تمام حوزه های انتخابیه در استان خراسان رضوی خواهان افزایش نماینده هستند

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی درباره این که آیا از سوی مجمع نمایندگان استان برای افزایش نماینده پیشنهادی شده یا خیر، گفت: از تمام حوزه های انتخابیه از جمله مشهد، نیشابور، سبزوار، کاشمر و حوزه های انتخابیه دیگر پیشنهاد افزایش نماینده شده است.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، طبق قانون هر 10 سال یک بار به نمایندگان مجلس شورای اسلامی 20 نفر اضافه می شود که در حال حاضر به مدت 20 سال است این اتفاق نیفتاده است، بنابراین طبق قانون باید 40 نماینده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود.

در اولین طرحی که در کمیسیون شوراها پیشنهاد داده شد با توجه به گذشت زمان قرار است به جز 20 نفر مطرح شده 20 نفر دیگر به نمایندگان اضافه شوند، بنابراین مجموعا 40 نفر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید اضافه شود.

استان خراسان رضوی دارای 12 حوزه انتخابیه از جمله تربت جام و تایباد، تربت حیدریه و مه ولات، چناران و بینالود، خواف و رشتخوار، درگز، سبزوار، جغتای و جوین، فریمان و سرخس، قوچان و فاروج، کاشمر- خلیل‌آباد و بردسکن، گناباد و بجستان، مشهد و کلات، نیشابور و تخت- جلگه است.

طبق گفته رئیس مجمع استان خراسان رضوی با توجه به جمعیتی که این استان دارد باید به تمام حوزه های انتخابیه این استان نماینده اضافه شود اما به دلیل آن که هنوز هیچ لایحه ای از سوی دولت به مجلس نرسیده است تمام این موضوعات را در حد یک گمانه زنی دانسته و می گوید اگر هم این اتفاق صورت گیرد در مجلس دهم شکل نخواهد گرفت.

رضا شیران خراسانی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: هنوز هیچ لایحه ای از سوی دولت برای انجام این موضوع به مجلس نیامده است.

وی با بیان این که نظر نمایندگان استان بر افزایش نماینده در خراسان رضوی است، گفت: در بحث افزایش نمایندگان از شاخص صحیحی برخوردار نیستیم، به طور مثال از لحاظ شاخص جمعیتی استان خراسان رضوی نسبت به استان آذربایجان شرقی دو میلیون بیشتر جمعیت دارد اما استان آذربایجان شرقی دارای 19 نماینده و استان ما (خراسان رضوی) با توجه به این موضوع که دو میلیون جمعیت بیشتر نسبت به آن استان دارد اما دارای 18 نماینده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: اگر بخواهیم از لحاظ شاخص سرزمینی، پهناوری و مرزی استان این موضوع را مورد توجه قرار دهیم باز هم در انتخاب نماینده ها و حوزه های انتخابیه منطق صحیحی دنبال نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس افزود: در حال حاضر تمام استان ها و حوزه های انتخابیه به دنبال افزایش نماینده هستند اما اجرایی شدن این موضوع باز می گردد به این که تا چه قدر ظرفیت این اتفاق انجام شدنی است و این که باید حتما دولت لایحه ای را به مجلس بیاورد و در مجلس بررسی شود.

شیران در پاسخ به این سوال که آیا از سوی مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی برای افزایش نماینده پیشنهادی شده یا خیر، گفت: از تمام حوزه های انتخابیه از جمله مشهد، نیشابور، سبزوار، کاشمر و حوزه های انتخابیه دیگر پیشنهاد افزایش نماینده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لابی گری در افزایش نماینده ها در استان های مختلف تاثیر دارد یا خیر، اظهار داشت: خیر هنوز هیچ لایحه اجرایی مطرح نیست، باید این لایحه به مجلس و در صحن علنی به تصویب برسد اما هنوز هیچ کدام از این موضوعات اجرایی نشده و فکر می کنم این موضوع بیشتر در حد یک گمانه زنی مطرح شده زیرا این اتفاق هنوز از دولت صورت نگرفته تا به مجلس برسد.

رئیس مجمع نمایندگان استان تاکید کرد: اگر همین امروز هم دولت برای این لایحه اقدام کند و به صورت عادی این موضوع رسیدگی شود این بحث به مجلس دهم نخواهد رسید.

وی گفت: این موضوع یک تکلیف قانون اساسی بوده که هر 10 سال تعدادی نماینده به مجلس اضافه شوند اما در یک دوره ای این اتفاق نیفتاد، ضمن آن که شاخص جمعیتی در حوزه های انتخابیه تغییر کرده و از گذشته هم براساس یک منطق صحیحی حوزه های انتخابیه شکل نگرفته؛ همچنین از نظر جغرافیایی باید تغییر کند به آن معنا که بخشی به آن حوزه اضافه و یا منفک شود.

901/900

کد خبر: 954779

وب گردی

وب گردی