اقتصاد مقاومتی اصلی ترین راهبرد ما است

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور گفت: موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد اصلی مورد توجه قرار می‌گرفت البته باید موضوع حمایت از تولید داخلی و مهم‌تر از همه توجه به معیشت مرزنشینان نیز مدنظر قرار می‌گرفت که ما در کنار هم و با هم لازم بود این فعالیت‌ها را در چهارچوب مشخص ساماندهی کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ، شهریار حیدری مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در نشست خبری بعدازظهر امروز دوشنبه 20 خرداد که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهارداشت: فعالیتکولبری از سال‌های گذشته به شکلی انجام می‌شد و در سال‌های اخیر شکل دیگری به خود گرفته است و لازم بود در یک چارچوب مشخص ساماندهی و مدیریت شود.

وی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی تصریح‌کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد اصلی مورد توجه قرار می‌گرفت البته باید موضوع حمایت از تولید داخلی و مهم‌تر از همه توجه به معیشت مرزنشینان نیز مدنظر قرار می‌گرفت که ما در کنار هم و با هم لازم بود این فعالیت‌ها را در چهارچوب مشخص ساماندهی کنیم.

حیدری بیان کرد: در همین چهارچوب آیین‌نامه ساماندهی مبادله بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی و آیین نامه ورود کالاها و ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت‌های کمتر از 500 تن سال گذشته در دولت تصویب شد اما به دلایلی قابل اجرا نبود.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور اضافه کرد: نزدیک به 50 درصد از این آیین‌نامه‌ها قابل اجرا بود که از آن جمله بحث زیرساخت‌ها و جابه‌جایی بازارچه‌ها و رایزنی با کشورهای همسایه توصیه به مردمان مناطق مرزنشین و توجیه دست‌اندرکاران سامانه بود.

وی تاکید کرد: این آیین‌نامه در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شد که نیازمند اصلاح بود، این اصلاحات انجام شد که در جلسه هیأت دولت تصویب و امروز از سوی وزیر کشور به استان‌ها ابلاغ شد.

حیدری بیان کرد: این آیین‌نامه ظرفیت‌های خوبی برای مناطق مرزنشین ایجاد کرده است، در گذشته کشور ما با کشورهای همسایه که به هر دلیلی مرزها را تعطیل می‌کردند فعالیت کولبری و مرزی را انجام نمی‌داد اما طبق آیین‌نامه جدید در هر شرایطی فعالیت‌های مرزی ادامه خواهد داشت حتی اگر مرزهای کشورهای همسایه بسته شود.

وی گفت: سود بازرگانی که در آیین‌نامه قبلی منظور شده بود، کفایت نمی‌کرد که در آیین‌نامه جدید ما در سامانه تعریف کردیم که چه کسانی مرزنشین هستند، چه کسانی مشمول فعالیت‌های تجاری مرزنشینی هستند و چه افرادی باید از این چارچوب خارج شوند و در این زمینه نیز یک راستی‌آزمایی صورت گرفت و خوشبختانه جمعیت تعریف شده احصا شد و در این زمینه منظور و تعریف شد.

حیدری ادامه داد: در حال حاضر کارت‌های فعالیت کولبری در مناطق خشکی صادر شده است و در واقع تعریف تخفیف در قالب سود بازرگانی صورت گرفته است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به انجام تسهیلاتی برای فعالیت‌های بازرگانی در مناطق دریایی نیز گفت: در مناطق دریایی آیین‌نامه قبلی مشکلاتی داشت، ما معتقدیم کسی که می‌خواهد کالا بیاورد باید انگیزه داشته باشد یعنی ملوانان باید انگیزه کافی برای آوردن کالا را داشته باشند و از سود کافی در این زمینه بهره‌مند شوند، در گذشته یک قسمتی تعریف شده بود و قسمت دیگر در این زمینه مشخص نبود.

