باید و نبایدهای تغذیه ای برای کنکوری ها

تنها 16 روز تا کنکور 97 باقی مانده است، در این دوران باید حسابی حواستان به خورد و خوراکتان باشد تا بتوانید نتیجه مطلوبی از این آزمون کسب کنید.گزارش زیر حاکی از نکات تغذیه ای است که بهتر است آن ها را در روزهای باقی مانده تا آزمون ، رعایت کنید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاید دانش آموز باشید، شاید دانشجو، به هرحال محال است هنگام درس خواندن مادر یا مادربزرگتان با میوه و تنقلات وارد اتاق نشده باشد و بگوید:«بخور تا جون بگیری.» اگر کنکوری باشید ماجرا فرق می کند، ممکن است هر روز چندین بار این جمله را بشنوید.

تنها 16 روز تا کنکور 97 باقی مانده است، برخی حسابی سرگرم درس خواندن و جمع بندی مطالب هستند، بعضی ترجیح داده اند این روزهای پایانی کتاب و جزوه را کنار بگذارند و حسابی استراحت کنند. بیایید و این بار کاری به بایدها و نبایدهای مطالعاتی نداشته باشیم، در عوض برای کنکوری های عزیزمان مواردی را ذکر کنیم که از توصیه های مطالعاتی چیزی کم ندارند و در صورت عدم رعایت آن ممکن است تمامی رشته های این عزیزان پنبه شود!

غذا همواره یکی از نیازهای اصلی و دغدغه های انسان ها بوده است، افراد از ابتدای هستی تا کنون به تغذیه خود اهمیت می دادند، حال تصور کنید روزی را در پیش داشته باشید که خیلی ها معتقدند «سرنوشت ساز» است، در این دوران باید حسابی حواستان به خورد و خوراکتان باشد تا بتوانید نتیجه مطلوبی کسب کنید.گزارش زیر حاکی از مواردی است که در روزهای باقی مانده کنکور بهتر است آن را رعایت کنید.

این علائم بیانگر کاهش قند خون است

افت قند خون یکی از مواردی است که ممکن است در روز آزمون منجر به کاهش تمرکزتان شود، حتی برخی از افراد در اثر افت شدید قند خون بیهوش می شوند. اگر در جلسه آزمون احساس خستگی، گرسنگی، آشفتگی و سرگیجه داشتید حتما یک شکلات یا آبمیوه میل کنید. در برخی موارد افت قند خون منجر به تعریق بیش از اندازه یا لرزیدن بدن خواهد شد، همچنین در صورت عدم مصرف غذا به اندازه کافی ممکن است قند خون افراد کاهش پیدا کند. پس لازم است برای اینکه قند خونتان کاهش پیدا نکند به اندازه کافی استراحت کرده و وعده های قبل از آزمون را به اندازه کافی میل کنید. حتما در جلسه آزمون خوراکی هایی مانند کشمش، توت خشک، انجیر خشک،شکلات و سایر خوراکی های که منجر به افزایش قند خون می شوند رابه همراه داشته باشید.همچنین لازم است در روزهای باقی مانده به آزمون نیز به اندازه کافی مایعات مصرف کنید.

با مغز بادام و پسته حافظه تان را تقویت کنید

مصرف تنقلاتی مانند مغز پسته و بادام منجر به تقویت حافظه می شود، در چنین شرایطی می توان از حافظه بیشتر بهره گرفت.پس بهتر است پیش از آزمون مصرف این تنقلات را فراموش نکنید.همچنین می توانید در کنار توت خشک یا کشمشی که برای جلوگیری از افت فشار خون به جلسه آزمون می برید، کمی مغز پسته یا بادام اضافه کنید.

نمی توان عدسی و خوراک لوبیا سر جلسه آزمون برد!

