سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های روز گذشته خود به مهمترین مسائل خاورمیانه مانند آینده لبنان بعد از انتخابات این کشور، تحولات اخیر در عراق، سودان و اردن اشاراتی داشته اند. در زیر به برخی از یادداشت های مهم منتشر شده در این روزنامه ها و نکات ذکر شده در آنها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه " الخلیج " امارات در مقاله ای با عنوان " آینده لبنان بعد از برگزاری انتخابات " به قلم "ناصر زیدان" به چالش های پیش روی لبنان بعد از انتخابات اخیر با وجود اصلاحاتی که در قانون انتخابات این کشور صورت پذیرفته است، می پردازد. نویسنده در این زمینه می نویسد: "مجموعه ای از اتفاقات و ملاحظاتی که اخیرا در انتخابات لبنان شکل گرفته، نگرانی هایی را درباره آینده پیش روی لبنان به وجود آورده است؛ به گونه ای که این نگرانی ها سوالات زیادی را در ذهن مردم و نخبگان و تحلیلگران شکل داده است. برخی از این سوالات عبارتند از: « بعد از این که انتخابات اخیر، احساسات طایفه گرایی را درلبنان افزایش داد، آیا این کشور می تواند در آرامش و ثبات زندگی نماید؟»« آینده دموکراسی در این کشور چگونه خواهد بود و آیا این دموکراسی به تغییر اراده مردم کمک خواهد کرد؟» و سوال بزرگتر این است که« آیا قواعد سیاسی که الان لبنان به آن وابسته است ازاین کشور حفاظت می کند و یا اینکه با مرور زمان آن را لغو می نماید؟»


روزنامه " الشرق " قطر در یادداشتی به قلم "یاسر محجوب الحسین" با عنوان " از عراق تا سودان و مروری بر اردن" به بررسی تحولات اخیر در این سه کشور پرداخته و در واقع با استفاده از ادبیات کنایه آمیزی اعتقاد دارد که این کشورها روح شان به گلو رسیده و در حال احتضار می باشند. وی می نویسد: "اگر پرونده بحران کشورهای حوزه خلیج فارس، جنگ یمن، جنگ سوریه و همچنین تحولات و پیچیدگیهای یمن را کنار بگذاریم، کشورهای عراق، سودان و اردن با شکل گیری بحران ها و دردسرهای موجود منطقه ای، جانشان به لب رسیده است. در عراق پیامد اتهامات تبادل شده میان جریانات سیاسی در خصوص نقض قانون؛ انفجار خونباری بوده است که در نتیجه آن 18 نفر کشته و 90 تن دیگر در شهر مقتدی صدر که جریان سیاسی اش در انتخابات اخیر پیروز شده است، زخمی شدند. در سودان نیز امتیازات جدید اعطا شده از سوی آمریکا به این کشور با بیان این که چیزی از اقدامات سودان که در فهرست کشورهای تروریستی قرار گیرد وجود ندارد و همین مساله باعث رفع جزیی تحریم های اقتصادی گردید که از ژانویه 2017 و بدون فایده درباره این کشور از سوی آمریکا اجرا گردیده بود. در اردن نیز اعتراضات جدید مردم در حال تبدیل کردن این کشور به سوریه ای جدید است تا جایی که حتی برکناری نخست وزیر سابق نیز از شدت تظاهرات کم نکرد."


روزنامه " الاهرام" مصر در مطلبی به قلم "محمود دیاب " با عنوان " آرزوهایی برای دولت جدید مصر" به رشته تحریر درآورده که در واقع بیانگر نوعی آسیب شناسی از اوضاع این کشور می باشد. نویسنده امیدوار است تا در دولت جدید، این آرزوها برآورده شود. وی می نویسد:" از خداوند در این ماه پربرکت درخواست می کنم دولت جدید از کارشناسان اقتصادی برجسته برخوردار گردد تا بتواند کسری بودجه کشور را جبران و از طریق استفاده از ابزارها و استراتژی هایی سبب افزایش تولید و صادرات گردند. از خداوند می خواهم تا وزرای جدید از وزرایی نباشند که فقط در جایگاهی که قرار دارند، موفق باشند؛ برای این که این به معنای موفقیت وزیر در همه زمینه ها نیست و امیدوارم که نخست وزیر جدید هزینه اکثر مصری ها را که از درآمدهای محدود برخوردارند، کاهش دهد و تصمیماتی برای مصری ها اتخاذ نماید که سبب شادی مردم این کشور گردد. وی در ادامه نوشت: "امیدوارم که نخست وزیر جدید بتواند وزرا و استاندارانی که نتوانستند خواسته های مردم مصر را برآورده نمایند، تغییر دهد."

کد خبر: 954745

وب گردی

وب گردی