وی ادامه داد: در گذشته شناورهایی که در آب‌های جمهوری اسلامی ایران طی طریق می‌کردند گازوئیل را با قیمت آزاد استفاده می‌کردند اما در قالب آیین‌نامه جدید با قیمت داخلی گازوئیل را استفاده می‌کنند و این بین 20 تا 25 درصد به سود صاحب شناور اضافه می کند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت: در گذشته رقم کمی برای ملوانان منظور شده بود که در حال حاضر سود خوبی برای آنها در نظر گرفته شده است.

حیدری گفت: ما معتقدیم تاجر باید خود رغبت داشته باشد که کالا را از مبدا به مقصد بیاورد. در حال حاضر 20 درصد سود بازرگانی لحاظ شده است و در سه بخش دیگر اصلاح شده است و امروز نیز به دستگاه ها در استان‌ها ابلاغ شد.

حیدری تاکید کرد: ما پنج منطقه ویژه در سه استان کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان داریم که سال‌هاست ایجاد آنها به تایید و تصویب مجلس و دولت رسیده است اما به دلیل مشکلاتی هنوز اجرایی نشده‌اند. ما امیدواریم با آئین‌نامه جدید در ظرف کمتر از یک سال این مناطق ایجاد و عملیاتی شود تا به جای اینکه ما واردکننده کالا باشیم مرزنشینان ما صادرکننده کالا باشند.

وی گفت: در آئین‌نامه تاکید شده که در مناطق بانه، قصر شیرین، مریوان و میرجاوه کارگروهی تشکیل شود و اقدامات موثری را در که در اجرای آئین‌نامه ظرف شش ماه باعث ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی می شوند را این کارگروه گزارش دهد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در مورد بیمه کولبری گفت: کولبری یک فعالیت موقت پایدار نیست که بخواهیم یک شغل حسابش کنیم ناپایدار است پس بحث بیمه در این حوزه منتفی است و دستگاه‌های اقتصادی و وزارت صنعت که در این مناطق کار انجام می‌دهند می‌توانند در چارچوب بیمه خدماتی را بهکولبران بدهند.

وی در مورد سقف معافیت کارت‌های الکترونیکی برای کولبران نیز گفت: در گذشته یک آماری احصا شده است و از مناطق مرزنشین که برای آنها سود تعریف شده است همخوانی نداشت که با توجه به آئین‌نامه جدید 450 درصد تخفیفات سود بازرگانی حاصل شده است که با این جمعیت همخوانی ندارد.

حیدری در مورد اینکه آیا مبادی ورود کالا به کشور کم شده است یا نه، گفت: ما برای مرزنشینان شرایطی را در نظر گرفتیم که با این شرایط می‌توانند ورود کالا به کشور را داشته باشند از جمله این شرایط این است که آنها فاقد شغل باشند یا درآمدشان کم باشد و ساکن اصلی مرز باشند و از تصویب آئین‌نامه جدید تا شعاع 20 کیلومتری در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی و 50 کیلومتری در سیستان شامل مناطقی است که می‌توانند کالاها را مردم با آن شرایط وارد کنند. در حال حاضر نیز صدها قلم کالا با این آئین‌نامه جدید وارد می شود.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور در مورد کشته شدن تعدادی کولبر در مناطق مرزی نیز گفت: آئین‌نامه جدید از نقاط قوت خوبی برخوردار است و راهی برای توجیه افراد قاچاقچی باقی نمی‌گذارد، اگر در مناطق مرزی در گذشته برخوردی می‌شد به خاطر امنیت است چرا که مرزبان در شب نمی‌تواند تشخیص دهد که فرد کولبراست یا قاچاقچی یا معاند و باید به او حق داد که در این زمینه و با توجه به این امور از مرز دفاع کند.


وی با بیان اینکه ما حریم امنیت مرزها را تعریف کرده‌ایم، گفت: مردم مرزبانان واقعی هستند، ما 15 بازارچه مرزی در مناطق خشک و چندین اسکله را در مناطق آبی داریم که گفته‌ایم فعالیت در غیر از این بازارچه‌ها غیرقانونی است و مقصر کسانی هستند که در معابری غیر از این معابر فعالیت کنند و اگر هم فردی در چارچوب کولبری کشته شود ما نگرانیم.

کد خبر: 955017

وب گردی

وب گردی