بر چه اساس و مبنایی  به مدارس غیرانتفاعی مجوز می‌دهند؟

هرسال با تمام شدن فصل امتحانات دانش آموزان ، پیدا کردن یک مدرسه مناسب به یکی از دغدغه های اصلی والدین تبدیل می شود ، در بسیاری از موارد والدین به ویژه افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند ترجیح می دهند فرزندانشان را در مدارس غیر انتفاعی یا غیر دولتی ثبت نام کنند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز مدارس غیر دولتی نسبت به مدارس دولتی در وضعیت بهتری قرار دارند اما ایجاد این شرایط بهتر مستلزم پرداخت پول توسط والدین است و نشان به آن نشان که مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش درباره آخرین نرخ شهریه مدارس غیر دولتی به ایسکانیوز گفته بود که حداکثر شهریه در دوره ابتدایی 7 میلیون تومان ، دوره اول متوسطه 8 میلیون تومان و دوره دوم متوسطه 10 میلیون تومان است ، البته توان پرداخت این هزینه توسط هر خانواده ای وجود ندارد.


به گفته کارشناسان آموزشی معمولا الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز غیر دولتی با توجه به مقطع تحصیلی ، سطح آموزشی ،برنامه سال تحصیلی ،کلاس های فوق برنامه ،در نظر گرفتن فضای مدرسه و شرایط منطقه ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود ؛ توسط شورای نظارت مرکزی تهیه می شود.

در کلاس های فوق برنامه چه می آموزند؟

اما آیا هر سال همان هزینه اعلام شده از والدین گرفته می شود ؟ براساس شنیده ها برخی از مدارس غیر انتفاعی با برگزاری کلاس های آزاد و فوق برنامه از جمله آموزش موسیقی و زبان ،اردوهای تفریحی و غیره شهریه بیشتری می گیرند.
به گفته برخی از کارشناسان دریافت این شهریه ها غیر متعارف است و نیازی به این کار نیست ؛ این روزها مدارس غیر دولتی بیشتر از آنکه محلی برای فراگیری علم باشد تبدیل به دکانی برای کسب درآمد شده است.

آیا کارکنان مدارس غیر انتفاعی از لحاظ رفتاری و روانشناسی آمادگی لازم را برای برخورد با دانش آموزان دارند؟

بحث مالی بخشی از معضلات این مدارس محسوب می شود ،جذب نیروی انسانی از دیگر مشکلات این مدارس است اما آیا افرادی که در این مدارس با عناوین مختلف فعالیت می کنند از لحاظ رفتاری و روانشناسی آمادگی های لازم برای برخورد با دانش آموزان دارند؟

به مدارس غیرانتفاعی بر چه اساس و مبنایی مجوز می‌دهند؟


چندی پیش ضیاء الدین اعزازی ملکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته بود: آن مدارسی که مبلغ بیشتری از دانش آموزان و والدین دریافت می‌کنند، حتما با عناوینی از جمله کلاس‌های تقویتی، فوق برنامه، آزمون‌های مختلف و...این مبالغ سنگین را گرفته‌اند که این کار غیرقانونی و دور از انصاف است. اگر بررسی کنید با همین عناوین شما را توجیه می‌کنند. در واقع همه این‌ها ظلم به مردم است. نیازی به این کلاس‌ها نیست و تنها بهانه‌ای برای پول در آوردن است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که به مدارس غیرانتفاعی بر چه اساس و مبنایی مجوز می‌دهند؟ گفت: قطعا شرایط خاص خود را دارد و اولین شرط این است که درخواست کننده در وهله اول باید معلم و عضو آموزش و پرورش باشد. در خصوص صلاحیت مدیر هم باید شورای آموزش و پرورش آن شخص را تایید و مورد بررسی قرار دهد، در غیر این صورت این امکان وجود ندارد.

اعزازی درباره اینکه اگر گزینش‌ها و سنجش‌های جذب نیرو با دقت بیشتری انجام می‌شد، آن اتفاق در مدرسه غرب تهران رخ نمی‌داد، گفت: به هر حال فرد خاطی مورد گزینش و مورد تایید مدرسه قرار گرفته بود، اما در مجموع نمی‌توان رفتار بشر را حدس زد و پیش‌بینی کرد، من در خصوص این مساله واقعا متاسفم. روز اول این فرد مورد تایید بوده و حالا تخلف از او سر زده است، اما حالا چه کاری از گزینش بر می‌آید؟ البته که گزینش آموزش و پرورش اساسی و سختگیرانه است، اما انسان همیشه در یک حال نمی‌ماند. اگر در مدرسه غرب تهران هم اتفاقی افتاده به این دلیل است که بالاخره بشر را نمی‎توان شناخت.

خبرنگار :حسین طالبی

706

کد خبر: 954778

وب گردی

وب گردی