اهدای خون تجلی مشارکت اجتماعی  در سیستم سلامت

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: انتقال خون و محصولات خونی سالیانه جان میلیون ها نفر را نجات می دهدهمچنین به بیمارانی که در شرایط تهدید کننده زندگی می کنند کمک می کند که زندگی با کیفیت تری داشته باشند و در مواقع جراحی ها و شرایط پیچیده پزشکی به کمک می آید همچنین انتقال خون نقش حیاتی و کلیدی را در مراقبت های مادر و کودک و در طول پاسخ های اضطراری به فجایع طبیعی و بحران های انسان ساز ایفا می کند.

دکتر علی اکبر پور فتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره روز جهانی اهدا کنندگان خون گفت: هر سال کشورها روز 14 ژوئن را به مناسبت روز جهانی اهدا کننده خون جشن می گیرند .این مراسم جهت تقدیر از اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت مالی به دلیل اعطای هدیه نجات بخش خون توسط آنان و در راستای افزایش آگاهی ها به نیاز به اهدای خون مستمر جهت تضمین کیفیت،سلامت و در دسترس بودن خون و محصولات خونی برای بیماران نیازمند است.

وی گفت: انتقال خون و محصولات خونی سالانه جان میلیون ها نفر را نجات می دهدهمچنین به بیمارانی که در شرایط تهدید کننده زندگی می کنندکمک می کند که زندگی با کیفیت تری داشته باشند و در مواقع جراحیها و شرایط پیچیده پزشکی به کمک می آید همچنین انتقال خون نقش حیاتی و کلیدی را در مراقبت های مادر و کودک و در طول پاسخ های اضطراری به فجایع طبیعی و بحران های انسان ساز ایفا می کند.

دکتر پور فتح اله افزود: وجود یک مرکز خدمات انتقال خون که دسترسی به خون و محصولات خونی سالم را به میزان کافی برای بیماران فراهم کند یک عنصر کلیدی در سیستم های سلامت کار آمد است چرا که تامین خون کافی فقط از طریق اهدای مستمر و داوطلبانه اهداکنندگان خون بدون چشمداشت مالی فراهم می شود.اگرچه در بسیاری از کشورها مراکز انتقال خون با چالش تامین خون کافی در دسترس و همچنین تضمین سلامت و کیفیت آن مواجه هستند.

be there for someone give blood

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به موضوع کمپین امسال بیان کرد: موضوع کمپین امسال،اهدای خون به عنوان یک اقدام در راستای همبستگی و اتحاد است .کمپین امسال بر ارزش های انسانی نوعدوستی ،احترام ،یکدلی و مهربان تاکید دارد که سیستم های اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی را برجسته و با اهمیت می کند.

وی ادامه داد: شعار امسال ما " be there for someone give blood" است تا توجهات را به نقش هایی که در سیستم های داوطلبانه در تشویق مردم به کمک و توجه به همنوع و ایجاد همبستگی و تشکیل جامعه متحدایفا می کنند جلب کنیم.

وی گفت: کمپین امسال بنا دارد تا داستان های افرادی را که زندگیشان از طریق اهدای خون نجات پیدا کرده است را برجسته کند تا از این طریق اهداکنندگان مستمر جهت ادامه اهدای خون تهییج شوند و انسان های سالمی که تا به حال اقدام به اهدای خون نکرده اند خصوصا جوانان به این امر تشویق شوند.

پور فتح اله با اشاره به فعالیت های کمپین امسال افزود: فعالیت ها می تواند شامل برگزاری مراسم یادبود،نشست،کنفرانس های ملی ،چاپ داستان های مرتبط،مقالات و مجلات علمی ملی/منطقه ای و بین المللی است که به ارتقاء موضوع و شمار روز جهانی اهداکننده خون انسان کمک می کند.

وی اهداف کمپین امسال را علاوه بر تجلیل از افرادی که خون اهدا می کنند وتشویق سایر افرادی را که تا به حال اقدام به اهدای خون نکرده اند،افزایش آگاهی ها نسبت به این امر دانست و افزود: اهدای خون یک عمل نوعدوستانه است که برای تمامی جامعه مفید است و تامین خون کافی تنها از طریق اهدای مستمر داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی تضمین می شود.

پور فتح اله گفت: برجسته کردن نیاز به اهدای خون متعهدانه در طول سال جهت تامین خون کافی و رسیدن به خودکفایی ملی یکی دیگر از اهداف این کمپین است.

وی گفت: جلب کردن توجهات به اهدای خون به عنوان تجلی مشارکت اجتماعی در سیستم های سلامت و اهمیت مشارکت اجتماعی در حفظ تامین خون کافی، سالم و پایدار و ارتقای ارزش های اجتماعی اهدای خون در تقویت همبستگی جامعه و انسجام اجتماعی و تشویق مردم به توجه به دیگری و ساختن یک جامعه مسئول از اهداف دیگر این روز جهانی است.

دکتر علی اکبر پورفتح الله گفت: ارتقای همکاری های بین المللی و اطمینان از انتشار و اجماع بر اصول اهدای داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی و افزایش سلامت و در دسترس بودن خون هم از مهمترین هدف هایی است که این کمپین به دنبال آن است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پایان گفت: کشور میزبان روز جهانی اهدا کنندگان در سال 2018 کشور یونان است و مراسم در شهر آتن برگزار خواهد شد.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 954975

وب گردی

وب گردی