تلاش روسیه برای نجات برجام

نشست سران شانگهای در چین با تاکید کشورهای حاضر در نشست بر تداوم همکاری های منطقه ای به پایان رسید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، اجلاس سران شانگهای در شهر "چن دائو" چین درحالی به پایان رسید که رهبران ایران و روسیه برای برقراری گفتگوی جدیتر درباره خروج آمریکا از برجام اعلام آمادگی کردند.

روحانی نقش روسیه را در برقراری امنیت منطقه ای، محوری برشمرد و پوتین نیز از تلاش همه جانبه روسیه در حفظ برجام بدون حضور آمریکا سخن گفت.

دربیانیه پایانی نشست که از سوی روسای جمهور چین، "شی جین پینگ"، روسیه" ولادیمیر پوتین"، "نورسلطان نظربایف" از قزاقستان، "سورن بای جین بیک اف" از قرقیزستان،" امام علی رحمان" از تاجیکستان،" ممنون حسین" از پاکستان،" شوکت میرزایوف" از ازبکستان و "نارندرا مودی " نخست وزیر هند به امضا رسید، با تاکید بر روابط خوب همسایگی میان کشورهای عضو، بر همکاری در مبارزه با تروریسم پافشاری شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بیانیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در کینگ دائو تاکید داشت که بحران سوریه تنها از طریق یک فرایند سیاسی فراگیر تحت رهبری خود سوری‌ها می‌تواند حل شود و این فرایند باید مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و احترام به حاکمیت،‌ استقلال و تمامیت ارضی سوریه باشد.

کشورهای این سازمان همچنین در بیانیه خود از مذاکرات صلح در ژنو حمایت کرده و از همه طرف‌های درگیری خواستند تا اقداماتی ملموس به منظور اجرای تفاهم نامه ایجاد مناطق کاهش درگیری در سوریه در راستای ایجاد یک محیط مناسب برای راه حل سیاسی این کشور اتخاذ کنند.

کشورهای سازمان همکاری شانگهای همچنین بر غیرقابل قبول بودن استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تاکید داشته و اعلام کردند از تحقیقاتی بی‌طرف و معتبر درباره حملات شیمیایی در سوریه حمایت می‌کنند.

رهبران این سازمان همچنین از طرف‌های توافق هسته‌ای برجام با ایران خواستند به وظایفشان براساس این توافق در راستای تضمین ثبات جهانی و منطقه‌ای پایبند باشند.

آنها در پایان تاکید کردند به هر میزان که کشورهای امضا کننده برجام بتوانند از آن در برابر فشارهای امریکا حمایت کنند نه تنها به تقویت موقعیت جهانی خود کمک می کنند بلکه مانع از ادامه اقدامات حقارت آمیز دونالد ترامپ خواهند شد که به راحتی ضمن نقض تعهدات بین المللی امریکا ، موجب بی اعتبار کردن پیمان های بین المللی شده است.

کد خبر: 955126

وب گردی

وب گردی