رئیس پزشکی قانونی کشور: والدین دانش آموزان اجازه انجام معاینات فیزیکی را نداده اند

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: براساس تست های روانشناختی و شخصیتی که روی دانش آموزان مدرسه غرب تهران انجام شده است می توان اعلام کرد تمامی آن ها سالم بوده و تنها در 2 دانش آموز مشکلات روانشناختی مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،چندی پیش خبری از طریق شبکه های اجتماعی درباره مدرسه ای در غرب تهران مبنی براینکه یکی از مسئولان مدرسه باعث بوجود آمدن یکسری اخلاق های ناپسند در مدرسه شده منتشر شد و بازتاب این خبر به شکلی در جامعه گسترش یافت که مسئولان حکومتی و دولتی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، در همین راستا با رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور صحبت کردیم.

دکتر احمد شجاعی در گفت و گو با ایسکانیوز درباره حادثه رخ داده در یکی از مدارس غرب تهران و اقدامات انجام شده از سوی پزشکی قانونی گفت: هیچکدام از دانش آموزان حاضر به انجام آزمایش نشدند و تا زمانی که معاینه روی فرد یا افراد انجام نشود چگونه می توان نسبت به درست یا اشتباه بودن این موضوع صحبت کرد این در حالی است که والدین دانش آموزان هم ادعا دارند که چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: حاشیه این پرونده را قاضی بررسی می کند، همچنین ما باید براساس اتفاق های به وقوع پیوسته معاینات فیزیکی و روانشناسی لازم را انجام دهیم و تا کنون هیچ کدام از والدین دانش آموزان اجازه انجام معاینات فیزیکی را نداده اند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه گفت: براساس تست های روانشناختی و شخصیتی که روی دانش آموزان انجام شده است می توان اعلام کرد تمامی آن ها سالم بوده و تنها در 2 دانش آموز مشکلات روانشناختی مشاهده شده است.

بدنبال انتشار این خبر جامعه به ویژه فضای آموزشی تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت و متشنج شد. بسیاری از افراد به چرایی این حادثه و چگونگی وقوع آن در یک محیط آموزشی فکر می کردند، عده ای سند 2030 را محکوم کرده و برخی دیگر عدم نظارت کافی در مدارس غیر انتفاعی را علت وقوع این حادثه می دانستند. در چنین شرایطی بسیاری از افراد جامعه شامل هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران، دانشجویان و ... درباره این حادثه اظهار نظر کرده و منتظر حکم قانونی و مجازات فرد خاطی هستند.

با این حال و با توجه به اینکه دانش آموزان حاضر به انجام آرمایش های جسمی و فیزیکی نشدند موضوع تعرض و اتفاقی که در دبیرستان معین تهران افتاد همچنان مبهم است و به قول رییس سازمان پزشکی قانونی تا زمانی که معاینه روی فرد یا افراد انجام نشود نمی توان نسبت به درست یا اشتباه بودن موضوع صحبت کرد.

بدون شک حادثه مدرسه غرب تهران را باید از زوایای مختلفی بررسی کرد همان طور که نرگس نادری کارشناس مشاوره در آموزش‌وپرورش به تسنیم گفته بود: در این حادثه علاوه بر مسائل مرتبط با ضعف گزینش در آموزش‌وپرورش باید به نقش دانش‌آموزان نیز توجه کرد، چرا آنها این اتفاق را زودتر به خانواده‌هایشان اطلاع ندادند؟ همچنین دوره‌های آموزشی که می‌گویند در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای تقویت مهارت نه گفتن برگزار می‌شود، نتایجش در این حادثه کجاست؟ چرا دانش‌آموزان مهارت نه گفتن را نداشتند و حتی مسئله را به خانواده‌ها بیان نکردند و گذاشتند حادثه طولانی شود.

وی با طرح سوالاتی گفته بود: آیا خانواده‌ها شناخت کافی از فرزندشان داشتند؟ آیا متوجه تغییر رفتار یا افسردگی آنها شدند؟ همچنین موضوع دیگر نظارت بر فعالیت مدرسه است، چگونه مدیر متوجه نشده است که چه اتفاقاتی در مدرسه در حال رخ دادن است؟ دوربین‌ها درمدرسه چه وظایفی دارند آیا تزئینی بودند و هیچگاه چک نمی‌شوند؟ اگر دوربین‌ها چک شود می‌توان اتفاقات و آسیب‌هایی که در مدرسه رخ می‌دهد را رصد و پیشگیری کرد.

این کارشناس مشاوره ادامه داد: بعد از طرح این مسئله که حساسیت‌های بسیاری در جامعه ایجاد کرد، چه اتفاقی برای دانش‌آموزان رخ می‌دهد تا به لحاظ روانی تحت درمان قرار بگیرند؟ باید توجه کرد یکی از علت‌هایی که بچه‌ها مسائل را بازگو نمی‌کنند این است که نگرانند خانواده آنها را مقصر بدانند بنابراین حمایت خانواده از آنها ضروری است.

گفتنی است دو هفته پیش انتشار خبر آزار و اذیت 16 دانش‌آموز توسط ناظم مدرسه در غرب تهران، احساسات جامعه و فضای آموزشی را جریحه‌دار کرد. حادثه مدرسه غرب تهران فاجعه‌ای بود که آموزش‌وپرورش باید بابت تمام بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌هایش نسبت به آن پاسخگو باشد، قصورهایی که از بی‌توجهی به گزینش صحیح معلم و نظارت دقیق بر فعالیت مدارس غیردولتی حکایت دارد.

خبرنگار: حسین طالبی


706

کد خبر: 955104

وب گردی

وب گردی