کارشناسان تغذیه ای بر مصرف حبوباتی مانند عدس، لوبیا چیتی و غیره تاکید بسیاری داشته اند، مصرف چنین مواردی به همراه لیمو ترش در عملکرد کنکوری ها تاثیر گذار است. اگر مادران در حال خواندن این گزارش هستند باید توجه کنند این حبوبات چند روز پیش از آزمون مصرف شوند تا نتیجه مطلوب حاصل شود، دانشجویان آینده ما که نمی توانند عدسی و خوراک لوبیا سر جلسه آزمون ببرند!

اعتیاد به قهوه و چای را ترک کنید!

بسیاری از افراد هستند که به خوردن چندین لیوان چایی، قهوه یا نسکافه در روز عادت دارند به گونه ای که می توان گفت به خوردن چای و قهوه اعتیاد دارند و اگر چندین ساعت نتوانند این موارد را مصرف کنند قطعا سردرد دارند و به شدت خواب آلود هستند. برای اینکه سر جلسه امتحان خواب آلود نشوید و سردرد نگیرید لازم است یکی دو هفته مانده به آزمون، مصرف این نوشیدنی ها را به حداقل برسانید، می توانید دمنوش های آرامش بخش مانند گل گاو زبان را جایگزین چای و قهوه کنید.صبح روز آزمون همراه با صبحانه یک لیوان چای، قهوه و یا نسکافه میل کنید تا در روز سرنوشت ساز زندگیتان سرحال تر باشید اما حواستان باشد اگر چایتان غلیظ تر باشد و در کنار آن قند و شکر بیشتری مصرف کنید، ممکن است در جلسه امتحان قند خونتان افت پیدا کند، در چنین مواردی بهتر است از قندهای طبیعی موجود در توت یا انجیر خشک استفاده کرد.

برای کاهش استرس کنکور چه چیزی بخوریم؟

اینکه برای کنکور کمی استرس داشته باشید طبیعی است اما توجه کنید این استرس اگر افزایش پیدا کند قطعا برایتان دردسر ساز خواهد شد. پس در درجه اول سعی کنید بر استرس های خود غلبه کنی،دنیا که به آخر نمی آید امسال هم نشد سال دیگر، قرار نیست که خودتان را از استرس زیاد به کشتن بدهید! بهتر است بدانید مصرف برخی عرقیجات گیاهی مانند عرق بهار نارنج به همراه شربت های معمولی منجر به کاهش استرس خواهد شد، پس اگر دچار استرس شده اید در شربت هایتان کمی عرق بهارنارنج اضافه کنید.

و در آخر توصیه هایی به والدین

برخی از والدین ترجیح می دهند شب قبل از کنکور برای اینکه فرزندشان استراحت کند، چند ساعتی از خانه دور شوند و شام را در بیرون از خانه میل کنند. باید توجه داشت معمولا غذاهای رستوران ها سنگین هستند، ممکن است استرس، دلهره از آزمون فردا دست به دست یکدیگر دهند و غذای رستوران سازگاری کافی با معده شما نداشته باشد. درصورتی که تاریخ انقضای مواد غذایی به اتمام رسیده باشد ممکن است مسموم شوید و خدایی نکرده کارتان به بیمارستان بکشد. در چنین شرایطی بهتر است همه اعضای خانواده شب پیش از آزمون در کنار یکدیگر جمع شوند، والدین نیز بهتر است یک شام سبک در خانه خودشان بپزند.

برخی والدین آن قدر خوراکی و تنقلات برای آزمون فرزندانشان تهیه می کنند که گویا آن ها را برای رفتن به پیک نیک راهی می کنند! مقدار خوراکی های برخی از افراد در جلسه آزمون به اندازه ای است که اگر بی خیال تست زدن شوند و کل زمان بدون وقفه دهانش بجنبد باز هم خوراکی اضافه می آورند. والدین باید توجه کنند فرزندان شما باید بیشتر زمان و تمرکز خود را برای تست زدن صرف کنند و در مواقع ضروری این مواد خوراکی را مصرف کنند.

201

کد خبر: 955059

وب گردی

وب گردی