به هنگام نماز چه تغییراتی در مغز انسان رخ می دهد؟

دانشمندان به تازگی موفق به پیدا کردن الگویی در مغز انسان شده اند که تنها زمان تجارب روحانی و معنوی افراد مانند نماز خواندن قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که در زمان تجربیات معنوی چه اتفاقی در مغز خواهد افتاد؟این سوال بارها و بارها با نتایج متفاوت مورد بررسی قرار گرفته شده است.

به راستی تجربه معنوی مغز انسان چگونه است؟ مطالعات اخیر محققان ادعا می کند می تواند پاسخ این سوال را بدهد.برای چندین دهه، محققان در زمینه اهمیت معنویت در زندگی مردم و اتفاقاتی که در مغز انسان ها در حالت های روحانی رخ می دهد مطالعاتی را انجام داده اند.

در درجه اول باید توجه داشت که مفهوم معنویت با روش های مختلف در فرهنگ ها و افراد متفاوت درک شده است و هر کسی ممکن است تجربه معنوی خود را متفاوت از دیگری تعریف کند. این تجربه های می تواند منجر به تحریک مکانیسم مغز به شیوه های بسیار پیچیده ای شود. بنابراین محققان مطالعاتی را در مورد راهبه های کارملیت و متخصصان مورمون انجام داده و پاین تئوری را مطرح کردند که مناطق متعدد مغز درگیر پردازش تجربه های به هم پیوسته و یکپارچه و دارای یک جوهره بالایی است.

همچنین نتایج مجموع چند مطالعه ای که در این زمینه توسط محققان صورت گرفته بود نشان داد فعالیت مغز افرادی که در معرض عمر طولانی مدت قرار دارند، در لوب راست کاهش پیدا کرده است که این کاهش فعالیت با تمرکزهای شدید گره خورده است.

معنویت در برابر افسردگی؟

بر اساس گزارش مدیکالنیوز، پروفسور لیزا میلر، سردبیر کتاب راهنمای روانشناسی و معنویت دانشگاه آکسفورد، مطالعاتی در راستای ارتباط و اتفاقات مغز افراد با زندگی عمیق معنوی انجام داده است. نتایج تحقیقات وی حاکی از آن بود که افراد مبتلا به ضعف قشر مغزی کورتکس پیشانی، پوستشان ضخیم شده است. او می گوید افرادی که با افسردگی مزمن زندگی می کنند، تجربه نازک شدن قشری در منطقه ای از مغز را تجربه می کنند. میلر بر اساس این تحقیق به این نتیجه رسید که معنویت و افسردگی احتمالا "دو طرف یک سکه هستند."

اخیرا میلر و گروهی از محققان موسسه ذهنی معنویت در دانشکده معلمان دانشگاه کلمبیا نیویورک و دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در نیوهیون، از عملکرد سی تی اسکن و ام آر آی استفاده کردند تا ببینند چه چیزی در مغز افراد در زمان یک تجربه معنوی شدید رخ می دهد. این افراد شرکت کنندگان را وادار به انجام روابط متقابل روحانی و مذهبی کردند. این گروه در آزمایش اول، از افراد خواسته بودند تا تجربه معنوی شخصی خود را به خاطر بسپارند تل مغز آن ها را اسکن کنند.

این کار با کمک اسکریپت های(سند) هدایت شده انجام شد تا این افراد بتوانند موقعیت خود را در ارتباط شدید معنوی به خاطر بسپارند. از آنجایی که همه آن ها شیوه های روحانی متفاوتی داشتند، تجربیاتی که در این آزمایش توصیف شده بود، دامنه گسترده ای داشت.این تجربیات شامل احساس یکپارچگی در طبیعت، اقیانوس و کوه در زمان نماز ، مدیتیشن یا زمانی بود که به طور ناگهانی از یک مسئله مهم و شوک آور اطلاع پیدا می کنند. هیچ کدام از این طرح ها هیچ شباهتی با احساسات مشابه استعمال مواد مخدر نداشت.

محققان معتقدند که این موضوع تعریف وسیع تر و مدرن مدرن معنویت است که ممکن است مستقل از مذهبی بودن فرد باشد. یافته های این افراد توسط یک مقاله ای در مجله Cerebral Cortex منتشر شده است.

معنویت ممکن است تأثیرات استرس را از بین ببرد

مطالعه فعالیت مغز داوطلبان و تجربه شخصی و معنوی آن ها بیانگر آن بود که دانشمندان قادر به شناسایی مناطق مغزی شده اند که به نظر می رسد درگیر پردازش رویدادهای معنوی هستند. میلر و همکارانش این فعالیت مغزی را مشاهده و مورد بررسی قرار دادند، شرکت کنندگان در این آزمایش نیز تجربه معنوی خود را توصیف کردند.

آن ها موفق به پیدا کردن الگویی در مغز شدند که تنها زمان تجارب روحانی و معنوی افراد مانند نماز خواندن قابل مشاهده است. آن ها متوجه شدند که لوب جداری مغز هنگام توصیف یک رویداد روحانی و معنوی، فعالیت کمتری دارد، در حالی که فعالیت هایی که این منطقه مغز ناشی از تجربیات استرس زا افزایش یافت.حتی زمانی که افراد احساسات خنثی داشته و به هیچ چیزی فکر نمی کردند، این نقطه فعال بود.

به نظر می رسد که استدلال های میلر مبنی بر ایکه تجربه های معنوی می تواند بر کاهش استرس و سلامت روان افراد کمک کند قابل قبول باشد. محققان در این باره می گویند: این نتایج نشان دهنده مکانیزم های عصبی است که تجربه معنوی افراد را با سنت ها و دیدگاه های مختلف بیان می کند.

ادامه دادن این مطالعات منجر به درک تجربی محققان خواهد شد تا چگونگی افزایش تجربیات روحانی و تمرکز مغز را بهتر درک کنند. گسترش آینده این مطالعات می تواند به تسهیل و ادغام منطقی معنویت در درمان و پیشگیری در حوزه سلامت روان کمک کند.

گفتنی است این مطالعه در مقیاس کوچک انجام گرفت و تنها 27 شرکت کننده در آن حضور داشتند. همه شرکت کنندگان در این آزمون جوانان بالغ، 18 تا 27 ساله و دارای سلامت جسمی و روانی مناسبی بودند.

201

کد خبر: 954882

وب گردی

وب گردی