خرید حمایتی کافی نیست، قیمت شیرخام واقعی شود

سالیانه درحالی نزدیک 10 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که به گفته رئیس انجمن صنفی گاوداران شیرخام حتی با قیمت مصوب 1440 تومانی این محصول که مربوط به سال 1393 است، از تولیدکنندگان خریداری نمی شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در سال 1393 قیمت هر کیلوگرم شیرخام 1440 تومان تعیین شد که باید متناسب با آن نرخ فرآورده های لبنی 26 درصد افزایش می یافت اما برای کنترل قیمت ها، ستاد تنظیم بازار فقط با افزایش 15 درصدی نرخ فرآورده های لبنی موافقت کرد؛ همین امر سبب شد کارخانجات لبنی در سه سال گذشته قیمت شیرخام را پایین تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار خریداری کنند.
با این وجود، سازمان مرکزی تعاون روستایی در دولت تدبیر و امید، از سال 1393 طرح خرید حمایتی و تنظیم بازار شیرخام را برای حمایت از دامداران، تولید کنندگان خرد، جمع آوری شیرخام مازاد و ثبات و پایداری قیمت اجرایی کرد که منجر به تبدیل این محصول به شیرخشک و خامه و در نهایت صادرات و ارز آوری به کشور شد.
دولت امسال نیز اقدام به خرید حمایتی شیرخام به میزان روزانه 1200 تن با نرخ 1440 تومان در 17 استان کشور کرده است، اما تلاش دارد قیمت خرید حمایتی شیرخام را به 1500 تومان افزایش دهد تا تولید کنندگان متضرر نشوند.

در این پیوند «سید احمد مقدسی» رئیس انجمن صنفی گاوداران، گفت: طی سالهای اخیر با وجود افزایش سالانه نرخ تورم و هزینه های تمام شده تولید از جمله نهاده ها، دستمزد کارگری و هزینه های انرژی همچنان نرخ مصوب شیرخام به دلیل سیاست های وزارت صنعت و معدن و تجارت برای کنترل قیمت ها ثابت مانده، درحالی که در همین مدت سه سال صنعت لبنیات به تدریج اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده است.

او افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام در کشور 1560 تومان است که با احتساب 12 درصد سود باید با قیمت بیش از 1700 تومان به فروش برسد، در حالی که هر کیلوگرم شیرخام با قیمت هایی بین 1250 تا 1365 تومان توسط کارخانجات خریداری می شود.

او با بیان این که بیش از 70 درصد هزینه های واحدهای دامی به تامین علوفه بر می گردد، اظهار داشت: در ماه های اخیر با افزایش قابل توجه نرخ جهانی نهاده های دامی روبرو شدیم به طوری که قیمت جهانی هر کیلوگرم سویا از 370 به 490 دلار و ذرت از 180 به 255 دلار افزایش یافت که به تبع آن دامداران هرکیلوگرم سویا را با نرخ 2650 تومان و ذرت را 1180 تومان خریداری کردند، درحالی که پیش از این قیمت سویا 1600 تومان و ذرت 620 تومان بود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران اضافه کرد: هرچند شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولید داخلی هر کیلوگرم سویا را با نرخ 1950 تومان و ذرت را 1100 تومان در اختیار صنعت دام و طیور قرار می دهد اما این تنها بخشی از نیاز دامداران را تامین می کند، بنابراین آنان ناچارند بخشی از نیاز خود را از بازار تامین کنند.

مقدسی افزود: در 6 ماه اخیر با وجود تلاش های انجمن صنفی گاوداران و وزارت جهادکشاورزی در تصویب قیمت واقعی شیرخام، تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم.

او بر این باور است که با وجود حمایت های وزارت جهادکشاورزی و دولت از دامداران با اجرای طرح خرید حمایتی مازاد شیرخام در کشور، اما این اقدام کافی نیست و انتظار می رود ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت واقعی شیرخام کشور را تصویب کنند.

او اظهار داشت: اکنون دامداران برای تامین هزینه واحدهای دامی خود ماهانه به ازای هر 10 راس گاو دو راس را راهی کشتارگاه ها می کنند تا بتوانند از پس مخارج واحدهای تولیدی خود برآیند، به طور قطع ادامه این روند می تواند علاوه بر ورشکستگی صنعت دامداری، کشور را به یک وارد کننده فراورده های لبنی تبدیل کند.

مقدسی یادآور شد: کارخانه هایی که در تهران با ظرفیت دریافت 100 تن شیرخام کار می کردند، امروز با ظرفیت 40 تن شیرخام کار می کنند و حتی برخی از کارخانجاتی که با 55 تن تولید کار می کردند، غیرفعال شده اند.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 954986

وب گردی

وب گردی