی را برای ارز کاغذی ایران ایجاد کرد.

به گفته او، نوسانات ارزی ناشی از جنگ اقتصادی است که مدت ها قبل علیه ایران ایجاد و اخیرا هر چه جلوتر می رویم با افزایش میزان این نوسان ها روبرو می شویم.

موسوی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام باعث شد تا تشدید تحریم ها بر نوسان بازار ارز تاثیرگذار باشد، گفت: مدیریت صحیح دولت باعث شد که تا حدودی از وضعیت بازار بهبود پیدا کند اما متاسفانه یک سری از مشکلات در روند دولت برای بازار ارز وجود دارد که امیدواریم دولت هر چه زودتر جهت برطرف شدن آنها به نتیجه برسد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ورود دولت علاوه بر اینکه مانع نوسانات نا به سامان بازار ارز شد یک سری از مزایاها را برای دولت با خود به همراه داشت و از بازار غیر رسمی ارز و نیز پولشویی هایی که در کشور در حال اتفاق بود جلوگیری کرد.

سید جواد حسینی کیا، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: بخشی از این وضعیت وخیم بازار ارز ناشی از توطئه های خارجی دولت و بخشی دیگر به دلیل سوء استفاده برخی از افراد از این بازار آشفته است که از فرصت استفاده کرده و ضمن ورود به بازار ارز اقدام جمع آوری ارزهای داخلی و سرمایه گذاری آنها در دیگر کشورهای خارجی کردند و در آخر دیگر مشکل بازار ارز به دلیل عدم حل مشکلات سیستم بانکی کشور بود.

او با بیان اینکه دولت قادر به مدیریت جدی و نظارت بر سیستم بازار ارز نبود، افزود: اقدامات دولت باعث تشدید مشکلات بازار ارز شده است، در حال حاضر دولت با تدبیر تک نرخی شدن دلار با نرخ چهار هزار و 200 تومان تا حدودی از التهابات موجود در بازار را کاهش داد اما متاسفانه اکنون دلار به میزان کافی در بازار وجود ندارد.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دولت قادر به تامین بخشی از ارز موردنیاز بازار نبود، بنابراین دولت نسبت به طرح های خود مغفول مانده که امیدواریم با سیاستی بهتر، قادر به عبور از این بحران و شاهد کاهش قیمت ارز و افزایش قدرت ریال ایرانی باشیم.

401

کد خبر: 954677

وب گردی

وب گردی