دانشگاه آزاد اسلامی قم برای جذب دانشجوی کارشناسی ارشد ظرفیت بالایی دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت:در حال حاضر ما حدود 44 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم داریم.

دکتر سیف اله فضل الهی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه ظرفیت های کارشناسی ارشد گفت: همان طور که می دانید ظرفیت کارشناسی ارشد در سال 95 نا محدود و متناسب با تقاضا بود.

وی ادامه داد: من خودم در آن سال ها مدیر گروه بوده و شاهد آن بودم که در برخی از رشته ها 60 دانشجو به ما ظرفیت می دادند، برای مثال ظرفیت مدیریت آموزشی ما در سال 95 ، 63 نفر بود. همچنین در رشته روانشناسی در همان سال 400 دانشجوی کارشناسی ارشد داشتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: سال قبل این تعداد به حدود 20 نفر رسید که نرمال وزارت علوم است از این 20 نفر ممکن است 4 نفر نیز از ادامه تحصیل منصرف شوند، نیامدن این افراد منجر خواهد شد که ظرفیت های ما بر اساس مصوبه وزارت علوم نیز تکمیل نشود.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی ما باید از اساتید دعوت می کردیم تا کلاس را تشکیل داده و دوره را برگزار کنند، در چنین شرابطی شهریه ها پاسحگوی هزینه های این استاد نخواهد بود.

دکتر فضل اللهی اظهار داشت: در چنین شرایطی 2 مطلب عنوان می شود یکی اینکه ظرفیت های صندلی ای که برای ارشد در نظر گرفته شده است پر نمی شود، بنابراین درآمدهای شهریه ای دانشگاه نیز کاهش پیدا می کند.دیگری نیز تعداد دانشجویی که برای حضور در دانشگاه حاضر می شوند به میزان تعیین شده توسط وزارت علوم نیز نمی رسد. این مورد نیز هزینه های مازادی به دانشگاه تحمیل خواهد کرد.

وی افزود: ما نیز به دنبال افزایش کیفیت هستیم، معمولا زمانی که تعداد افزایش پیدا می کند کیفیت نیز متناسب با آن کاهش پیدا می کند این موضوع در تحصیلات تکمیلی محسوس است. نرمال وزارت علوم 20 نفر است که ما باید این تعداد را در فضای کلاس خود داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: پیشنهاد من در این زمینه این است که حداقل درصدی بیشتر از نسبت وزارت علوم صندلی چیده شود تا تعداد افرادی که وارد کلاس می شوند به 20 نفر برسد.

وی ادامه داد: استقبال دانشجویان از رشته های کارشناسی ارشد بسیار مناسب است زیرا افرادی هستند به طور حضوری به ما مراجعه می کنند و افرادی نیز از بیرون تماس می گیرند، این افراد می خواهند از جزئیات رشته های کارشناسی ارشد و غیره با خبر شوند. تمامی این موارد مبنی بر استقبال خوب دانشجویان است.

دکتر فضل اللهی بیان کرد: همان طور که می دانید به دلیل اینکه آزمون کارشناسی ارشد به طور متمرکز برگزار می شود و برنامه ریزی های لازم در این زمینه توسط سازمان سنجش صورت می گیرد، نگرانی هایی برای مراجعان وجود دارد.قبلا دانشجویان نمی گفتند ممکن است دانشگاه دولتی قبول شوند و بر سر کلاس های ما نیایند اما امروزه این دغدغه ها در میان افرادی که تمابل به تحصیل در دانشگاه ها را دارند بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه می توان گفت اگر آزمون دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به شرایط اولیه خود بازگردد بسیار مناسب خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم افزود: در حال حاضر ما حدود 44 رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم داریم. همان طوری که می دانید استان قم تنها دارای یک واحد است که در کنار آن نیز معاونت سما در حال اداره آموزشکده هاست.تمامی رشته های ما تقریبا متقاضی دارد، ممکن است در یکی یا 2 رشته مرتبط با حوزه علمیه، به دلیل اینکه حوزه علمیه در کنار ما واقع شده است، برخی ترجیح دهند در حوزه به ادامه تحصیل بپردازند.

وی ادامه داد: به غیر از رشته هایی که پیش تر به آن اشاره شد، استقبال دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد بالا است اما متاسفانه دانشجوی کمی به ما داده می شود.

دکتر فضل اللهی در پایان تاکید کرد: برخی از خانواده ها که دارای دانشجوی دختر هستند ترجیح می دهند که فرزندشان در شهر خودشان به ادامه تحصیل بپردازد، برای ما یک فرصت بهتری را محیا می کند تا فرزندان در شهر خودشان دوران تحصیلات خود را بگذرانند. این امتیاز برای ما وجود دارد و همه ساله تلاش می کنیم افرادی که توانسته اند رتبه های خوبی کسب کنند را طبق ضوابطی که دانشگاه آزاد اسلامی تعیین کرده است، جذب کنیم تا تشویقی برای جذب بیشتر نخبگان محسوب شود و محیط دانشگاه علمی تر و کیفی تر شود.

201

کد خبر: 954680

وب گردی

وب گردی